Trojročné úsilie ŽOS Zvolen vychádza nazmar

Konflikt na Ukrajine prerušil spoluprácu, firma si aj tak polepšila.

Rušne pripravené na Ukrajinu.Rušne pripravené na Ukrajinu. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Aj napriek prerušeniu sľubnej spolupráce s ukrajinskými partnermi pre konflikt na východe krajiny zaznamenala vlani spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen najlepšie hospodárske výsledky za posledné tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničné opravovne dosiahli obrat 38,9 milióna eur, čo bolo medziročne o 2,4 milióna viac.

„Situácia na Ukrajine, bohužiaľ, nateraz zastavila sľubne sa rozvíjajúcu spoluprácu s tamojšími partnermi. Pritom zmluva na dodávku šiestich lokomotív mala byť len začiatkom širokej a dlhodobej spolupráce,“ povedal pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Poór.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluva sa týkala modernizácie prvých šiestich lokomotív typu ČME 3 vyrobených v bývalom Československu. Lokomotív tohto typu bolo na Ukrajinu dodaných za bývalého režimu asi 700. Ukrajinská strana mala pritom záujem o modernizáciu minimálne 100 kusov.

Prestali platiť

ŽOS podľa Poóra v rekordne krátkom čase zhotovili ešte v roku 2013 prototyp prvého vozidla. „Prototyp úspešne absolvoval povinné skúšky na Ukrajine a získal oprávnenie na skúšobnú prevádzku na tratiach Ukrajinských železníc.

Zároveň boli z komponentov dodaných zo ŽOS Zvolen vyhotovené ďalšie dve vozidlá, ktoré oživili na Ukrajine priamo vo výrobnom závode v Poltave s účasťou a dohľadom odborných tímov zo ŽOS Zvolen, všetko v súlade s uzavretou zmluvou,“ priblížil situáciu riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Komponenty na ďalšie tri vozidlá sa dostali do vysokého štádia rozpracovanosti v ŽOS Zvolen. „Zároveň náš ukrajinský partner plnil časť zmluvy, ktorá sa týkala opravy a úpravy hlavného rámu a podvozkov pôvodných rušňov. Do tohto procesu však zasiahli udalosti na Ukrajine, majúce charakter vyššej moci.“

ŽOS Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu ľudí zastupujúcich ukrajinskú stranu.

Zároveň nastali komplikácie pri plnení zmluvných podmienok z hľadiska platobnej disciplíny. Navyše sa oslabila ukrajinská mena, čím sa pre ukrajinskú stranu výrazne predražilo finančné plnenie v eurách a následne aj celkom zastavilo.

„Z týchto dôvodov sme nútení našu spoluprácu považovať za prerušenú a jej obnovenie bude možné až vtedy, keď sa situácia politicky a ekonomicky stabilizuje,“ zdôraznil Poór.

SkryťVypnúť reklamu

Na spolupráci pracovali tri roky

Politická stabilizácia by mala zabezpečiť, že bude možné vážne rokovať so zodpovednými predstaviteľmi Ukrajinských železníc a ekonomická stabilizácia by mala prispieť k tomu, že ukrajinský partner bude spoľahlivo disponovať finančnými zdrojmi potrebnými na úhradu dodávok.

„Máme záujem v spolupráci pokračovať a pre budúcnosť máme čo ponúknuť aj v iných oblastiach,“ dodal riaditeľ.

Otvorená však ostala otázka rozpracovanosti komponentov na zvyšné tri vozidlá. Domáhať sa nárokov vyplývajúcich zo zmluvy právnou cestou nie je pre ŽOS dobré riešenie. Spoločnosť preto hľadá iné alternatívy ich použitia, pričom sa ukazuje, že by mohli byť úspešní.

„Správa o úspešnom pôsobení ŽOS Zvolen na Ukrajine sa na východných trhoch rozšírila veľmi rýchlo a v tom vidíme zaujímavú príležitosť na spoluprácu s krajinami východnej Európy a západnej Ázie,“ pripomenul zástupca firmy.

Orientácia na modernizáciu ČME 3 na Ukrajine a v Rusku bol strategický cieľ spoločnosti, na ktorom cieľavedome pracovali viac ako tri roky.

„Ukrajinu sme museli prerušiť v etape plnenia nádejnej zmluvy. Uzavretie zmluvy s ruskými železnicami znemožnila devalvácia ruského rubľa. Išlo o zmluvu na modernizáciu 200 rušňov v objeme 280 miliónov eur, ktorá bola tesne pred podpisom. To, že dnes vychádza naše úsilie nazmar, je dôsledok konfliktu, ktorý nikto z nás nepredpokladal,“ konštatoval.

Generačná výmena

ŽOS Zvolen už pre tento rok nepočíta so žiadnymi dodávkami pre Ukrajinu a Rusko. Ťažiskom ich výkonov sú dodávky pre ZSSK Slovensko (modernizácia rušňov 757), opravy HDV pre ZSSK Slovensko a ZS Cargo, opravy HDV pre poľských prepravcov a výroba električkových podvozkov pre Pragoimex (električky pre Košice).

„Strategicky sa orientujeme na udržanie pozícií v modernizáciách a opravách ŽKV v tuzemsku. Čoraz viac sa nám darí prenikať na poľský trh, možnosti vidíme aj na Balkáne, ale aj v susednom Rakúsku. Naďalej máme záujem o rozvoj dodávok a služieb na východné trhy a usilujeme sa zvyšovať objem strojárskej výroby.“

Čo sa týka ľudských zdrojov, v krátkom čase čaká spoločnosť generačná výmena. Viacerí starí pracovníci budú odchádzať do dôchodku a firma musí postupne vychovať ich náhradu.

„Ak chceme udržať zdravé hospodárenie spoločnosti a pozíciu na trhu, musíme kalkulovať s nárastom objemu výroby, a to bude vyžadovať nové pracovné sily. Aktuálne máme napríklad nedostatok zváračov, sústružníkov a horizontkárov. Nemáme tiež dostatočné vyťaženie pre podvozkárov a elektromechanikov,“ uviedol Poór.

ŽOS Zvolen aktuálne zamestnáva 613 ľudí. Ich počet sa medziročne takmer nezmenil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  2. Takto chutí zlato
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  5. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  6. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 735
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 229
  3. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 760
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 698
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 626
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 462
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 797
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 548
  1. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  2. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  3. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  4. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  5. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Matej Galo: Pán premiér, vypadnite už do politického dôchodku!
  8. Soňa Bulbeck: O nehodnom synovi a V-klube...
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 602
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 524
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 006
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 8 865
  5. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 8 381
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 035
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 735
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 549
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  2. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  3. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  4. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  5. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Matej Galo: Pán premiér, vypadnite už do politického dôchodku!
  8. Soňa Bulbeck: O nehodnom synovi a V-klube...
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 602
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 524
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 006
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 8 865
  5. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 8 381
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 035
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 735
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 549
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu