ZVOLEN. Od času, ako Slovenská národná galéria sprístupnila na Zvolenskom zámku svoje expozície, uplynulo 45 rokov. Galéria sa pri tejto príležitosti rozhodla, že obyvateľom s trvalým pobytom na území Zvolena umožní zadarmo celoročný vstup do zámockých expozícií.
„Rozhodli sme sa tak urobiť z dôvodu, že veľa Zvolenčanov pozná zámok len z jeho exteriéru, pričom vo vnútri skrýva určite najbohatšiu zbierku výtvarného umenia na Slovensku,“ povedal manažér digitalizačného pracoviska SNG na Zvolenskom zámku Tomáš Kršňák.
„Veríme, že tento krok posmelí Zvolenčanov, aby spoznali a navštívili svoju najzachovalejšiu národnú kultúrnu pamiatku, ktorá im leží priamo na dlani, v centre mesta,“ dodal.
Na Zvolenskom zámku si môžu návštevníci pozrieť napríklad sálu s gotickým umením, ktorej dominuje Oltár Ružencovej Panny Márie zo začiatku 16. storočia.
Jedna sála je venovaná ikonografii, ďalšia mapuje životy svätcov, pričom najstaršie vystavené ikonografické diela pochádzajú takisto zo 16. storočia.
Ďalšia expozícia je venovaná dielu Majstra Pavla z Levoče, najznámejšieho umelca na pomedzí gotiky a renesancie na Slovensku.
Návštevníci pritom majú teraz jedinečnú možnosť vidieť aj najatraktívnejšie diela európskeho maliarstva, ktoré galéria presťahovala do Zvolena, kým bude jej bratislavské sídlo v rekonštrukcii.
Vo Zvolene sa tak ocitlo viac ako dvesto obrazov predovšetkým talianskej, flámskej a holandskej maľby zo 16. – 18. storočia. Zároveň vystavili aj diela, ktoré boli dlhé roky v depozitári, ale aj obrazy, ktoré predtým nikdy vystavené neboli.
Návštevníka môže na zámok prilákať napríklad rodina Bellini, ktorá v Benátkach v 15. storočí a začiatkom 16. robila tabuľové maľby slávne po celej Európe.
Tiež obraz Nesenie kríža od Cecca del Carravaggia, ktorý galéria často požičiava na výstavy do Talianska.
„Významný v zbierke je aj Giulio Cesare Procaccini, ktorý bol vyhľadávaným maliarom oltárnych obrazov,“ ozrejmila kurátorka zbierky európskeho maliarstva Zuzana Ludiková. Jeho Krst Krista v zbierkach SNG je z veľkého, v súčasnosti roztrateného cyklu, ktorý robil na objednávku cirkvi.
„Nechýba kolekcia nizozemského maliarstva zastúpená kvalitnými menami holandských krajinkárov, akými bol Jan van Goyen či Salomon van Ruysdael,“ dodala Ludiková.
Zuzana Ludiková pri obraze Caravaggiovho nasledovníka a možno aj modela Francesca Boneriho Nesenie kríža, ktorý znamená jednu zo senzácií zbierky. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