ZVOLEN. Šesť kladív pobúchalo po balvane a tým sa oficiálne začala výstavba ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R2. Jedno z nich držal v ruke aj zvolenský primátor Miroslav Kusein, veď v názve chystaného úseku je aj Zvolen, presnejšie Zvolen, východ.
Druhá strana úseku, ktorého výstavbu minulý týždeň slávnostne otvorili na námestí vo Zvolene, sa napojí na dnes už rozostavanú časť rýchlostnej cesty pri Pstruši. Po dokončení vytvoria spolu dvadsať kilometrov cesty, ktorá pomôže dopravou zaťaženým obciam.
Sedem mostov
Úsek R2 Zvolen, východ - Pstruša postaví španielsko-slovenská skupina Corsan Corviam Construcción, S.A. so sídlom v Madride a Chemkostav IS Michalovce. Toto konzorcium sa zaviazalo postaviť cestu za 82,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 60,13 % z pôvodnej predpokladanej ceny 136,91 mil. eur. Zmluvná cena vrátane dane predstavuje 98,79 mil. eur.
Stavbári musia postaviť 92 objektov, z toho sedem mostov v celkovej dĺžke deväťsto metrov a jednu mimoúrovňovú križovatku vo Zvolenskej Slatine.
Nehodový úsek
Rýchlostná cesta uľahčí dopravu na nehodovom úseku. Táto veta znela vo štvrtok zo všetkých strán. „Okolo Zvolena je vybudovaná dopravná kostra, ktorá nebude zaťažovať Zvolenčanov, myslím teraz na dobudovanú mimoúrovňovú križovatku Lučeneckej a Neresnickej cesty,“ povedal zvolenský primátor Miroslav Kusein. Rýchlostná cesta pomôže vylúčiť z tejto križovatky kamiónovú dopravu, čím odľahčíme obyvateľov Sekiera a Môťovej. Tranzitná kamiónová doprava pôjde severným obchvatom mesta. Podľa výpočtov prejde križovatkou asi 25 až 30-tisíc áut, primátor predpokladá, že aspoň tretina z nich sú už spomínané nákladné autá, ktoré Zvolenom iba prechádzajú.
Iná alternatíva tu vraj nie je
Primátor sa pri svojom konštatovaní zahľadel do budúcnosti, pretože medzi dvadsaťkilometrovou rýchlostnou cestou a súčasnou diaľničnou sieťou ostane ešte jeden úsek a tým je prepojenie vo Zvolene, medzi jeho východnou a západnou časťou, ktoré by malo prechádzať pomedzi Zvolen a Sliač. „Ja pevne verím, že sa to napojí,“ dodal Kusein. To zrejme áno, ale budeme si musieť aspoň šesť rokov počkať. A dovtedy bude každé auto z dvadsaťkilometrovej rýchlostnej cesty schádzať na Lučeneckú cestu.
„Iná alternatíva tu nie je. Preferovať južný obchvat, teda v tuneloch popod kopce a s vyústením na takzvaný priehradný múr nového vodného diela Slatinka, na to peniaze nikdy nebudú,“ doplnil primátor. Podľa neho by to ani po Lučeneckej ceste nevyšlo, rozšíriť ju nie je možné.
Lenže je tu malý problém, severný obchvat neschvaľujú všetci.
„Sliačania nikdy nedopustia, aby trasovanie R2 viedlo v tesnej blízkosti I. ochranného pásma vôd, ako to navrhli technokrati v Bratislave. Nikto z kompetentných nám nedokáže zaručiť, že pri výstavbe nepríde Sliač o zdroj minerálnej vody, aj keby hydrologický prieskum dopadol podľa očakávania NDS,“ povedal Bohumír Tarnoci, predseda občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač.
Absurdný projekt?
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš prezradil, že predpokladaný začiatok výstavby zvolenského prepojenia je naplánovaný na roky 2018 až 2019. „Prechádzame komplikovaným územím, posudzovanie vplyvu rýchlostnej cesty je veľmi náročné a je preto potrebné prijať také riešenia, aby dosah výstavby a prevádzky mal minimálny vplyv,“ povedal. Aj podľa neho na výber veľa možností nie je a najvýhodnejšou trasou je práve územie medzi Zvolenom a Sliačom.
„Robíme všetko preto, aby tento absurdný projekt ohrozujúci Sliač upadol do zabudnutia. Na spoločnú cestu musia byť vždy dvaja, pokiaľ nás Zvolen a NDS nebude rešpektovať ako plnohodnotného partnera, pôjdu po ceste sami. Tvrdenie, že na výber nie je veľa možností, je nepravdivé,“ reagoval Bohumír Tarnoci.