Komunikácia moderným spôsobom medzi mestom a ľuďmi prišla aj do Zvolena.
ZVOLEN. Ak sa Zvolenčanom niečo nepáči alebo sa chcú niečo opýtať, svoje podnety a otázky môžu adresovať zvolenskej samospráve cez internet.
Od septembra majú k dispozícii webovú stránku odkazprestarostu.sk, ktorá je súčasťou celoslovenského projektu Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).
Do projektu sa doteraz zapojilo 69 samospráv. Za viac ako štyri roky v nich ľudia nahlásili 7700 podnetov.
Zvolen je po Banskej Bystrici druhým mestom v Banskobystrickom kraji s touto službou a už má na portáli prvé tri otázky.
Vidieť zverejnené otázky aj odpovede
Nahlasované podnety a takisto odpovede samosprávy sú zverejňované online. „Samospráva tak vie poukázať na svoje každodenné činnosti a pochváliť sa svojimi aktivitami,“ hovorí riaditeľ inštitútu Ctibor Košťál.
Pod odpoveďami môžu ľudia zároveň diskutovať a vyjadrovať sa k práci samosprávy.
Inštitút poskytuje portál samosprávam zadarmo. Projekt financuje z viacerých fondov.
„Nestojí nič mesto ani ľudí. Nezaťažuje administráciou zamestnancov úradu, tú za nich preberáme my,“ dodáva Košťál.
„S výnimkou jedného zamestnanca, ktorý je zodpovedný za odpovede,“ dopĺňa Jakub Kmeť, koordinátor projektu z SGI.
Podľa neho projekt umožňuje samospráve aj občanom komunikovať moderným spôsobom prostredníctvom internetu.
Na webe je dostupný formulár, ktorý slúži na opis problému, jeho lokalizáciu na mape a pripojenie fotodokumentácie alebo videa. Po overení administrátorom z inštitútu podnet odošlú konkrétnej samospráve.
Súčasťou portálu je mapa, ktorá odpovede kategorizuje. Zelená znamená vyriešený podnet, modrá, že je v riešení, červené sú neriešené podnety.
Samospráva web víta
Mesto novinku víta. „Už dlho sa snažíme nájsť nástroje na aktívnejšiu komunikáciu občana s úradom. Robíme ankety, distribuujeme letáky, Infolisty, brožúrky, ale je to dosť ťažké, spätná väzba je stále nízka,“ hovorí vedúca odboru rozvoja mesta na Mestskom úrade vo Zvolene Juliana Kochlicová-Ištóková.
„Tento projekt dáva možnosť pýtať sa adresne. Ľudia môžu žiadať o vyriešenie svojho problému, môžu si skontrolovať, či a ako bolo vo veci konané,“ dodáva.
Úradu to dáva možnosť ukázať, ako pracuje, ako rýchlo a dobre dokáže vec vyriešiť, bude mať možnosť tiež vysvetliť, že nie všetky problémy na území mesta sú v kompetencii mestskej samosprávy.
„Vďaka webovému projektu môžeme s občanom komunikovať priamo. Verím, že to bude spôsob, ako viac spolupracovať a pomaly sa bude odstraňovať zažitý postoj, že úradník nič nerobí alebo sa zbavuje práce. Dnes naozaj platí, že úrad je tu pre ľudí, len musia skúsiť aj sami overiť si, či je to tak, komunikovať a vzájomne sa počúvať,“ komentuje Kochlicová-Ištóková.