ZVOLEN. Parkovanie vo Zvolene prešlo v posledných rokoch viacerými zmenami. V doprave pribúda áut a nevyberať peniaze za parkovanie, takýto prepych si už žiadne mesto veľkosti Zvolena nemôže dovoliť.
Problematika dočasného parkovania na verejnom priestranstve bola v minulosti riešená zákonom o miestnych daniach a poplatku za komunálne odpady. Dočasné parkovanie bolo predmetom dane za užívanie verejného priestranstva.
Novelou zákona o miestnych daniach účinnou od 1. 12. 2007 obce stratili možnosť upravovať režim dočasného parkovania formou všeobecne záväzného nariadenia a tým aj prevádzkovať dočasné parkovanie vo vlastnom mene na svoj účet.
„Na základe citovanej novely Mesto Zvolen bolo nútené ukončiť výber parkovného uskutočňovaný prostredníctvom Mestskej polície Zvolen ku dňu 1. 12. 2007,“ vysvetľuje zvolenský viceprimátor Juraj Družbacký.
Čakanie na zákon
Mesto Zvolen dlhšiu dobu čakalo na avizovanú zmenu legislatívy a zároveň hľadalo najvhodnejší spôsob prevádzkovania parkovacích miest vo svojom vlastníctve. Ako najvhodnejšia forma regulácie parkovania v rámci vtedy existujúceho zákonného rámca sa ukázal prenájom parkovacích plôch vo vlastníctve Mesta Zvolen inej právnickej osobe.
„Ľudia už parkovali kdekoľvek a je jedno či išlo o obyvateľov mesta alebo jeho návštevníkov. Keď prišiel niekto do Zvolena z Detvy, nechal si auto aj celý deň zaparkované v centre mesta. Stav už bol taký, že človek nemal ako zaparkovať, keď sa chcel dostať na poštu alebo niekde k lekárovi. Našim úmyslom bolo toto zmeniť,“ dodáva.
Cestný zákon
Zmenu zákonného stavu priniesla až novela zákona pozemných komunikáciách (cestný zákon). Obciam umožnila na účely organizovania dopravy na svojom území ustanoviť všeobecne záväzným nariadením úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel. Vo všeobecne záväznom nariadení obec ustanoví spôsob zabezpečenia prevádzky parkovacích miest, výšku úhrady za dočasné parkovanie motorových vozidiel, spôsob jej platenia a spôsob preukázania jej zaplatenia.
Komisia nebola jednofarebná
Prvého marca 2011 mesto vyhlásilo obchodnú verejná súťaž za účelom poskytovania parkovacích služieb na vybratých parkovacích miestach.
Súťaž na prenájom verejných parkovacích plôch na území mesta Zvolen riadila komisia menovaná primátorom Zvolena, ktorá otvárala obálky a robila výber uchádzača.
V súťaži vyhrala firma EEI. Len na pripomenutie komisia, ktorá mala všetko na starosti, pracovala v zložení: predseda Juraj Družbacký a členovia: Marián Paulenka, Lenka Balkovičová, Stanislav Kollár, Jozef Ježík, Vladimír Bella, Ondrej Babic, Stanislav Jalakša, Alena Gáborová, Dušan Gdovin a Andrea Čečetková.
Zloženie komisie nebolo jednofarebné, boli v nej ľudia z celého politického spektra.
Po odporúčaní komisie, ktorá otvárala obálky, všetko prekontrolovali jednotlivé komisie mesta.
Na desať rokov
S víťazom súťaže, spoločnosťou EEI bola dňa 23. 5. 2011 uzavretá nájomná zmluva pričom predmetom tejto zmluvy je prenechanie nehnuteľného majetku - parkovacích plôch do nájmu nájomcovi za účelom poskytovania parkovacích služieb. EEI začala od 1. 7. 2011 s výkonom parkovacej služby na vybraných parkovacích plochách v meste Zvolen. V zmysle platnej zmluvy nájomca každý mesiac poukazuje Mestu Zvolen čiastku 13-tisíc eur, čo predstavuje dohodnutý zmluvný ročný nájom vo výške 156-tisíc eur. Zmluva je uzatvorená na obdobie 10 rokov, t. j. do 30. 6. 2021.
Juraj Družbacký zdôrazňuje, že každá pokuta, ktorú udelia mestskí policajti za zlé parkovanie je príjmom mesta a nie firmy, ktorá parkovanie zabezpečuje. „Takéto skreslené informácie sa tu šíria, pritom nič také ani zákon nedovoľuje,“ dodáva.
Posledné zmeny
V § 6a odsek 2 zákona o pozemných komunikáciách sa ďalej uvádzalo: „Výnos úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom obce.“ Tento právny stav trval v období od 1. 8. 2011 do 30. 11. 2013 a v praxi vyvolával obavy časti verejnosti z nezákonnosti výberu parkovného inými subjektami než obcami. V niektorých prípadoch boli samosprávam, ktoré zabezpečovali výber parkovného cez nájomné zmluvy (Košice, Banská Bystrica) s inými právnickými osobami (čo je aj prípad Nájomnej zmluvy mesta Zvolen s EEI) podané protesty prokurátora. Prokuratúra poukazovala na skutočnosť, že režim nájomného výberu parkovného nie je v súlade s vtedy platným odsekom 2/ § 6a cestného zákona, teda že výnos z úhrady za dočasné parkovanie motorových vozidiel nie je príjmom obce.
K podstatnej zmene situácie došlo prijatím ďalšej novely cestného zákona, podľa ktorej: „Prevádzkou parkovacích miest podľa odseku 1 môže obec poveriť aj inú právnickú osobu. Ak prevádzku parkovacích miest zabezpečuje právnická osoba poverená obcou, tak všeobecne záväzné nariadenie obce podľa odseku 1 ustanoví aj podmienky a rozsah prevádzky parkovacích miest a spôsob určenia odplaty poverenej právnickej osoby za prevádzku parkovacích miest.“
Na základe citovaných noviel cestného zákona Mestské zastupiteľstvo Zvolen na svojom zasadnutí dňa 26. 5. 2014 prijalo všeobecne záväzné nariadenie č. 159/2014 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta Zvolen a tým určilo existujúcej regulácii parkovného náležitý právny ráme.
Autor: pd