Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Autobusy by chceli nahradiť mikrobusmi

Mestá doplácajú za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou.

Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať.Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - JÁN KROŠLÁK)

HRIŇOVÁ. Keď nemáte auto, sadnete do autobusu či vlaku a odveziete sa do práce či na návštevu k rodine alebo priateľom. Samozrejmosť, o ktorej veľmi nepremýšľate. A ani obce či mestá sa väčšinou touto otázkou nemusia zaoberať za predpokladu, že na autobusový spoj, v ktorom sa veziete, nemusia doplácať prepravcovi.

Nahradenie tradičných autobusov

Sedem miest Banskobystrického kraja dopláca za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. „Vnútroobecné linky sa začínajú aj končia v chotári toho istého mesta,“ vysvetľuje primátor Hriňovej Stanislav Horník. Práve on nám prvýkrát predstavil myšlienku nahradenia tradičných autobusov na vnútroobecných linkách vlastnými mikrobusmi.

Skryť Vypnúť reklamu

V kraji to platí pre Hriňovú, Detvu, Krupinu, Banskú Štiavnicu, Novú Baňu, Brezno a Revúcu. Posledné dve samosprávy tento problém nemusia vnímať nejako intenzívne (Brezno má vybudovanú vlastnú MHD majetkovo prepojenú so SAD Zvolen, Revúca dopláca len 200 eur mesačne).

„Ostatné samosprávy by podľa môjho názoru privítali jednorazový príspevok na vybudovanie vlastného systému miestnej dopravy od VÚC, prípadne od štátu,“ zamýšľa sa Horník.

Mestá nad 50-tisíc obyvateľov dostávajú príspevok na MHD cez zvýšený koeficient v podielových daniach. Menšie, ale napriek tomu rozľahlé samosprávy, nedostávajú žiadny príspevok od štátu.

Podpolianska doprava

V súčasnosti dotknuté mestá musia platiť dve tretiny z vykázanej straty autobusového prepravcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. Zvyšnú tretinu platí samosprávny kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mesto Hriňová prispieva na tieto spoje 35-tisíc eur ročne,“ dodáva Horník. Podľa neho by za tieto peniaze bolo možné vybudovať systém „Podpolianskej autobusovej dopravy“ spolu s mestom Detva, kedy by podpolianske lazy mohli obslúžiť menšie, úspornejšie a praktickejšie autobusy.

„Prospelo by to do istej miery aj zamestnanosti. Toto nové riešenie by vedelo ušetriť značné prostriedky pre VÚC. Tu si viem predstaviť účinnú pomoc od štátu,“ vysvetľuje hriňovský primátor. Tento praktický systém si všimol v španielskej Galícii počas odbornej stáže ešte v roku 1999.

Detva nechce vyššie náklady

Detva má v rozpočte na tento účel vyčlenených 57-tisíc eur, každoročne dopláca okolo 60-tisíc eur. Záleží na počte cestujúcich. Čím je ich viac, tým je doplatok nižší. Koľko cestujúcich SAD-ka prepraví, oznamuje mestu. Každý mesiac posiela výkaz.

Skryť Vypnúť reklamu

„Keď sa ukáže, že bude výhodnejšie mať takúto vlastnú dopravu, tak sa, samozrejme, do tohto zapojíme,“ dopĺňa svojho kolegu primátor Detvy Ján Šufliarský. Na to, aby bol systém rentabilný, potrebuje minimálne rovnakú platbu od samosprávneho kraja, ako je v súčasnosti. Ak budú náklady mesta nižšie ako je súčasný príspevok, nemá prečo Detva nesúhlasiť.

Aj Šufliarský vidí východisko najmä v spolupráci s Hriňovou. Obe mestá majú výhodu susedných chotárov, dva minibusy z detvianskej a dva z hriňovskej strany by dokázali „obslúžiť“ dochádzku do škôl aj do zamestnania. Vytvorením okruhov liniek by bolo možné obslúžiť aj trasy, po ktorých linky SAD nepremávajú, niektorých žiakov by mikrobusy mohli voziť priamo pred dom.

Kraj by mohol pomôcť s nákupom

Obaja primátori pôsobia aj v krajskom zastupiteľstve a vidia viac do financovania dopravy.

„Napriek tomu, že BBSK vyprodukuje voči SAD Zvolen a SAD Lučenec ročne nedoplatok vo výške približne 6,5 milióna eur, aj v minulom roku ostali voľné prostriedky rezervného fondu, ktoré by bolo možné poskytnúť dotknutým samosprávam na tento účel, ako jednorazový príspevok na nákup (hoci aj zánovných, úspornejších) minibusov,“ hovorí Horník. Viacerí krajskí poslanci by podľa Horníka boli naklonení tento návrh podporiť.

Dotknuté mestá by následne súhlasili s neobjednaním spojov na linkách s vnútroobecnou obsluhou u monopolného prepravcu. SAD Zvolen by vykázal každý mesiac nižšiu stratu a aj BBSK by začal znižovať dlh voči prepravcovi. „Pripomínam, že spoje na prímestských linkách boli, naopak, doposiaľ rentabilné, stratu nevykazovali, spoje boli plne obsadené, aj keď vo viacerých prípadoch to pokazili bezplatné vlaky,“ dodáva hriňovský primátor. Je presvedčený, že keby sa táto myšlienka ujala a prípadne by bolo možné na tento účel čerpať prostriedky z eurofondov, určite by stálo za úvahu zapojiť do projektu celý podpoliansky región.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 088
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 684
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 208
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 092
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 018
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 697
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 303
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 258
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 238
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Premiér Igor Matovič ukazuje výsledky prvého kola testovania.

Poradia sa od včera zmenili.

7 h
Kováčová (v žltom) počas jesennej časti sezóny 2020/2021.

Hráči najlepšieho tímu z regiónu sa pripravujú individuálne, museli zrušiť prípravný zápas s Petržalkou.

14 h
Detva uspela vo Zvolene po nájazdoch

Podpoľanci vyhrali v tejto sezóne nad Zvolenom už tretíkrát.

26. jan
Odberné miesto na covid.

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

14 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

19 h

Poradia sa od včera zmenili.

7 h

Už ste čítali?