Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

Trojročné úsilie ŽOS Zvolen vychádza nazmar

Konflikt na Ukrajine prerušil spoluprácu, firma si aj tak polepšila.

Rušne pripravené na Ukrajinu.Rušne pripravené na Ukrajinu. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Aj napriek prerušeniu sľubnej spolupráce s ukrajinskými partnermi pre konflikt na východe krajiny zaznamenala vlani spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen najlepšie hospodárske výsledky za posledné tri roky.

Železničné opravovne dosiahli obrat 38,9 milióna eur, čo bolo medziročne o 2,4 milióna viac.

„Situácia na Ukrajine, bohužiaľ, nateraz zastavila sľubne sa rozvíjajúcu spoluprácu s tamojšími partnermi. Pritom zmluva na dodávku šiestich lokomotív mala byť len začiatkom širokej a dlhodobej spolupráce,“ povedal pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Poór.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zmluva sa týkala modernizácie prvých šiestich lokomotív typu ČME 3 vyrobených v bývalom Československu. Lokomotív tohto typu bolo na Ukrajinu dodaných za bývalého režimu asi 700. Ukrajinská strana mala pritom záujem o modernizáciu minimálne 100 kusov.

Prestali platiť

ŽOS podľa Poóra v rekordne krátkom čase zhotovili ešte v roku 2013 prototyp prvého vozidla. „Prototyp úspešne absolvoval povinné skúšky na Ukrajine a získal oprávnenie na skúšobnú prevádzku na tratiach Ukrajinských železníc.

Zároveň boli z komponentov dodaných zo ŽOS Zvolen vyhotovené ďalšie dve vozidlá, ktoré oživili na Ukrajine priamo vo výrobnom závode v Poltave s účasťou a dohľadom odborných tímov zo ŽOS Zvolen, všetko v súlade s uzavretou zmluvou,“ priblížil situáciu riaditeľ.

Komponenty na ďalšie tri vozidlá sa dostali do vysokého štádia rozpracovanosti v ŽOS Zvolen. „Zároveň náš ukrajinský partner plnil časť zmluvy, ktorá sa týkala opravy a úpravy hlavného rámu a podvozkov pôvodných rušňov. Do tohto procesu však zasiahli udalosti na Ukrajine, majúce charakter vyššej moci.“

ŽOS Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu ľudí zastupujúcich ukrajinskú stranu.

Zároveň nastali komplikácie pri plnení zmluvných podmienok z hľadiska platobnej disciplíny. Navyše sa oslabila ukrajinská mena, čím sa pre ukrajinskú stranu výrazne predražilo finančné plnenie v eurách a následne aj celkom zastavilo.

„Z týchto dôvodov sme nútení našu spoluprácu považovať za prerušenú a jej obnovenie bude možné až vtedy, keď sa situácia politicky a ekonomicky stabilizuje,“ zdôraznil Poór.

Na spolupráci pracovali tri roky

Politická stabilizácia by mala zabezpečiť, že bude možné vážne rokovať so zodpovednými predstaviteľmi Ukrajinských železníc a ekonomická stabilizácia by mala prispieť k tomu, že ukrajinský partner bude spoľahlivo disponovať finančnými zdrojmi potrebnými na úhradu dodávok.

„Máme záujem v spolupráci pokračovať a pre budúcnosť máme čo ponúknuť aj v iných oblastiach,“ dodal riaditeľ.

Otvorená však ostala otázka rozpracovanosti komponentov na zvyšné tri vozidlá. Domáhať sa nárokov vyplývajúcich zo zmluvy právnou cestou nie je pre ŽOS dobré riešenie. Spoločnosť preto hľadá iné alternatívy ich použitia, pričom sa ukazuje, že by mohli byť úspešní.

„Správa o úspešnom pôsobení ŽOS Zvolen na Ukrajine sa na východných trhoch rozšírila veľmi rýchlo a v tom vidíme zaujímavú príležitosť na spoluprácu s krajinami východnej Európy a západnej Ázie,“ pripomenul zástupca firmy.

