ZVOLEN. Semafor na Lučeneckej ceste vo Zvolene, ktorý tam pribudol pred necelým rokom, dodnes nesvieti. Bliká na ňom len oranžová, na zelenú a červenú neprepína.
Vyšší komfort a väčšiu bezpečnosť si od semaforu sľubovali najmä chodci, ktorí si pre hustú dopravu na štátnej ceste musia na chodníku vystáť niekedy aj viac ako päť minút. Napriek vyznačeným priechodom pre chodcov často pre kolóny áut nemajú šancu prejsť na druhú stranu cesty, na zastávky mestskej hromadnej dopravy.
Ani vodiči odbočujúci na hlavnú Lučeneckú z vedľajších ciest z Môťovej či zo Sekiera to nemajú jednoduché. Vtesnať sa rýchlo medzi prechádzajúce autá si neraz žiada riadnu dávku odvahy a adrenalínu.
Chcú zabrániť kolónam
„Vzhľadom na intenzitu dopravy a zabezpečenie plynulosti cestnej premávky na ceste I/50 vo Zvolene, ako aj po konzultácii s krajským a okresným dopravným inšpektorátom, neuvažujeme o spustení cestnej svetelnej signalizácie na tejto križovatke,“ informovala Viera Uhrínová zo Slovenskej správy ciest v Banskej Bystrici.
„Svetelná signalizácia slúžila na usmernenie dopravy na križovatke ciest I/50 a I/66, teda ciest medzinárodného významu pred vybudovaním mimoúrovňovej križovatky v Neresnici. Na križovatku s Mládežníckou ulicou bola premiestnená z dôvodu výhľadového usmernenia dopravy po vybudovaní obchvatu Zvolena.“
Na ceste kolízie nezaznamenali a dodnes sa zaoberali len jednou sťažnosťou na nefunkčný semafor. „V prípade ďalších sťažností od obyvateľov problematiku prerokujeme s dopravným inšpektorátom. Svetelná signalizácia je funkčná a môže byť spustená do prevádzky,“ dodala Uhrínová.
Viceprimátor Zvolena Juraj Družbacký si myslí, že semafor by mal prepínať všetky tri farby v čase dopravnej špičky; ráno a popoludní. „Celý deň určite nie, je to zbytočné, ochromilo by to plynulosť dopravy na ceste. Funkčnosť semaforu je však v kompetencii Slovenskej správy ciest,“ zareagoval.
„Je pravda, že ak by semafor fungoval naplno, tvorili by sa na ceste kolóny áut, no v čase špičky by sa mohol spustiť zatiaľ aspoň skúšobne,“ povedala predsedníčka výboru poslancov za túto mestskú časť Ružena Babicová.
Z Okružnej jednosmerná
Výbor poslancov za Sekier a Môťovú sa snaží riešiť komplikované napojenie vodičov na hlavnú cestu už dlhšie.
„Navrhovali sme kruhový objazd na križovatke Lučeneckej s Okružnou ulicou (pred mostom ponad rieku Slatina, pozn. red.). Návrh nám neschválili s argumentom, že tam nie je naň dostatočný priestor,“ vysvetlila Babicová.
„Uvažovali sme tiež o samostatnom odbočovacom pruhu doprava pre vodičov smerujúcich zo Sekiera na Lučenec. Aby sa na Okružnej nevytvárali kolóny, ale ani tento návrh nám pre nedostatok priestoru na realizáciu odbočky neprešiel,“ dodala.
Magistrát uvažoval odbremeniť zaťaženú križovatku Lučeneckej a Okružnej jednosmernou cestou. Vodiči jazdiaci zo Sekiera na Lučeneckú by tak museli pri predajni propán-butánu odbočiť na Pribinovu a na Lučeneckú sa napojiť z Mládežníckej, kde je dnes semafor s oranžovým výstražným systémom.
„Proti takémuto návrhu sme sa aj s kolegom Petrom Drozdíkom jednoznačne postavili. Pribinovu lemujú rodinné domy a nemyslím si, že spĺňa parametre na zvýšenú dopravu,“ vysvetlila Babicová.
Bliká iba oranžová.
Semafor nikto nechcel
Dnes sa vie aspoň to, komu semafor patrí. Jeho správu totiž odmietala Slovenská správa ciest, ktorej patrí štátna (Lučenecká) cesta, aj Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý má vo vlastníctve Mládežnícku ulicu.
O presun semaforu z Neresnickej križovatky do Môťovej žiadalo mesto. Slovenská správa ciest mu pri výstavbe mimoúrovňovej križovatky v Neresnici vyhovela, no zároveň od mesta chcela, aby si svetelnú signalizáciu vzalo pod patronát. Správa ciest so svetelnou signalizáciou v Môťovej nepočítala.
Mesto semafory nevlastní a keďže v jeho vlastníctve nie je ani jedna dotknutá cesta v križovatke v Môťovej, odmietlo aj tento.
Niekoľko mesiacov trvajúci spor, kto si semafor privlastní, sa zrejme vyriešil, dokazuje to stanovisko Slovenskej správy ciest.