ZAJEŽOVÁ. Prečo ide minister školstva do školy, ktorá má iba trinásť detí? Takúto otázku sme poslali na ministerstvo školstva. Zaujímal nás dôvod návštevy ministra Juraja Draxlera v malej škole v Zaježovej, ktorú navštívil nedávno. Z ministerstva nám odpísali, že minister Draxler chcel navštíviť aj inú školu, než sú školy bežného typu. A to komunitná škola v Zaježovej rozhodne nie je.
Pozrel si školu aj centrum
„Na Zaježovej robíme mnoho vzdelávacích projektov, tak je úplne normálne, že ju minister chcel vidieť,“ povedal riaditeľ Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica Juraj Hipš. Okrem komunitnej školy chcel minister Juraj Draxler vidieť aj to, ako funguje celé Vzdelávacie centrum Zaježová, kde Živica organizuje rôzne projekty aj pre učiteľov aj žiakov.
Minister neprišiel neohlásený, ministerskí úradníci jeho návštevu ako sa patrí Živici ohlásili. „Žiadna náhodná kontrola sa nekonala, veď prišiel nielen minister ale celá suita z ministerstva,“ dodal Hipš.
V prírode
„Ministra prekvapilo najmä prostredie, v ktorom sa škola nachádza a tiež príjemná rodinná atmosféra. Páčil sa mu individuálny prístup učiteľky, aj to, že vyučovanie mnohých predmetov absolvujú žiaci v prírode,“ vysvetlila nám hovorkyňa ministerstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová a dodala: „Minister sa zaujímal práve o to, ako beží výchovno-vzdelávací proces v škole s takým nízkym počtom žiakov, aké majú žiaci vedomosti, praktické zručnosti, ako spolu vychádzajú deti vo vekovo zmiešanom kolektíve.“
Kým inde takéto školy zanikajú, na lazoch v Zaježovej, pánu Bohu za chrbtom, je škola už osem rokov.
Momentálne ju navštevuje trinásť detí. „Začínali sme so štyrmi, každý rok tento počet narastal,“ vysvetlil Hipš. Okrem domácich sem chodia aj deti z vedľajšej dediny – zo Slatinských Lazov. Prečo komunitná? Odpoveď je jednoduchá, na chode školy sa veľkou mierou podieľajú aj rodičia detí. Pomáhajú s kúrením, upratovaním, ekonomikou aj vysádzaním školskej záhrady a pomáhajú aj pri samotnej výučbe. Všetko pritom robia zadarmo.
Vyskúšali si ho
Myslíte si, že minister školstva ovláda piatacke učivo? Napríklad definíciu piesne, tak ako sa ju deti učia z učebnice literatúry. Juraj Hipš neodolal pokušeniu ministra vyskúšať, keď prišiel navštíviť komunitnú školu.
„Na oficiálne protokoly som nikdy nebol, vítanie ministra kvetinami a recitovaním básní nie je nič pre mňa,“ povedal a bez rešpektu posadili ministra na koberec, kde už sedeli aj deti.
Potom bývalých žiakov školy poprosil, aby ministra otestovali z toho, čo sa učia v piatom ročníku.
„Chcel som ministrovi ponúknuť ten zážitok o množstve nepoužiteľných vecí, ktoré sú v učebniciach platených ministerstvom. Lebo nie je nad vlastnú skúsenosť,“ povedal s úsmevom Hipš a dodal: „Som rád, že odpovede nevedel. Nie preto, aby som deťom ministra ukázal ako nevzdelaného človeka. Na tie otázky nevedel okrem piatakov Iniyi a Samuela odpovedať nikto. Pretože vzdelanie nemá nič spoločné s definíciou, že „pieseň je báseň určená na spievanie, kde text a melódia sú viazané rýmom, rytmom, veršami a strofami“.
Podľa Hipša by mal každý minister na každej škole dostať namiesto kvetov, oficiálnych príhovorov a potriasania rúk sadu podobných otázok, pretože iba tak podáme pravdivý obraz o stave nášho školstva. To je prvý krok k tomu, aby mohli nastať v školstve zásadné zmeny.
„Až príliš často počúvam, že aj my sme sa to kedysi učili a prežili sme to. Deti by ale nemali školu ‚prežiť‘, ale ‚žiť‘,“ doplnil riaditeľ Živice.