Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

MiG-21 z námestia už dávno nelieta

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé.

V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú.V niektorých krajinách dvadsaťjednotky stále lietajú. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia.

ZVOLEN. Stíhačka na zvolenskom námestí je atrakciou, pozývajúcou na blížiace sa letecké dni v Sliači. Rovnako zaujíma návštevníkov Zvolena, ako aj jeho obyvateľov. Každý si ju chce odfotiť.

V prvých hodinách si mohli na lietadlo dokonca aj siahnuť, neskôr ju pre istotu ohradili prenosným zábradlím.

MiG-21 na slovenskej oblohe v súčasnosti neuvidíte. Dávno skončila jeho služba. Je to vlastne taký prúdový stíhací deduško.

Skryť Vypnúť reklamu

Sériová výroba týchto lietdiel začala v Sovietskom zväze v roku 1959. V rokoch 1963 až 1972 ich v licencii vyrábali aj v Československu, vo firme Aero Vodochody. V službe nad naším územím boli od roku 1961, v Čechách skončili pred desiatimi rokmi. V iných krajinách ich ešte do výslužby neposlali.

Vo svete išlo o najdlhšie a v najväčšom počte vyrábané prúdové lietadlo. Tieto stroje sa s väčšími i menšími úspechmi zapojili do bojov vo viacerých konfliktoch. K nám bol najbližší zrejme ten v bývalej Juhoslávii, kde boli dvadsaťjednotky tak na srbskej, ako aj na chorvátskej strane.

Zo škodovky do Ferari

Prvé slovenské lietadlá MiG-21 sa na Sliač dostali po rozdelení Československa a slúžili až do decembra 2002. Na Sliači boli asi dve desiatky, jedno z nich pilotoval ešte stále aktívny bojový pilot Peter Knopp. V škole lietal na Albatrosoch, hneď po zaradení do služby presedlal na nadzvukovú miginu. Prechod nebol vôbec jednoduchý.

Skryť Vypnúť reklamu

„Akoby ste si zo škodovky presadli do Ferari,“ prirovnáva s úsmevom. Inak pilot vníma rýchlosť, inak naňho pôsobí preťaženie. Aj keď už dávno na „dvadsaťjednotke“ nelieta, počas desiatich rokov služby si tieto lietadlá obľúbil. „Malo svoje plusy aj mínusy, no tak je to pri každom lietadle,“ dodáva pilot, s ktorým sa rozprávame len pár metrov od stroja „zaparkovaného“ na námestí.

Otočí sa aj na Slovensku

Akú spotrebu má MiG-21, si už nepamätá. Tankovanie nebola starosť. „Určite veľkú,“ hovorí s úsmevom. Čo sa týka tankovania a stavu paliva, úlohou pilota bolo sledovať, pri akom stave v nádržiach sa už musí začať vracať na základňu. „Keď sa štartovalo bez prídavnej nádrže, tak to boli najviac tridsaťminútové lety. Pri častejšom používaní forsáže dokonca iba dvadsať až dvadsaťpäť minút,“ dodáva na vysvetlenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Niekedy sa hovorilo, že Slovensko je pre nadzvukové stíhačky malé a iba s ťažkosťami sa na ňom otočia. „Áno, hovorí sa to stále,“ smeje sa Peter Knopp a dodáva: „Samozrejme, nie je to pravda, stíhačka sa dokáže otočiť na malom priestore. Nakoniec to ľudia najlepšie vidia na leteckých dňoch.“ Čím väčšia rýchlosť, tým väčší polomer otáčania.

Bez podvozku

MiG-21 neboli zlé stroje, občas pre nejakú poruchu museli let skrátiť, no počas ich služby na Sliači nedošlo k žiadnej mimoriadnej situácii a núdzovému pristátiu.

„Pamätám si, že v Přerove raz musel jeden pilot pristávať iba s vysunutou prednou podvozkovou nohou. Mal poruchu hlavného podvozku, no úspešne pristál na trávu,“ vysvetľuje. Na takéto situácie sú piloti školení, trénujú to na trenažéroch.

Pilot vtedy zachránil lietadlo, hoci to mohol aj otočiť do neobývanej oblasti a nechať sa z kabíny vystreliť.

Do päťdesiatky

Maximálne preťaženie 9G, ktoré pilot zažije v stíhačke, môže s človekom urobiť hocičo. Najmä keď je v horšej fyzickej kondícii, trochu prechorený alebo unavený. Na 9G sa dostane málokedy, iba vo vzdušnom súboji, v hraničných situáciách alebo pri akrobacii. Pilot je na to pripravovaný postupne. Už na vysokej škole prechádza náročným sitom, ktoré časť pilotov vyradí.

„Začínali sme štyridsiati a skončili asi dvadsiati. Niektorí to nezvládali alebo neprešli zo zdravotných dôvodov, iní sa rozhodli pre dopravné lietadlá či vrtuľníky,“ vysvetľuje Peter Knapp.

Bojový pilot stíhačky lieta maximálne do päťdesiatky, samozrejme, za predpokladu, že ho nevyradia na každoročnej zdravotnej prehliadke. Od štyridsiatky sú prehliadky ešte podrobnejšie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 078
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 20 338
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 138
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 090
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 782
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 005
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 643
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 107
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 965
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 610
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Dudinská 50 sa uskutoční aj v čase korony

Na programe bude iba hlavná disciplína.

Matej Tóth v cieli Dudinskej päťdesiatky 2018.

Vo zvolenskej aj krupinskej nemocnici pomáhajú vojaci

Uniformovaní vojaci pomáhajú pri vstupe do nemocnice pre rýchle usmernenie pacientov.

Vojaci pomáhajú v nemocnici vo Zvolene aj v Krupine.

STEFE Zvolen s.r.o. informuje

V meste Zvolen a vo Zvolenskej Slatine sa spustilo vykurovanie.

Disciplinárka prešetrila incidenty. Je to výsmech, hovorí šéf krupinského futbalu

Po zverejnení trestov za záver dorasteneckého derby medzi B. Štiavnicou a Krupinou zavládlo u hostí sklamanie.

Prvý incident pri lavičke Krupiny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?