Štvrtok, 25. apríl, 2019 | Meniny má Marek

Autobusy by chceli nahradiť mikrobusmi

Mestá doplácajú za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou.

Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať.Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - JÁN KROŠLÁK)

HRIŇOVÁ. Keď nemáte auto, sadnete do autobusu či vlaku a odveziete sa do práce či na návštevu k rodine alebo priateľom. Samozrejmosť, o ktorej veľmi nepremýšľate. A ani obce či mestá sa väčšinou touto otázkou nemusia zaoberať za predpokladu, že na autobusový spoj, v ktorom sa veziete, nemusia doplácať prepravcovi.

Nahradenie tradičných autobusov

Sedem miest Banskobystrického kraja dopláca za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. „Vnútroobecné linky sa začínajú aj končia v chotári toho istého mesta,“ vysvetľuje primátor Hriňovej Stanislav Horník. Práve on nám prvýkrát predstavil myšlienku nahradenia tradičných autobusov na vnútroobecných linkách vlastnými mikrobusmi.

V kraji to platí pre Hriňovú, Detvu, Krupinu, Banskú Štiavnicu, Novú Baňu, Brezno a Revúcu. Posledné dve samosprávy tento problém nemusia vnímať nejako intenzívne (Brezno má vybudovanú vlastnú MHD majetkovo prepojenú so SAD Zvolen, Revúca dopláca len 200 eur mesačne).

„Ostatné samosprávy by podľa môjho názoru privítali jednorazový príspevok na vybudovanie vlastného systému miestnej dopravy od VÚC, prípadne od štátu,“ zamýšľa sa Horník.

Mestá nad 50-tisíc obyvateľov dostávajú príspevok na MHD cez zvýšený koeficient v podielových daniach. Menšie, ale napriek tomu rozľahlé samosprávy, nedostávajú žiadny príspevok od štátu.

Podpolianska doprava

V súčasnosti dotknuté mestá musia platiť dve tretiny z vykázanej straty autobusového prepravcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. Zvyšnú tretinu platí samosprávny kraj.

„Mesto Hriňová prispieva na tieto spoje 35-tisíc eur ročne,“ dodáva Horník. Podľa neho by za tieto peniaze bolo možné vybudovať systém „Podpolianskej autobusovej dopravy“ spolu s mestom Detva, kedy by podpolianske lazy mohli obslúžiť menšie, úspornejšie a praktickejšie autobusy.

„Prospelo by to do istej miery aj zamestnanosti. Toto nové riešenie by vedelo ušetriť značné prostriedky pre VÚC. Tu si viem predstaviť účinnú pomoc od štátu,“ vysvetľuje hriňovský primátor. Tento praktický systém si všimol v španielskej Galícii počas odbornej stáže ešte v roku 1999.

Detva nechce vyššie náklady

Detva má v rozpočte na tento účel vyčlenených 57-tisíc eur, každoročne dopláca okolo 60-tisíc eur. Záleží na počte cestujúcich. Čím je ich viac, tým je doplatok nižší. Koľko cestujúcich SAD-ka prepraví, oznamuje mestu. Každý mesiac posiela výkaz.

„Keď sa ukáže, že bude výhodnejšie mať takúto vlastnú dopravu, tak sa, samozrejme, do tohto zapojíme,“ dopĺňa svojho kolegu primátor Detvy Ján Šufliarský. Na to, aby bol systém rentabilný, potrebuje minimálne rovnakú platbu od samosprávneho kraja, ako je v súčasnosti. Ak budú náklady mesta nižšie ako je súčasný príspevok, nemá prečo Detva nesúhlasiť.

Aj Šufliarský vidí východisko najmä v spolupráci s Hriňovou. Obe mestá majú výhodu susedných chotárov, dva minibusy z detvianskej a dva z hriňovskej strany by dokázali „obslúžiť“ dochádzku do škôl aj do zamestnania. Vytvorením okruhov liniek by bolo možné obslúžiť aj trasy, po ktorých linky SAD nepremávajú, niektorých žiakov by mikrobusy mohli voziť priamo pred dom.

Kraj by mohol pomôcť s nákupom

Obaja primátori pôsobia aj v krajskom zastupiteľstve a vidia viac do financovania dopravy.

„Napriek tomu, že BBSK vyprodukuje voči SAD Zvolen a SAD Lučenec ročne nedoplatok vo výške približne 6,5 milióna eur, aj v minulom roku ostali voľné prostriedky rezervného fondu, ktoré by bolo možné poskytnúť dotknutým samosprávam na tento účel, ako jednorazový príspevok na nákup (hoci aj zánovných, úspornejších) minibusov,“ hovorí Horník. Viacerí krajskí poslanci by podľa Horníka boli naklonení tento návrh podporiť.

Dotknuté mestá by následne súhlasili s neobjednaním spojov na linkách s vnútroobecnou obsluhou u monopolného prepravcu. SAD Zvolen by vykázal každý mesiac nižšiu stratu a aj BBSK by začal znižovať dlh voči prepravcovi. „Pripomínam, že spoje na prímestských linkách boli, naopak, doposiaľ rentabilné, stratu nevykazovali, spoje boli plne obsadené, aj keď vo viacerých prípadoch to pokazili bezplatné vlaky,“ dodáva hriňovský primátor. Je presvedčený, že keby sa táto myšlienka ujala a prípadne by bolo možné na tento účel čerpať prostriedky z eurofondov, určite by stálo za úvahu zapojiť do projektu celý podpoliansky región.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 288
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 7 753
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 134
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 319
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 864
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 272
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 084
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 759
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 204
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 940

Hlavné správy z MY Zvolen

Brankár Čiliak: Neriešim, kto bude jednotka, hlavné je, aby sme mali výsledky

Zvolenský rodák sa na domáci šampionát teší, vie, že dostať sa na šampionát pri súčasnej kvalite gólmanov bude ťažké.

Zvolenský rodák Marek Čiliak na zraze SR reprezentácie v Pieťanoch.

Kraj má oddnes nového podpredsedu, je ním Ondrej Lunter

Na poste nahradil hriňovského primátora Stanislava Horníka.

Zľava Stanislav Horník, Ondrej Lunter a Roman Malatinec.

Dievčatá a chlapci z detských domov trénovali pod dohľadom mládežníckych trénerov

Na umelej tráve MFK Zvolen sa uskutočnil futbalový festival detí z detských domovov.

Jedna zo skupín pri tréningovom procese.

Ukradli stojan plný zapaľovačov

Polícia prosí o pomoc pri stotožnení mužov.

Polícia hľadá týchto mužov.

Chceme kupovať čerstvé a kvalitné vajcia zo Slovenska

Pri výber vajec kladieme veľký dôraz popri kvalite a čerstvosti vajec aj na krajinu, odkiaľ pochádzajú.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVAÉ 19:53

V Zohore horia výrobné haly, zasahujú desiatky hasičov

Požiar sa snaží uhasiť vyše 120 profesionálnych a dobrovoľných hasičov.

V Žiline robili nábor na policajtov, vybrali len troch kandidátov

Mestská polícia v Žiline je dlhodobo poddimenzovaná.

Vybrali SME

Už ste čítali?