Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Trojročné úsilie ŽOS Zvolen vychádza nazmar

Konflikt na Ukrajine prerušil spoluprácu, firma si aj tak polepšila.

Rušne pripravené na Ukrajinu.Rušne pripravené na Ukrajinu. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Aj napriek prerušeniu sľubnej spolupráce s ukrajinskými partnermi pre konflikt na východe krajiny zaznamenala vlani spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen najlepšie hospodárske výsledky za posledné tri roky.

Železničné opravovne dosiahli obrat 38,9 milióna eur, čo bolo medziročne o 2,4 milióna viac.

„Situácia na Ukrajine, bohužiaľ, nateraz zastavila sľubne sa rozvíjajúcu spoluprácu s tamojšími partnermi. Pritom zmluva na dodávku šiestich lokomotív mala byť len začiatkom širokej a dlhodobej spolupráce,“ povedal pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Poór.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmluva sa týkala modernizácie prvých šiestich lokomotív typu ČME 3 vyrobených v bývalom Československu. Lokomotív tohto typu bolo na Ukrajinu dodaných za bývalého režimu asi 700. Ukrajinská strana mala pritom záujem o modernizáciu minimálne 100 kusov.

Prestali platiť

ŽOS podľa Poóra v rekordne krátkom čase zhotovili ešte v roku 2013 prototyp prvého vozidla. „Prototyp úspešne absolvoval povinné skúšky na Ukrajine a získal oprávnenie na skúšobnú prevádzku na tratiach Ukrajinských železníc.

Zároveň boli z komponentov dodaných zo ŽOS Zvolen vyhotovené ďalšie dve vozidlá, ktoré oživili na Ukrajine priamo vo výrobnom závode v Poltave s účasťou a dohľadom odborných tímov zo ŽOS Zvolen, všetko v súlade s uzavretou zmluvou,“ priblížil situáciu riaditeľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Komponenty na ďalšie tri vozidlá sa dostali do vysokého štádia rozpracovanosti v ŽOS Zvolen. „Zároveň náš ukrajinský partner plnil časť zmluvy, ktorá sa týkala opravy a úpravy hlavného rámu a podvozkov pôvodných rušňov. Do tohto procesu však zasiahli udalosti na Ukrajine, majúce charakter vyššej moci.“

ŽOS Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu ľudí zastupujúcich ukrajinskú stranu.

Zároveň nastali komplikácie pri plnení zmluvných podmienok z hľadiska platobnej disciplíny. Navyše sa oslabila ukrajinská mena, čím sa pre ukrajinskú stranu výrazne predražilo finančné plnenie v eurách a následne aj celkom zastavilo.

„Z týchto dôvodov sme nútení našu spoluprácu považovať za prerušenú a jej obnovenie bude možné až vtedy, keď sa situácia politicky a ekonomicky stabilizuje,“ zdôraznil Poór.

Skryť Vypnúť reklamu

Na spolupráci pracovali tri roky

Politická stabilizácia by mala zabezpečiť, že bude možné vážne rokovať so zodpovednými predstaviteľmi Ukrajinských železníc a ekonomická stabilizácia by mala prispieť k tomu, že ukrajinský partner bude spoľahlivo disponovať finančnými zdrojmi potrebnými na úhradu dodávok.

„Máme záujem v spolupráci pokračovať a pre budúcnosť máme čo ponúknuť aj v iných oblastiach,“ dodal riaditeľ.

Otvorená však ostala otázka rozpracovanosti komponentov na zvyšné tri vozidlá. Domáhať sa nárokov vyplývajúcich zo zmluvy právnou cestou nie je pre ŽOS dobré riešenie. Spoločnosť preto hľadá iné alternatívy ich použitia, pričom sa ukazuje, že by mohli byť úspešní.

„Správa o úspešnom pôsobení ŽOS Zvolen na Ukrajine sa na východných trhoch rozšírila veľmi rýchlo a v tom vidíme zaujímavú príležitosť na spoluprácu s krajinami východnej Európy a západnej Ázie,“ pripomenul zástupca firmy.

Orientácia na modernizáciu ČME 3 na Ukrajine a v Rusku bol strategický cieľ spoločnosti, na ktorom cieľavedome pracovali viac ako tri roky.

„Ukrajinu sme museli prerušiť v etape plnenia nádejnej zmluvy. Uzavretie zmluvy s ruskými železnicami znemožnila devalvácia ruského rubľa. Išlo o zmluvu na modernizáciu 200 rušňov v objeme 280 miliónov eur, ktorá bola tesne pred podpisom. To, že dnes vychádza naše úsilie nazmar, je dôsledok konfliktu, ktorý nikto z nás nepredpokladal,“ konštatoval.

Generačná výmena

ŽOS Zvolen už pre tento rok nepočíta so žiadnymi dodávkami pre Ukrajinu a Rusko. Ťažiskom ich výkonov sú dodávky pre ZSSK Slovensko (modernizácia rušňov 757), opravy HDV pre ZSSK Slovensko a ZS Cargo, opravy HDV pre poľských prepravcov a výroba električkových podvozkov pre Pragoimex (električky pre Košice).

„Strategicky sa orientujeme na udržanie pozícií v modernizáciách a opravách ŽKV v tuzemsku. Čoraz viac sa nám darí prenikať na poľský trh, možnosti vidíme aj na Balkáne, ale aj v susednom Rakúsku. Naďalej máme záujem o rozvoj dodávok a služieb na východné trhy a usilujeme sa zvyšovať objem strojárskej výroby.“

Čo sa týka ľudských zdrojov, v krátkom čase čaká spoločnosť generačná výmena. Viacerí starí pracovníci budú odchádzať do dôchodku a firma musí postupne vychovať ich náhradu.

„Ak chceme udržať zdravé hospodárenie spoločnosti a pozíciu na trhu, musíme kalkulovať s nárastom objemu výroby, a to bude vyžadovať nové pracovné sily. Aktuálne máme napríklad nedostatok zváračov, sústružníkov a horizontkárov. Nemáme tiež dostatočné vyťaženie pre podvozkárov a elektromechanikov,“ uviedol Poór.

ŽOS Zvolen aktuálne zamestnáva 613 ľudí. Ich počet sa medziročne takmer nezmenil.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 647
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 075
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 601
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 622
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 309
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 035
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 438
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 163
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Srdciar Mahdalík otvorene o svojej kariére, odmenách za titul, ale aj vážnom zranení

Legendárna zvolenská „dvadsiatka“ v úprimnom rozhovore pre týždenník MY.

Kamil Mahdalík

Lesníci ukončili rekonštrukciu budovy na Sokolskej

Rekonštrukčné práce si vyžiadali viac ako 1,8 milióna eur.

Budova NLC po rekonštrukcii.

Štátne kúpele v Dudinciach zatvorili

Vedenie štátneho podniku sa rozhodlo zatvoriť celé liečebné zariadenie.

LD Diamant.
Technická univerzita vo Zvolene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?