ZVOLEN. Od júla sa musia cestujúci mestskou hromadnou dopravou pripraviť na zmeny.
„Väčšinou ide o opakujúce sa podnety od ľudí, ktoré berieme na vedomie,“ hovorí Dušan Gdovin z odboru dopravy na Mestskom úrade vo Zvolene.
Týkajú sa prevažne zmeny času alebo nadväznosti na iné spoje.
„Mestu prišli požiadavky na zladenie odchodov a príchodov MHD s príchodmi a odchodmi rýchlikov. Ide však o zmeny v rozpätí približne 10 minút, takže by nemali nikomu skomplikovať príchod do práce,“ vysvetľuje Gdovin.
Ročne mestská hromadná doprava najazdí vo Zvolene viac než milión kilometrov. Je to jedna z najväčších položiek v mestskom rozpočte, ktorú nemožno škrtnúť. Mesto iba na MHD mesačne dopláca okolo 80-tisíc eur.
Doprava vo Zvolene je špecifická tým, že nie je centralizovaná a integrovaná ako v niektorých väčších mestách, ale funguje na princípe spájania sídlisk.
„Práve preto niektoré časy môžu pôsobiť prehustene; autobusy naraz vyrážajú z jedného miesta do viacerých cieľových zastávok. Naopak, okrajové časti ako napríklad Kráľová, nikdy nedokážu zabezpečiť desať spojov denne,“ ozrejmuje Gdovin.
Mesto má podľa neho pomerne dobré štatistiky, koľko ľudí ktorými spojmi cestuje. Výhodou MHD vo Zvolene je, že každý autobus dnes musí plniť charakter ekologickej dopravy a jazdiť na zemný plyn. To dokáže samospráve ušetriť nemalé financie.
„Množstvo Zvolenčanov pritom stále radšej využíva individuálnu dopravu. Zvolen je však svojou veľkosťou ideálny pre prepravovanie sa peši alebo na bicykli,“ mieni.
„Nie sme ešte Piešťany, kde má každá rodina niekoľko bicyklov,“ komentuje, „ale práve v cyklodoprave je budúcnosť dopravy v menších mestách a Zvolen pracuje na tom, aby táto budúcnosť prišla čo najskôr.“
Podobne ako Bystrica sa Zvolen zamýšľa, aké mesto v súvislosti s dopravou chceme. Vytvorenie cyklotrás je jednou z priorít mesta.
Takto vyzerajú naše ulice, keď sa 40 ľudí rozhodne ísť do práce autom, autobusom alebo bicyklom. Zdroj: MsÚ Zvolen