ZVOLEN. Okrúhla nálepka so šípkou a nápisom „Podporujem suseda“ sa objavila na niektorých obchodoch v centre Zvolena iba nedávno. Ukrýva sa za ňou projekt, ktorý vznikol na základe odozvy nespokojných podnikateľov na stále sa zhoršujúcu situáciu v podnikaní v meste. Je to v podstate reakcia na tlak medzinárodných veľkoobchodných sietí.
Ľudia im závidia
„Miestni podnikatelia prijali možnosť vytvoriť sofistikovanú sieť, vzájomne odkazovať jeden na druhého a vzájomne sa podporovať,“ hovorí Ján Bezrouk z občianskeho združenia Moja krajina.
Cieľom projektu, ktorý vytvorila Moja krajina, je vysvetliť zákazníkom a upozorniť ich na to, aké je dôležité podporovať v prvom rade domácich podnikateľov v mieste ich bydliska a až potom hľadať možnosti v iných mestách či veľkých obchodných centrách, na internete. Ak je niečo konkrétne, čo v meste zákazníkom chýba, zákazníci by to mali dať podnikateľom priamo najavo. Podnikatelia tvoria dušu mesta, aj keď sú veľakrát považovaní za dravcov a ľudia im často závidia. Pritom nemajú ani len predstavu o tom, čo všetko sa skrýva za podnikaním.
„V rámci občianskeho združenia sme sa preto rozhodli vytvoriť unifikované prostredie so spoločným značením a rovnakými prvkami. Spoločnosť by sa mala dozvedieť, že sú tu domáci podnikatelia, ktorých cieľom je vzájomne sa podporovať a zdieľať si klientelu medzi sebou,“ vysvetľuje.
Informovať chcú v kampaniach
S projektom začali iba v septembri a viacerým obchodníkom sa táto myšlienka hneď zapáčila. „Oslovili sme aj ďalších, ešte sa všetci nevyjadrili. Zatiaľ je ich asi desať, pracujeme na ďalších, aby sme vytvorili prepojenú sieť na celom námestí,“ dodáva Bezrouk.
Aj keď je vonkajším znakom nálepka na dverách alebo na výklade, ide o viac.
„Smerujeme to k dlhodobejšej spolupráci. Naším cieľom je informovať verejnosť o obchodoch v kampaniach, písať o nich, aby sa dozvedeli, čo je to za podnikateľa a ako dlho je na trhu. Aby zákazníci nevideli len pozlátko, že má podnikateľ také a také auto. Nech vedia aj to, že musí tvrdo makať, keď chce uživiť nielen seba, ale aj svojich ľudí,“ vysvetľuje Ján Bezrouk.
Zamerajú sa na mesto
Projekt je zatiaľ na začiatku, k spolupráci sa pridalo aj mesto poskytnutím propagačnej plochy na námestí. Financuje ho každý podnikateľ dobrovoľne, pričom prácu a koordináciu zabezpečuje Moja krajina.
„Najprv to musí mať pevné základy, až potom sa môžeme uchádzať o financie či už z mesta, kraja alebo štátu na to, aby sme sa posunuli ďalej. Potrebujeme to rozbehnúť tak, aby to malo pre ľudí význam. Je kopec ľudí, ktorí rozmýšľajú, ako na Slovensku niečo zmeniť k lepšiemu. To sa dá, keď sa spoločne rozhodneme vytvoriť niečo kreatívne pre miesto, v ktorom žijeme a prestaneme sa jeden druhému dookola sťažovať,“ dopĺňa autor projektu. Zamerať sa nechcú iba na centrum Zvolena, ale na celé mesto.
Odliv zákazníkov z centra
Na námestí sa medzi prvými zapojil aj SAT Elektronic. „Je dobré, že sa v tomto projekte môžu spojiť obchody, ktoré sú tu už dlho, a takto si vlastne pomôcť,“ hovorí majiteľ firmy Milan Ukrop. Možnosti vidí napríklad v spoločných zľavách či inej práci so zákazníkmi. Aj podľa Ukropa sa z centra mesta obchody čoraz viac vytrácajú. S pribúdajúcimi obchodnými centrami na periférii mesta klesá počet zákazníkov v obchodoch na námestí.
Podporujem suseda zatiaľ nemá ambíciu prerásť do celoslovenského projektu. Oslovovať chcú v prvom rade domácich podnikateľov, ktorí majú svoje prevádzky alebo sídla vo Zvolene. „Nech sú to miestni ľudia, ktorí tu žijú a platia dane. Rovnako bez podpory ľudí, ktorí rozmýšľajú rovnako ako my, sa nezaobídeme,“ vysvetľuje Ján Bezrouk.
Výber ďalšej prevádzky občianske združenie koordinuje. Nedá sa to robiť spôsobom - vyber si, koho chceš. Keby každý bol ochotný podporiť iba svojho kamaráta a odmietal iných, stratila by sa hlavná myšlienka celého projektu.