Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Autobusy by chceli nahradiť mikrobusmi

Mestá doplácajú za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou.

Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať.Na niektoré autobusy musia samosprávy doplácať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - JÁN KROŠLÁK)

HRIŇOVÁ. Keď nemáte auto, sadnete do autobusu či vlaku a odveziete sa do práce či na návštevu k rodine alebo priateľom. Samozrejmosť, o ktorej veľmi nepremýšľate. A ani obce či mestá sa väčšinou touto otázkou nemusia zaoberať za predpokladu, že na autobusový spoj, v ktorom sa veziete, nemusia doplácať prepravcovi.

Nahradenie tradičných autobusov

Sedem miest Banskobystrického kraja dopláca za stratu vznikajúcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. „Vnútroobecné linky sa začínajú aj končia v chotári toho istého mesta,“ vysvetľuje primátor Hriňovej Stanislav Horník. Práve on nám prvýkrát predstavil myšlienku nahradenia tradičných autobusov na vnútroobecných linkách vlastnými mikrobusmi.

Skryť Vypnúť reklamu

V kraji to platí pre Hriňovú, Detvu, Krupinu, Banskú Štiavnicu, Novú Baňu, Brezno a Revúcu. Posledné dve samosprávy tento problém nemusia vnímať nejako intenzívne (Brezno má vybudovanú vlastnú MHD majetkovo prepojenú so SAD Zvolen, Revúca dopláca len 200 eur mesačne).

„Ostatné samosprávy by podľa môjho názoru privítali jednorazový príspevok na vybudovanie vlastného systému miestnej dopravy od VÚC, prípadne od štátu,“ zamýšľa sa Horník.

Mestá nad 50-tisíc obyvateľov dostávajú príspevok na MHD cez zvýšený koeficient v podielových daniach. Menšie, ale napriek tomu rozľahlé samosprávy, nedostávajú žiadny príspevok od štátu.

Podpolianska doprava

V súčasnosti dotknuté mestá musia platiť dve tretiny z vykázanej straty autobusového prepravcu na linkách s vnútroobecnou obsluhou. Zvyšnú tretinu platí samosprávny kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mesto Hriňová prispieva na tieto spoje 35-tisíc eur ročne,“ dodáva Horník. Podľa neho by za tieto peniaze bolo možné vybudovať systém „Podpolianskej autobusovej dopravy“ spolu s mestom Detva, kedy by podpolianske lazy mohli obslúžiť menšie, úspornejšie a praktickejšie autobusy.

„Prospelo by to do istej miery aj zamestnanosti. Toto nové riešenie by vedelo ušetriť značné prostriedky pre VÚC. Tu si viem predstaviť účinnú pomoc od štátu,“ vysvetľuje hriňovský primátor. Tento praktický systém si všimol v španielskej Galícii počas odbornej stáže ešte v roku 1999.

Detva nechce vyššie náklady

Detva má v rozpočte na tento účel vyčlenených 57-tisíc eur, každoročne dopláca okolo 60-tisíc eur. Záleží na počte cestujúcich. Čím je ich viac, tým je doplatok nižší. Koľko cestujúcich SAD-ka prepraví, oznamuje mestu. Každý mesiac posiela výkaz.

Skryť Vypnúť reklamu

„Keď sa ukáže, že bude výhodnejšie mať takúto vlastnú dopravu, tak sa, samozrejme, do tohto zapojíme,“ dopĺňa svojho kolegu primátor Detvy Ján Šufliarský. Na to, aby bol systém rentabilný, potrebuje minimálne rovnakú platbu od samosprávneho kraja, ako je v súčasnosti. Ak budú náklady mesta nižšie ako je súčasný príspevok, nemá prečo Detva nesúhlasiť.

Aj Šufliarský vidí východisko najmä v spolupráci s Hriňovou. Obe mestá majú výhodu susedných chotárov, dva minibusy z detvianskej a dva z hriňovskej strany by dokázali „obslúžiť“ dochádzku do škôl aj do zamestnania. Vytvorením okruhov liniek by bolo možné obslúžiť aj trasy, po ktorých linky SAD nepremávajú, niektorých žiakov by mikrobusy mohli voziť priamo pred dom.

Kraj by mohol pomôcť s nákupom

Obaja primátori pôsobia aj v krajskom zastupiteľstve a vidia viac do financovania dopravy.

„Napriek tomu, že BBSK vyprodukuje voči SAD Zvolen a SAD Lučenec ročne nedoplatok vo výške približne 6,5 milióna eur, aj v minulom roku ostali voľné prostriedky rezervného fondu, ktoré by bolo možné poskytnúť dotknutým samosprávam na tento účel, ako jednorazový príspevok na nákup (hoci aj zánovných, úspornejších) minibusov,“ hovorí Horník. Viacerí krajskí poslanci by podľa Horníka boli naklonení tento návrh podporiť.

Dotknuté mestá by následne súhlasili s neobjednaním spojov na linkách s vnútroobecnou obsluhou u monopolného prepravcu. SAD Zvolen by vykázal každý mesiac nižšiu stratu a aj BBSK by začal znižovať dlh voči prepravcovi. „Pripomínam, že spoje na prímestských linkách boli, naopak, doposiaľ rentabilné, stratu nevykazovali, spoje boli plne obsadené, aj keď vo viacerých prípadoch to pokazili bezplatné vlaky,“ dodáva hriňovský primátor. Je presvedčený, že keby sa táto myšlienka ujala a prípadne by bolo možné na tento účel čerpať prostriedky z eurofondov, určite by stálo za úvahu zapojiť do projektu celý podpoliansky región.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 210
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 197
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 773
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 955
  5. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 943
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 050
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 148
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 357
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Kováčová je najlepším tímom v regióne, Zvolen na okraji priepasti (+ NAJ HRÁČI JESENE)

Hodnotíme, bilancujeme a známkujeme oboch našich účastníkov Tipos III. ligy Stred za účinkovanie v lige počas jesene 2020.

Momentka z derby III. ligy medzi Zvolen a Kováčovou.
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Aktuálne: Na R2 pri Zvolene havaroval kamión

Úsek je prejazdný len v jednom pruhu.

Na R2 havaroval opitý kamionista.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Na Slovensku od soboty platí zákaz vychádzania

Oravcom a obyvatelia Bardejovského okresu majú oveľa prísnejšie podmienky pohybu mimo domova ako ostatní Slováci.

Už ste čítali?