Piatok, 19. apríl, 2019 | Meniny má Jela

MiG-21 z námestia už dávno nelieta

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé.

V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia.

ZVOLEN. Stíhačka na zvolenskom námestí je atrakciou, pozývajúcou na blížiace sa letecké dni v Sliači. Rovnako zaujíma návštevníkov Zvolena, ako aj jeho obyvateľov. Každý si ju chce odfotiť.

V prvých hodinách si mohli na lietadlo dokonca aj siahnuť, neskôr ju pre istotu ohradili prenosným zábradlím.

MiG-21 na slovenskej oblohe v súčasnosti neuvidíte. Dávno skončila jeho služba. Je to vlastne taký prúdový stíhací deduško.

Sériová výroba týchto lietdiel začala v Sovietskom zväze v roku 1959. V rokoch 1963 až 1972 ich v licencii vyrábali aj v Československu, vo firme Aero Vodochody. V službe nad naším územím boli od roku 1961, v Čechách skončili pred desiatimi rokmi. V iných krajinách ich ešte do výslužby neposlali.

Vo svete išlo o najdlhšie a v najväčšom počte vyrábané prúdové lietadlo. Tieto stroje sa s väčšími i menšími úspechmi zapojili do bojov vo viacerých konfliktoch. K nám bol najbližší zrejme ten v bývalej Juhoslávii, kde boli dvadsaťjednotky tak na srbskej, ako aj na chorvátskej strane.

Zo škodovky do Ferari

Prvé slovenské lietadlá MiG-21 sa na Sliač dostali po rozdelení Československa a slúžili až do decembra 2002. Na Sliači boli asi dve desiatky, jedno z nich pilotoval ešte stále aktívny bojový pilot Peter Knopp. V škole lietal na Albatrosoch, hneď po zaradení do služby presedlal na nadzvukovú miginu. Prechod nebol vôbec jednoduchý.

„Akoby ste si zo škodovky presadli do Ferari,“ prirovnáva s úsmevom. Inak pilot vníma rýchlosť, inak naňho pôsobí preťaženie. Aj keď už dávno na „dvadsaťjednotke“ nelieta, počas desiatich rokov služby si tieto lietadlá obľúbil. „Malo svoje plusy aj mínusy, no tak je to pri každom lietadle,“ dodáva pilot, s ktorým sa rozprávame len pár metrov od stroja „zaparkovaného“ na námestí.

Otočí sa aj na Slovensku

Akú spotrebu má MiG-21, si už nepamätá. Tankovanie nebola starosť. „Určite veľkú,“ hovorí s úsmevom. Čo sa týka tankovania a stavu paliva, úlohou pilota bolo sledovať, pri akom stave v nádržiach sa už musí začať vracať na základňu. „Keď sa štartovalo bez prídavnej nádrže, tak to boli najviac tridsaťminútové lety. Pri častejšom používaní forsáže dokonca iba dvadsať až dvadsaťpäť minút,“ dodáva na vysvetlenie.

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia. „Áno, hovorí sa to stále,“ smeje sa Peter Knopp a dodáva: „Samozrejme, nie je to pravda, stíhačka sa dokáže otočiť na malom priestore. Nakoniec to ľudia najlepšie vidia na leteckých dňoch.“ Čím väčšia rýchlosť, tým väčší polomer otáčania.

Bez podvozku

MiG-21 neboli zlé stroje, občas pre nejakú poruchu museli let skrátiť, no počas ich služby na Sliači nedošlo k žiadnej mimoriadnej situácii a núdzovému pristátiu.

„Pamätám si, že v Přerove raz musel jeden pilot pristávať iba s vysunutou prednou podvozkovou nohou. Mal poruchu hlavného podvozku, no úspešne pristál na trávu,“ vysvetľuje. Na takéto situácie sú piloti školení, trénujú to na trenažéroch.

Pilot vtedy zachránil lietadlo, hoci to mohol aj otočiť do neobývanej oblasti a nechať sa z kabíny vystreliť.

Do päťdesiatky

Maximálne preťaženie 9G, ktoré pilot zažije v stíhačke, môže s človekom urobiť hocičo. Najmä keď je v horšej fyzickej kondícii, trochu prechorený alebo unavený. Na 9G sa dostane málokedy, iba vo vzdušnom súboji, v hraničných situáciách alebo pri akrobacii. Pilot je na to pripravovaný postupne. Už na vysokej škole prechádza náročným sitom, ktoré časť pilotov vyradí.

„Začínali sme štyridsiati a skončili asi dvadsiati. Niektorí to nezvládali alebo neprešli zo zdravotných dôvodov, iní sa rozhodli pre dopravné lietadlá či vrtuľníky,“ vysvetľuje Peter Knapp.

Bojový pilot stíhačky lieta maximálne do päťdesiatky, samozrejme, za predpokladu, že ho nevyradia na každoročnej zdravotnej prehliadke. Od štyridsiatky sú prehliadky ešte podrobnejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 26 119
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 093
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 454
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 704
  5. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 334
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 5 673
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 169
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 029
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 761
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 244

Hlavné správy z MY Zvolen

Volejbalisti Zvolena ukončili sezónu prehrou, patrí im ôsma priečka

V prvom zápase MVK Zvolen na Myjave uhral iba set a pre vybojovanie si rozhodujúceho tretieho zápasu potreboval vyhrať akýmkoľvek rozdielom.

Momentka z posledného zápasu MVK Zvolen v sezóne.

Kláštor na Raticovom vrchu ukrýva vzácne relikvie

Výstavbu kláštora inicioval biskup Dávid Tencer, ktorý žije na Islande.

Pozostatky sú uložené v relikviári.

Prvá výrazná zmena v HKM Zvolen: Plavucha skončil na poste športového manažéra

Bývalý vynikajúci kanonier skončil svoje pôsobenie v klube HKM Zvolen.

Vlastimil Plavucha

Tréner Zvolena Andrej Podkonický: Bronz ma neteší, mužstvo malo na viac

Sklamanie z vypadnutia Zvolena v ňom stále rezonuje, no už sa sústredí na domáci svetový šampionát.

Andrej Podkonický (v popredí) po vypadnutí s Nitrou na zvolenskom ľade.

Na Vínšpacírke padne nový rekord, sabrážovať sa bude prosecco Mareka Hamšíka

Banskobystrické námestie je vždy v poslednú aprílovú sobotu dejiskom, kde sa prekonávajú slovenské rekordy.

Vlaňajší rekord.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Polícia vypátrala nezvestnú Poltárčanku

Miriam Martišová si neželá zverejniť miesto, kde sa nachádza.

Ďalší cestný pirát takmer spôsobil tragédiu

Približne sto metrov od miesta, kde pri dopravnej nehode s Poliakom zahynul Štefan z Oravského Podzámku, nedávno riskoval ďalší pretekár. Ohrozil štvorčlennú rodinu.

V Nitre postavia pravoslávny chrám, pôjde o kópiu z Holíča

Ani kúsok steny by nemal zostať biely. Duchovný sa už stretol s ikonopiscom zo Srbska.

Vybrali SME

Už ste čítali?