ZVOLEN. Patríme k najlesnatejším krajinám v Európe, a preto by sme mali o lese vedieť čo najviac. Najlepšie je, keď sa s učením začne už v škôlke. Jednu takúto skupinu škôlkarov sme stretli v parku pri Technickej univerzite vo Zvolene.
„Lesná pedagogika je zážitkové učenie o lese a jeho význame pre spoločnosť. Keď máme ako cieľovú skupinu deti, tak to robíme zábavnou, interaktívnou formou, kde sú deti do deja zatiahnuté a kde si práve cez hry osvojujú nové informácie,“ povedala Dana Loyová z Národného lesníckeho centra vo Zvolene.
Keďže je jeseň, aj hry s deťmi prispôsobili tomuto ročnému obdobiu. Aby deti vedeli, ako sa prejavuje a čo sú typické znaky jesene. Deti pracovali so semienkami, hľadali listy a plody stromov...
„Určite niečo nájdu, veď tu je javor, buk, pagaštan a ihličnany. Tento park je veľmi vhodný na takéto aktivity,“ dodala.
Montessori
Na začiatku sa každé dieťa muselo samo predstaviť do fiktívneho mikrofónu, ktorým bola šiška. Niektoré to zvládli suverénne a niektoré sa okúňali, akoby mali hovoriť pred mnohopočetným publikom. Tak to už býva. Nie každý zvládne divákov. Aj keď v tomto prípade sa lesnej pedagogike prizerali už len stromy v parku.
V parku boli pracovníci NLC s deťmi zo škôlky Montessori, ktoré prišli nielen zo Zvolena, ale aj z Banskej Bystrice. „Je to aj pre nás zaujímavé a podnetné, pretože prvýkrát to robíme pre škôlku Montessori, ktorá je iná ako bežné materské školy,“ doplnila.
Pre lesníkov
Národné lesnícke centrum začalo s lesnou pedagogikou po roku 2000. Je koordinátorom lesnej pedagogiky v rámci celého Slovenska.
Kurz lesnej pedagogiky je akreditovaným kurzom ministerstva školstva. Má presné osnovy a podmienky.
Lesným pedagógom sa môže stať človek s lesníckym vzdelaním, ktorý absolvuje kurz.
Čo sa už lesník môže viac naučiť, keď je na les odborníkom? „Odborné informácie síce má, no na kurze sa naučí odovzdať ich tak, aby tomu rozumeli napríklad aj deti zo škôlky,“ vysvetlila Dana Loyová.