ZVOLEN. Výstavba rýchlostnej cesty R2 narazila ešte začiatkom decembra na veľký problém. Štátna kúpeľná komisia ministerstvu dopravy navrhla viesť rýchlostnú komunikáciu mimo ochranných pásiem prírodných liečivých zdrojov, pretože zásahy do horninového prostredia v ochrannom pásme II. stupňa prírodných liečivých zdrojov Sliač a Kováčová predstavujú riziko ohrozenia kvalitatívnych a kvantitatívnych vlastností týchto vôd.
Úsek cesty Zvolen východ – Zvolen západ sa tým razom ocitol na začiatku. Nové trasovanie znamená nové environmentálne posudzovanie, čím sa výstavba o niekoľko rokov predĺži. Veď v tejto chvíli ani nie je jasné, kadiaľ by rýchlostná cesta mohla Zvolen obísť.
Pripravujú podklady
„Príprava rýchlostnej cesty R2 v okolí Zvolena bude pokračovať vypracovaním štúdie realizovateľnosti, v rámci ktorej budú navrhnuté nové varianty rýchlostnej cesty,“ hovorí Michal Fúrik, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Podľa neho budú navrhované varianty posúdené najmä z hľadiska dopravného, socio-ekonomického a environmentálneho.
„V súčasnosti pripravujeme podklady pre vyhlásenie verejného obstarávania na uvedenú štúdiu,“ dodáva na vysvetlenie. Verejné obstarávanie by mohlo byť vyhlásené v druhom štvrťroku 2015.
Južný variant
Pri príprave rýchlostnej cesty sa zvažovali viaceré možnosti. Jednou z nich je takzvaný južný variant, ktorý nebol podrobne rozpracovávaný, pretože je nákladný. Jeho prevažná časť by bola vedená v tuneloch.
Trasa najprv sleduje od križovatky Budča jestvujúcu štvorprúdovku, potom sa odkloní vpravo a prekrižuje železničnú trať a rieku Hron a vojde do prvého tunela s názvom Zvolen. Po štyroch kilometroch pri Brezinách prekrižuje cestu mostom a vojde do tunela Neresnica. Aj ten by mal štyri kilometre. Nasleduje most ponad Sekiersku cestu a tretí tunel. Volal by sa Zálužná a mal by dĺžku 1493 metrov. Z tohto tunela trasa vchádza na most, ktorý križuje Môťovskú priehradu a budúcu hrádzu Vodného diela Slatinka. Trasa pokračuje západne od obce Slatinka, menšiu vyvýšeninu preklenie tunelom Slatinka. Ten by mal iba 370 metrov. Kým iné varianty mali dĺžku okolo 17 kilometrov, tento tunelový bol o dva kilometre dlhší.
Polotunel
Ak je severný obchvat Zvolena nemožný, pretože ohrozí pramene, južný obchvat drahý, ostáva trochu nepredstaviteľné prepojenie po Lučeneckej ceste.
Veď to by Sekier či Môťovú odrezalo od mesta, a preto takéto riešenie takmer všetci svorne vo Zvolene odmietajú. Aj nové vedenie na zvolenskom magistráte.
„Absolútne nesúhlasím s variantom, aby rýchlostná cesta išla doterajším ťahom cez Lučeneckú cestu,“ povedala nám zvolenská primátorka Lenka Balkovičová.
Nepredstaviteľné ale toto riešenie nie je úplne pre všetkých. Zvolenčan Emil Markovič nám napísal, že si vie predstaviť aj diaľnicu cez toto územie. Základom jeho návrhu trasovania diaľnice cez mesto je využitie pevného polotunelového prekrytia diaľnice v kritických úsekoch. Je to prekrytie diaľničných pruhov, najmenej 60 percent ich šírky, pevnou oceľovou alebo betónovou konštrukciou s bezpečným zábradlím a prípadným svetlíkom.
„Po pevnom prekrytí môžu byť vedené chodníky, prípadne v poloprofile aj miestne komunikácie,“ navrhuje Emil Markovič.
Ako protihodnotu za takéto riešenie by mesto Zvolen žiadalo postavenie nadjazdu z mimoúrovňovej križovatky Zvolen východ do centra.
Jednoznačne severný obchvat
„V najbližšej dobe sa chcem stretnúť so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti, aby som zistila, aké možnosti riešenia vedenia obchvatu Zvolena sú možné a najmä v akom časovom horizonte,“ dodáva zvolenská primátorka.
Podľa informácií, ktoré zatiaľ dostala, je severný obchvat Zvolena spracovaný v niekoľkých variantoch, a preto by táto alternatíva riešenia ešte nemusela byť úplne nemožná.
„Severný obchvat vidím ako najoptimálnejšie riešenie nielen z hľadiska financií, ale aj z hľadiska rýchlosti časovej realizácie,“ dopĺňa primátorka.