ZVOLEN. Za populistický krok označuje opozícia rozhodnutie o vlakoch zadarmo pre študentov a dôchodcov. Štát vraj nie je v stave, aby takýmto spôsobom zvyšoval svoje výdavky. Cestovanie zadarmo nakoniec niekto zaplatiť musí. Navyše, nie každý má možnosť cestovať vlakom.
V našej malej ankete sme zistili, že jednoznačný potlesk si vláda nevyslúžila ani od tých, ktorým darovala dopravu zadarmo – dôchodcov a študentov.
Proti
„Považujem to za hlúposť. Keď už niekto chcel niečo dobré spraviť, tak to mal urobiť pre všetkých. Nie, že tí dôchodcovia, ktorí majú železničnú trať od svojho bydliska ďaleko, ju zadarmo možno ani nevyužijú,“ hovorí pani Mária, ktorú stretávame pred zvolenskou stanicou. Sama je z Pliešoviec, obec síce trať má, no osobné vlaky po nej nepremávajú. To ale pre ňu nie je podstatné. Mária tvrdí, že by vlaky zadarmo odmietala rovnako aj v prípade, keby sama mohla z Pliešoviec cestovať vlakom. „Nie je to múdre a už vôbec to nie je spravodlivé,“ dodáva.
Štyridsať kilometrov
„Preukážku ešte nemám vybavenú,“ hovorí študent Peter Gunár. Vlakom cestuje takmer každý deň. Dochádza do Zvolena, do vlaku nastupuje v Mýtnej a vystupuje vo Zvolene. Dokopy štyridsať kilometrov ráno a rovnako tak popoludní. Jedna jazda ho stojí jedno euro aj päť centov.
Aj Peter uznáva, že ide o opatrenie nespravodlivé voči cestujúcim v autobusoch či ľuďom, ktorí nemajú vo svojej obci železnicu a vlaky nevyužívajú.
„Som dôchodca, no veľká výhoda to pre mňa nebude, pretože cestujem veľmi málo. Nedávno som bol v Bratislave, stálo ma to 67 centov. Teraz to bude zadarmo,“ usmieva sa osemdesiatročný Pavel zo Zvolena.
Vlaky zadarmo sú podľa neho výhodou najmä pre študentov. Na otázku, či je spravodlivé takto zvýhodniť iba časť ľudí, odpovedá stručne: „Nedá sa všetkým vyhovieť. Ideálne by bolo, keby vlaky boli zadarmo pre všetkých ľudí, tak ako je to v niektorých krajinách. A tiež aj autobusy.“
Mestá bez vlakov
Ani život Hriňovčanov sa zavedením bezplatného cestovania vlakom prakticky nezmení, pretože železnica do Hriňovej nevedie. Rovnako sú na tom mnohé obce a okresy na Slovensku.
„Využijú ho možno iba študenti, ktorí študujú na univerzitách v Bratislave, Košiciach..., prípadne iných vzdialených univerzitných mestách. V konečnom dôsledku však na to doplatia všetci ľudia, ktorí sa živia vlastnou prácou a platia štátu dane,“ hovorí hriňovský primátor Stanislav Horník.
Vláda podľa neho týmto vytvára nesystémové a dlhodobo neudržateľné opatrenie, keď bude dotovať dopravu len železničným prepravcom na úkor napríklad autobusovej dopravy, kde iste pocítia pokles. Priamo finančne to negatívne pocítia najmä miestne a regionálne samosprávy.
Mestá ročne doplácajú na vykrývanie strát v autobusovej doprave. Pri nižšej vyťaženosti prímestských autobusových spojov budú tieto straty rásť. Navyše bude rásť aj tlak na zvýšenie cestovného v autobusovej doprave.
„Mesto Hriňová ročne prispieva na nerentabilné autobusové spoje s „vnútroobecnou obsluhou“. Platíme dve tretiny z vykázanej straty, čo už teraz robí viac ako 35-tisíc eur ročne. Zvyšnú tretinu zaplatí VÚC,“ vysvetľuje Horník.
Dotovanie najmä štátnej železničnej spoločnosti zaplatíme všetci a niekoľko generácií po nás formou daní.
Hriňovského primátora vlaky zadarmo nahnevali. Prišli v čase, keď vláda nevie nájsť prostriedky na vedu, výskum, odmeňovanie učiteľov a mnohé iné oblasti.
Chválu sme od Horníka ani nečakali, veď je členom opozičnej strany.
Spokojný ale nebol ani primátor Krupiny Radoslav Vazan, ktorý kandidoval za Smer SD.
„Budúci týždeň posielam ministrovi dopravy list so žiadosťou o obnovenie vlakového spojenia Zvolen - Krupina - Šahy, pretože v tomto prípade je zavedenie vlakov zadarmo pre študentov a dôchodcov pre obyvateľov na tomto úseku diskriminačné. Nemajú totiž možnosť napriek existujúcej trati vlakové spojenie využívať,“ vysvetľuje Vazan.