Trojročné úsilie ŽOS Zvolen vychádza nazmar

Konflikt na Ukrajine prerušil spoluprácu, firma si aj tak polepšila.

Rušne pripravené na Ukrajinu.Rušne pripravené na Ukrajinu. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Aj napriek prerušeniu sľubnej spolupráce s ukrajinskými partnermi pre konflikt na východe krajiny zaznamenala vlani spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen najlepšie hospodárske výsledky za posledné tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničné opravovne dosiahli obrat 38,9 milióna eur, čo bolo medziročne o 2,4 milióna viac.

„Situácia na Ukrajine, bohužiaľ, nateraz zastavila sľubne sa rozvíjajúcu spoluprácu s tamojšími partnermi. Pritom zmluva na dodávku šiestich lokomotív mala byť len začiatkom širokej a dlhodobej spolupráce,“ povedal pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Poór.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluva sa týkala modernizácie prvých šiestich lokomotív typu ČME 3 vyrobených v bývalom Československu. Lokomotív tohto typu bolo na Ukrajinu dodaných za bývalého režimu asi 700. Ukrajinská strana mala pritom záujem o modernizáciu minimálne 100 kusov.

Prestali platiť

ŽOS podľa Poóra v rekordne krátkom čase zhotovili ešte v roku 2013 prototyp prvého vozidla. „Prototyp úspešne absolvoval povinné skúšky na Ukrajine a získal oprávnenie na skúšobnú prevádzku na tratiach Ukrajinských železníc.

Zároveň boli z komponentov dodaných zo ŽOS Zvolen vyhotovené ďalšie dve vozidlá, ktoré oživili na Ukrajine priamo vo výrobnom závode v Poltave s účasťou a dohľadom odborných tímov zo ŽOS Zvolen, všetko v súlade s uzavretou zmluvou,“ priblížil situáciu riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Komponenty na ďalšie tri vozidlá sa dostali do vysokého štádia rozpracovanosti v ŽOS Zvolen. „Zároveň náš ukrajinský partner plnil časť zmluvy, ktorá sa týkala opravy a úpravy hlavného rámu a podvozkov pôvodných rušňov. Do tohto procesu však zasiahli udalosti na Ukrajine, majúce charakter vyššej moci.“

ŽOS Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu ľudí zastupujúcich ukrajinskú stranu.

Zároveň nastali komplikácie pri plnení zmluvných podmienok z hľadiska platobnej disciplíny. Navyše sa oslabila ukrajinská mena, čím sa pre ukrajinskú stranu výrazne predražilo finančné plnenie v eurách a následne aj celkom zastavilo.

„Z týchto dôvodov sme nútení našu spoluprácu považovať za prerušenú a jej obnovenie bude možné až vtedy, keď sa situácia politicky a ekonomicky stabilizuje,“ zdôraznil Poór.

SkryťVypnúť reklamu

Na spolupráci pracovali tri roky

Politická stabilizácia by mala zabezpečiť, že bude možné vážne rokovať so zodpovednými predstaviteľmi Ukrajinských železníc a ekonomická stabilizácia by mala prispieť k tomu, že ukrajinský partner bude spoľahlivo disponovať finančnými zdrojmi potrebnými na úhradu dodávok.

„Máme záujem v spolupráci pokračovať a pre budúcnosť máme čo ponúknuť aj v iných oblastiach,“ dodal riaditeľ.

Otvorená však ostala otázka rozpracovanosti komponentov na zvyšné tri vozidlá. Domáhať sa nárokov vyplývajúcich zo zmluvy právnou cestou nie je pre ŽOS dobré riešenie. Spoločnosť preto hľadá iné alternatívy ich použitia, pričom sa ukazuje, že by mohli byť úspešní.

„Správa o úspešnom pôsobení ŽOS Zvolen na Ukrajine sa na východných trhoch rozšírila veľmi rýchlo a v tom vidíme zaujímavú príležitosť na spoluprácu s krajinami východnej Európy a západnej Ázie,“ pripomenul zástupca firmy.

Orientácia na modernizáciu ČME 3 na Ukrajine a v Rusku bol strategický cieľ spoločnosti, na ktorom cieľavedome pracovali viac ako tri roky.

„Ukrajinu sme museli prerušiť v etape plnenia nádejnej zmluvy. Uzavretie zmluvy s ruskými železnicami znemožnila devalvácia ruského rubľa. Išlo o zmluvu na modernizáciu 200 rušňov v objeme 280 miliónov eur, ktorá bola tesne pred podpisom. To, že dnes vychádza naše úsilie nazmar, je dôsledok konfliktu, ktorý nikto z nás nepredpokladal,“ konštatoval.

Generačná výmena

ŽOS Zvolen už pre tento rok nepočíta so žiadnymi dodávkami pre Ukrajinu a Rusko. Ťažiskom ich výkonov sú dodávky pre ZSSK Slovensko (modernizácia rušňov 757), opravy HDV pre ZSSK Slovensko a ZS Cargo, opravy HDV pre poľských prepravcov a výroba električkových podvozkov pre Pragoimex (električky pre Košice).

„Strategicky sa orientujeme na udržanie pozícií v modernizáciách a opravách ŽKV v tuzemsku. Čoraz viac sa nám darí prenikať na poľský trh, možnosti vidíme aj na Balkáne, ale aj v susednom Rakúsku. Naďalej máme záujem o rozvoj dodávok a služieb na východné trhy a usilujeme sa zvyšovať objem strojárskej výroby.“

Čo sa týka ľudských zdrojov, v krátkom čase čaká spoločnosť generačná výmena. Viacerí starí pracovníci budú odchádzať do dôchodku a firma musí postupne vychovať ich náhradu.

„Ak chceme udržať zdravé hospodárenie spoločnosti a pozíciu na trhu, musíme kalkulovať s nárastom objemu výroby, a to bude vyžadovať nové pracovné sily. Aktuálne máme napríklad nedostatok zváračov, sústružníkov a horizontkárov. Nemáme tiež dostatočné vyťaženie pre podvozkárov a elektromechanikov,“ uviedol Poór.

ŽOS Zvolen aktuálne zamestnáva 613 ľudí. Ich počet sa medziročne takmer nezmenil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 316
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 076
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 790
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 392
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 115
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 398
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 374
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  5. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  6. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  7. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  8. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 840
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 366
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 842
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 723
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 059
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 054
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 624
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 703
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  5. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  6. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  7. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  8. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 840
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 366
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 842
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 723
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 059
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 054
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 624
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 703
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu