Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

MiG-21 z námestia už dávno nelieta

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé.

V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia.

ZVOLEN. Stíhačka na zvolenskom námestí je atrakciou, pozývajúcou na blížiace sa letecké dni v Sliači. Rovnako zaujíma návštevníkov Zvolena, ako aj jeho obyvateľov. Každý si ju chce odfotiť.

V prvých hodinách si mohli na lietadlo dokonca aj siahnuť, neskôr ju pre istotu ohradili prenosným zábradlím.

MiG-21 na slovenskej oblohe v súčasnosti neuvidíte. Dávno skončila jeho služba. Je to vlastne taký prúdový stíhací deduško.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sériová výroba týchto lietdiel začala v Sovietskom zväze v roku 1959. V rokoch 1963 až 1972 ich v licencii vyrábali aj v Československu, vo firme Aero Vodochody. V službe nad naším územím boli od roku 1961, v Čechách skončili pred desiatimi rokmi. V iných krajinách ich ešte do výslužby neposlali.

Vo svete išlo o najdlhšie a v najväčšom počte vyrábané prúdové lietadlo. Tieto stroje sa s väčšími i menšími úspechmi zapojili do bojov vo viacerých konfliktoch. K nám bol najbližší zrejme ten v bývalej Juhoslávii, kde boli dvadsaťjednotky tak na srbskej, ako aj na chorvátskej strane.

Zo škodovky do Ferari

Prvé slovenské lietadlá MiG-21 sa na Sliač dostali po rozdelení Československa a slúžili až do decembra 2002. Na Sliači boli asi dve desiatky, jedno z nich pilotoval ešte stále aktívny bojový pilot Peter Knopp. V škole lietal na Albatrosoch, hneď po zaradení do služby presedlal na nadzvukovú miginu. Prechod nebol vôbec jednoduchý.

„Akoby ste si zo škodovky presadli do Ferari,“ prirovnáva s úsmevom. Inak pilot vníma rýchlosť, inak naňho pôsobí preťaženie. Aj keď už dávno na „dvadsaťjednotke“ nelieta, počas desiatich rokov služby si tieto lietadlá obľúbil. „Malo svoje plusy aj mínusy, no tak je to pri každom lietadle,“ dodáva pilot, s ktorým sa rozprávame len pár metrov od stroja „zaparkovaného“ na námestí.

Otočí sa aj na Slovensku

Akú spotrebu má MiG-21, si už nepamätá. Tankovanie nebola starosť. „Určite veľkú,“ hovorí s úsmevom. Čo sa týka tankovania a stavu paliva, úlohou pilota bolo sledovať, pri akom stave v nádržiach sa už musí začať vracať na základňu. „Keď sa štartovalo bez prídavnej nádrže, tak to boli najviac tridsaťminútové lety. Pri častejšom používaní forsáže dokonca iba dvadsať až dvadsaťpäť minút,“ dodáva na vysvetlenie.

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia. „Áno, hovorí sa to stále,“ smeje sa Peter Knopp a dodáva: „Samozrejme, nie je to pravda, stíhačka sa dokáže otočiť na malom priestore. Nakoniec to ľudia najlepšie vidia na leteckých dňoch.“ Čím väčšia rýchlosť, tým väčší polomer otáčania.

Bez podvozku

MiG-21 neboli zlé stroje, občas pre nejakú poruchu museli let skrátiť, no počas ich služby na Sliači nedošlo k žiadnej mimoriadnej situácii a núdzovému pristátiu.

„Pamätám si, že v Přerove raz musel jeden pilot pristávať iba s vysunutou prednou podvozkovou nohou. Mal poruchu hlavného podvozku, no úspešne pristál na trávu,“ vysvetľuje. Na takéto situácie sú piloti školení, trénujú to na trenažéroch.

Pilot vtedy zachránil lietadlo, hoci to mohol aj otočiť do neobývanej oblasti a nechať sa z kabíny vystreliť.

Do päťdesiatky

Maximálne preťaženie 9G, ktoré pilot zažije v stíhačke, môže s človekom urobiť hocičo. Najmä keď je v horšej fyzickej kondícii, trochu prechorený alebo unavený. Na 9G sa dostane málokedy, iba vo vzdušnom súboji, v hraničných situáciách alebo pri akrobacii. Pilot je na to pripravovaný postupne. Už na vysokej škole prechádza náročným sitom, ktoré časť pilotov vyradí.

„Začínali sme štyridsiati a skončili asi dvadsiati. Niektorí to nezvládali alebo neprešli zo zdravotných dôvodov, iní sa rozhodli pre dopravné lietadlá či vrtuľníky,“ vysvetľuje Peter Knapp.

Bojový pilot stíhačky lieta maximálne do päťdesiatky, samozrejme, za predpokladu, že ho nevyradia na každoročnej zdravotnej prehliadke. Od štyridsiatky sú prehliadky ešte podrobnejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  2. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  4. SEAT predstavil e-Scooter
  5. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 397
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 193
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 220
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 111
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 467
  6. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 6 349
  7. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 331
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 059
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 035
  10. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 019

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Divadlo prichádza s novou rozprávkou

Občas vyzerá ako brmbolec, občas ako parochňa a občas ako klbko vlny.

Pom Pom z divadelného plagátu zvolenského divadla.

6 rád, ako znížiť spotrebu plynu

Poradíme vám, ako môžete jednoducho svoju spotrebu plynu sledovať a zároveň ju znížiť len malými zmenami vo svojej domácnosti.

V okrese Detva má byť výrobňa asfaltových zmesí

Investor zo Zvolena predpokladá, že výška investície presiahne tri milióny.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Havária na odkalisku: Dolinou sa valila voda

Po daždi dve z troch odkalísk pri Dúbrave nevydržali nápor vody, nastal havarijný stav.

Pri domových prehliadkach v Čadci našli niekoľko zbraní

Domové prehliadky ešte stále prebiehajú.

Pozrite si fotogalériu z diaľnice D3 na Kysuciach

Diaľnica odľahčí kolabujúcu dopravu.

Vybrali SME

Už ste čítali?