Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

MiG-21 z námestia už dávno nelieta

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé.

V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia.

ZVOLEN. Stíhačka na zvolenskom námestí je atrakciou, pozývajúcou na blížiace sa letecké dni v Sliači. Rovnako zaujíma návštevníkov Zvolena, ako aj jeho obyvateľov. Každý si ju chce odfotiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvých hodinách si mohli na lietadlo dokonca aj siahnuť, neskôr ju pre istotu ohradili prenosným zábradlím.

MiG-21 na slovenskej oblohe v súčasnosti neuvidíte. Dávno skončila jeho služba. Je to vlastne taký prúdový stíhací deduško.

SkryťVypnúť reklamu

Sériová výroba týchto lietdiel začala v Sovietskom zväze v roku 1959. V rokoch 1963 až 1972 ich v licencii vyrábali aj v Československu, vo firme Aero Vodochody. V službe nad naším územím boli od roku 1961, v Čechách skončili pred desiatimi rokmi. V iných krajinách ich ešte do výslužby neposlali.

Vo svete išlo o najdlhšie a v najväčšom počte vyrábané prúdové lietadlo. Tieto stroje sa s väčšími i menšími úspechmi zapojili do bojov vo viacerých konfliktoch. K nám bol najbližší zrejme ten v bývalej Juhoslávii, kde boli dvadsaťjednotky tak na srbskej, ako aj na chorvátskej strane.

Zo škodovky do Ferari

Prvé slovenské lietadlá MiG-21 sa na Sliač dostali po rozdelení Československa a slúžili až do decembra 2002. Na Sliači boli asi dve desiatky, jedno z nich pilotoval ešte stále aktívny bojový pilot Peter Knopp. V škole lietal na Albatrosoch, hneď po zaradení do služby presedlal na nadzvukovú miginu. Prechod nebol vôbec jednoduchý.

SkryťVypnúť reklamu

„Akoby ste si zo škodovky presadli do Ferari,“ prirovnáva s úsmevom. Inak pilot vníma rýchlosť, inak naňho pôsobí preťaženie. Aj keď už dávno na „dvadsaťjednotke“ nelieta, počas desiatich rokov služby si tieto lietadlá obľúbil. „Malo svoje plusy aj mínusy, no tak je to pri každom lietadle,“ dodáva pilot, s ktorým sa rozprávame len pár metrov od stroja „zaparkovaného“ na námestí.

Otočí sa aj na Slovensku

Akú spotrebu má MiG-21, si už nepamätá. Tankovanie nebola starosť. „Určite veľkú,“ hovorí s úsmevom. Čo sa týka tankovania a stavu paliva, úlohou pilota bolo sledovať, pri akom stave v nádržiach sa už musí začať vracať na základňu. „Keď sa štartovalo bez prídavnej nádrže, tak to boli najviac tridsaťminútové lety. Pri častejšom používaní forsáže dokonca iba dvadsať až dvadsaťpäť minút,“ dodáva na vysvetlenie.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia. „Áno, hovorí sa to stále,“ smeje sa Peter Knopp a dodáva: „Samozrejme, nie je to pravda, stíhačka sa dokáže otočiť na malom priestore. Nakoniec to ľudia najlepšie vidia na leteckých dňoch.“ Čím väčšia rýchlosť, tým väčší polomer otáčania.

Bez podvozku

MiG-21 neboli zlé stroje, občas pre nejakú poruchu museli let skrátiť, no počas ich služby na Sliači nedošlo k žiadnej mimoriadnej situácii a núdzovému pristátiu.

„Pamätám si, že v Přerove raz musel jeden pilot pristávať iba s vysunutou prednou podvozkovou nohou. Mal poruchu hlavného podvozku, no úspešne pristál na trávu,“ vysvetľuje. Na takéto situácie sú piloti školení, trénujú to na trenažéroch.

Pilot vtedy zachránil lietadlo, hoci to mohol aj otočiť do neobývanej oblasti a nechať sa z kabíny vystreliť.

Do päťdesiatky

Maximálne preťaženie 9G, ktoré pilot zažije v stíhačke, môže s človekom urobiť hocičo. Najmä keď je v horšej fyzickej kondícii, trochu prechorený alebo unavený. Na 9G sa dostane málokedy, iba vo vzdušnom súboji, v hraničných situáciách alebo pri akrobacii. Pilot je na to pripravovaný postupne. Už na vysokej škole prechádza náročným sitom, ktoré časť pilotov vyradí.

„Začínali sme štyridsiati a skončili asi dvadsiati. Niektorí to nezvládali alebo neprešli zo zdravotných dôvodov, iní sa rozhodli pre dopravné lietadlá či vrtuľníky,“ vysvetľuje Peter Knapp.

Bojový pilot stíhačky lieta maximálne do päťdesiatky, samozrejme, za predpokladu, že ho nevyradia na každoročnej zdravotnej prehliadke. Od štyridsiatky sú prehliadky ešte podrobnejšie.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 532
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 685
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 121
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 503
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 056
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 1 885

Blogy SME

  1. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  2. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne !
  3. Štefan Vidlár: Majetkové priznáňí politika
  4. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  5. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  6. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  7. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  8. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 9 137
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 074
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 634
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 727
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 374
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 136
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 280
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 142
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  2. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne !
  3. Štefan Vidlár: Majetkové priznáňí politika
  4. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  5. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  6. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  7. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  8. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 9 137
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 074
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 634
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 727
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 374
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 136
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 280
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 142
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu