ZVOLEN. Dolná kolónia v Môťovej nie je dodnes napojená na verejnú kanalizáciu. Odpadová voda odchádza nečistená do Očovky; potoka, ktorý preteká ulicou z Očovej a pri križovatke s Lučeneckou cestou sa vlieva do Slatiny.
Na ulici žije asi tridsať rodín, väčšina v dvojdomoch, ktoré pred 68 rokmi postavila pre svojich zamestnancov niekdajšia Bučina. Na centrálnu kanalizáciu však ulicu nenapojili a ich žiadosť o jej vybudovanie nenašla na mestskom úrade odozvu.
Mlynarčík: Je to povinnosť mesta
„Mesto v súčasnosti neuvažuje s budovaním kanalizácie na tejto ulici. Na takúto aktivitu nemá spracovanú žiadnu projektovú dokumentáciu, ani výhľadovú,“ píše sa v stanovisku mesta, ktoré dostali obyvatelia vlani v októbri.
„V prípade, že odvádzanie odpadových vôd nespĺňa požiadavky platnej legislatívy, každý vlastník nehnuteľnosti je povinný urobiť nápravu v zmysle legislatívy, aby sa predchádzalo znečisťovaniu životného prostredia,“ dodalo mesto vo svojom stanovisku.
„Nie sme jeden dom, sme celá ulica. Je povinnosťou mesta dodržiavať smernicu Európskej únie, podľa ktorej mestá s počtom obyvateľov od 10- do 100-tisíc mali zabezpečiť odvádzanie a čistenie odpadových vôd do konca roku 2010,“ argumentuje obyvateľ ulice Pavel Mlynarčík.
„Mesto už dávno malo pripraviť projekt a žiadať o eurofondy v aktuálnom programovom období,“ mieni.
Dolná kolónia patrí k najkrajším uliciam v meste. Pozdĺž cesty preteká potok Očovka. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ
Košík: Je to diskriminácia
„Je to hanba, že okresné mesto ako Zvolen má v roku 2015 ešte stále lokalitu rodinných domov, ktoré nie sú napojené na verejnú kanalizáciu,“ myslí si poslanec Peter Košík.
„A diskriminácia obyvateľov Dolnej kolónie, keďže ich mesto vyzvalo, aby si problém kanalizácie riešili svojpomocne, hoci dane a poplatky do mestského rozpočtu platia. Mesto schvaľuje mnoho zelených projektov a pritom mu neprekáža, že splašky na jeho území presakujú do potoka a ohrozujú kvalitu povrchových aj spodných vôd,“ dodáva.
Košík podčiarkuje, že mesto musí situáciu riešiť a na kanalizáciu žiadať dotáciu z fondov Európskej únie.
Reakcia mesta
Stanovisko súčasného vedenia mesta zverejňujeme v plnom znení
Mesto Zvolen ako celok, žiaľ, až doposiaľ nemá vybudovanú kompletnú kanalizáciu. Dolná kolónia v Môťovej, ale aj Zolná či Kráľová sú časťami, v ktorých tento bežný štandard stále chýba. Je pochopiteľné, že tamojších obyvateľov tento problém trápi, a práve preto sa ním vedenie mesta zaoberá.
Dolná kolónia je pritom úplne špecifickým prípadom. Svojím charakterom je vlastne priemyselnou oblasťou, kde sa v minulosti vôbec neuvažovalo o vybudovaní verejnej kanalizácie. Práve toto dedičstvo minulosti robí akékoľvek snahy o nájdenie riešenia mimoriadne náročnými.
Vyplýva z toho, že doteraz vlastne neexistuje žiadny projekt kanalizácie v tomto priestore, je preto potrebné začať od úplných základov. Už dnes pritom odborníci hovoria o problémoch, s ktorými by prípadná investícia musela rátať. V prvom rade je to otázka reálnosti napojenia nových potrubí na niektorý z už existujúcich kanalizačných rozvodov Stredoslovenskej vodárenskej spoločnosti.
Ak sa prepojenie oboch častí ukáže ako nemožné, bude potrebné uvažovať o vybudovaní čističky odpadových vôd, s čím súvisia mnohé ďalšie otázky. Tou najzásadnejšou je jej veľkosť a následné umiestnenie. Až po zhodnotení možných alternatív riešení môže prísť k ďalšej fáze, ktorou je vyčíslenie finančnej stránky celej investície, a následne k hľadaniu možností financovania.
Je teda zrejmé, že tu ide o veľmi dlhý časový horizont. Vedenie mesta si však rozhodne uvedomuje situáciu, v ktorej sa obyvatelia Dolnej kolónie nachádzajú, a práve preto sa bude snažiť nájsť jej riešenie.
(moj)
Jedna z najkrajších ulíc
Adler: Našu cestu využívajú na prejazd do firmy
Dolná kolónia patrí aj dnes k najkrajším uliciam v meste, František Adler hovorí, že donedávna patrila aj k najpokojnejším.
„Voda v potoku bola taká čistá, že deti si v nej robili hať a kúpavali sa v nej,“ spomína.
Oázu pokoja im narušila Železničná spoločnosť, ktorá si v zadnej časti areálu vytvorila bránu a prepojila sa tak na kedysi slepú ulicu.
„Je to úzka cesta, dve osobné autá popri sebe neprejdú, musia sa vyhýbať. Železničná spoločnosť si z nej pokojne urobila prejazdovú cestu. Mohla by chodiť cez bránu ŽOS-ky, ale za prejazd by zrejme musela platiť a cez našu ulicu to má zadarmo,“ komentuje Adler.
„Predtým tu chodili aj väčšie autá. Pred troma rokmi sem osadila dopravná polícia značku, ktorá povoľuje vjazd autám len do 7 ton. Sám som to vybehal, ale stálo ma to veľa času a úsilia,“ dodáva.
Cesta je zničená, sú v nej prepadliny. „Autá po nej chodia ráno už o piatej – šiestej a keďže povrch cesty nie je rovný, robia hrmot. Budia nás. To isté sa opakuje aj neskoro večer,“ sťažuje si.
Most ponad potok podľa neho len za posledné roky trikrát opravovali. „Nie je stavaný na takú záťaž. Asi pred štyrmi rokmi sa na ňom prepadol žeriav, zostal uviaznutý v konštrukcii mosta.“
Most je znova v žalostnom stave, dosky na ňom sú nestabilné. Chodiť po ňom na pešo je pomerne riskantné.
(moj)
Pri ceste v zadnej časti areálu si spoločnosť urobila bránu.