Orientácia na modernizáciu ČME 3 na Ukrajine a v Rusku bol strategický cieľ spoločnosti, na ktorom cieľavedome pracovali viac ako tri roky.

„Ukrajinu sme museli prerušiť v etape plnenia nádejnej zmluvy. Uzavretie zmluvy s ruskými železnicami znemožnila devalvácia ruského rubľa. Išlo o zmluvu na modernizáciu 200 rušňov v objeme 280 miliónov eur, ktorá bola tesne pred podpisom. To, že dnes vychádza naše úsilie nazmar, je dôsledok konfliktu, ktorý nikto z nás nepredpokladal,“ konštatoval.

Generačná výmena

ŽOS Zvolen už pre tento rok nepočíta so žiadnymi dodávkami pre Ukrajinu a Rusko. Ťažiskom ich výkonov sú dodávky pre ZSSK Slovensko (modernizácia rušňov 757), opravy HDV pre ZSSK Slovensko a ZS Cargo, opravy HDV pre poľských prepravcov a výroba električkových podvozkov pre Pragoimex (električky pre Košice).

„Strategicky sa orientujeme na udržanie pozícií v modernizáciách a opravách ŽKV v tuzemsku. Čoraz viac sa nám darí prenikať na poľský trh, možnosti vidíme aj na Balkáne, ale aj v susednom Rakúsku. Naďalej máme záujem o rozvoj dodávok a služieb na východné trhy a usilujeme sa zvyšovať objem strojárskej výroby.“

Čo sa týka ľudských zdrojov, v krátkom čase čaká spoločnosť generačná výmena. Viacerí starí pracovníci budú odchádzať do dôchodku a firma musí postupne vychovať ich náhradu.

„Ak chceme udržať zdravé hospodárenie spoločnosti a pozíciu na trhu, musíme kalkulovať s nárastom objemu výroby, a to bude vyžadovať nové pracovné sily. Aktuálne máme napríklad nedostatok zváračov, sústružníkov a horizontkárov. Nemáme tiež dostatočné vyťaženie pre podvozkárov a elektromechanikov,“ uviedol Poór.

ŽOS Zvolen aktuálne zamestnáva 613 ľudí. Ich počet sa medziročne takmer nezmenil.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  2. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  7. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  8. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  9. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  10. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 29 458
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 29 412
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 832
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 604
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 20 115
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 19 406
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 711
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 031
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 226
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 308

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Koronavírus je už aj na Podpoľaní

Za včerajšok pribudlo 101 nových prípadov nákazy.

Ilustračná fotografia.

Červený kríž upozorňuje na falošnú dodávku. Ide o omyl

Dodávka mala testovať na koronavírus. V obci nechceli situáciu podceniť.

Mobilná odberová jednotka SČK sa nachádza v blízkosti Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Banskej Bystrici.

LIVE DISKUSIA na tému opatrení nemocníc v boji proti koronavírusu

Diskusiu Pod rúškom informácií sledujte v stredu o 15. hodine.

Nový generálny manažér HKM Zvolen chce tím naplniť prevažne zo Slovákov

Novým generálnym manažérom HKM Zvolen sa stal Ladislav Čierny.

Ladislav Čierny počas Winter Classic 2019.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sulík považuje obmedzenia za šialené, Matovič reaguje, hovorí o sebeckých hrách

Kolaps dopravy kvôli schváleným opatreniam priniesol prvé vážne roztržky vo vládnej koalícii.

Veľká noc: Koho a čo všetko bude polícia kontrolovať?

Prinášame zoznam opatrení platných od 8. do 13. apríla. Pozastavený je voľný pohyb obyvateľov po Slovensku.

Pacientka v Martine je v kritickom stave

Stav 79-ročnej ženy sa od soboty výrazne zhoršil.

Aktualizácia 17:55

V centre Hlohovca prišlo k smrteľnej dopravnej nehode

Nešlo o jedinú tragickú nehodu, ktorá sa dnes na cestách stala.

Už ste čítali?