ZVOLEN. Zrekonštruovaný výstrojový vagón z roku 1906 predstavili dnes v Železničných opravovniach a strojárňach (ŽOS) vo Zvolene. Pre projekt legiovlaku, ktorý už onedlho odštartuje svoju púť po českých a moravských mestách, ho pripravila Nadácia M. R. Štefánika spolu s Klubom historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene.
Staručký vagón, ktorý ešte pred pár rokmi stál na stanici v Hronskej Dúbrave, kompletne obnovili nadšenci z Klubu historickej techniky za asi päť mesiacov. Strávili pri tom asi 1000 hodín. Pôvodne batožinový vagón vybavili v interiéri dobovým strojným zariadením i fotodokumentáciou zo začiatku prvej Československej republiky.
Vagón je podľa správcu Nadácie M. R. Štefánika Pavla Šestáka slovenským príspevkom do osemvozňového legiovlaku, ktorý prejde na jar a v lete Čechy a Moravu a bude pripomínať účasť československých legionárov v Rusku po skončení I. svetovej vojny.
Asi 60-tisíc legionárov z Čiech i Slovenska sa ešte dva roky po skončení vojny pohybovalo na Sibíri, v čase, keď proti sebe bojovali vojaci Červenej armády a bielogvardejci. A práve železničné ešalóny im slúžili ako zázemie i dočasný domov. Podľa dochovaných záznamov sa desaťtisíce legionárov malo po krajine pohybovať v takmer 11-tisíc železničných vozňoch.
Za celým projektom legiovlaku je Československá obec legionárska so sídlom v Prahe, Nadácia M. R. Štefánika je jej slovenským partnerom. Na projekt obnovy vagóna pre legiovlak prispelo finančne Ministerstvo obrany SR, podstatnú časť však slovenská strana vyfinancovala za pomoci sponzorov. Veľa času členovia Klubu historickej techniky strávili na obnove vagónu nezištne.
Vybavenie pojazdnej dielne so sústruhom.
A takto vyzerala skutočná dielňa v legionárskom vlaku.
Správca Nadácie M. R. Štefánika Pavel Šesták (vľavo).
Stopa po guľke, pravdepodobne z čias prvej svetovej vojny. FOTO: JÁN KROŠLÁK