ZVOLEN. Mestskí poslanci prijali všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch na území Zvolena. Nariadenie na doterajšom parkovaní nič nemení; prakticky kopíruje zmluvu, ktorú mesto uzavrelo s firmou EEI pred tromi rokmi.
To sa niektorým poslancom nepáčilo. Argumentovali, že zmluva nie je dobrá a vo všeobecne záväznom nariadení bol priestor na to, aby chyby eliminovali.
Caudt: Je to nevýhodná zmluva
„Už pred tromi rokmi som hovoril, že zmluva s EEI nie je dobrá. Mali by sme mať najskôr VZN a z neho by sme mali vychádzať, a nie prispôsobovať VZN zmluve,“ povedal poslanec Martin Caudt.
Zasadzoval sa za polhodinovú tarifikáciu za parkovanie aj za možnosť, aby invalidní vodiči mohli bezplatne parkovať aj na iných parkovacích miestach, ak sú vyhradené miesta pre nich obsadené.
Všeobecne záväzné nariadenie prijalo mestské zastupiteľstvo na upozornenie prokurátora. „Vlani v decembri sa zmenila legislatíva, ktorá vyžaduje prijatie VZN o dočasnom parkovaní,“ konštatovala mestská právnička Andrea Čečetková.
„Nemáme inú možnosť ako tú, že pretransformujeme detaily, ktoré rieši nájomná zmluva, do tohto VZN. Ideálne by bolo, keby sme mali najskôr schválené VZN a následne by sa schvaľovali podmienky nájomnej zmluvy, ale náš zákonodarca nás dostal do nie celkom dobrej situácie, ktorú musíme riešiť,“ dodala.
Akékoľvek zásadnejšie zmeny, ktoré by do VZN zapracovali, by podľa magistrátu boli v rozpore so zmluvou EEI. Tá by mohla odstúpiť od zmluvy s možnosťou sankcií voči mestu pre jej porušenie.
„Vidím v meste, že miesta pre ŤZP sú väčšinou voľné. Navyše, už dávno je dohoda s mestskou políciou o tom, že ak by takéto miesto nebolo voľné, môže ŤZP vodič pokojne stáť na inom vedľajšom mieste. Keď sa preukáže preukazom, nebudú ho napomínať ani sankcionovať,“ reagoval viceprimátor Juraj Družbacký.
Chýbajú vízie mesta
Lenka Balkovičová si myslí, že odvíjať od zmluvy sa musia, keďže je už uzatvorená, ale nie ju presne kopírovať. „Do VZN sme mohli zadefinovať vízie mesta, ktoré sme mohli do budúcna s firmou EEI riešiť“.
VZN podľa nej obsahuje počty parkovacích miest, ktoré už neplatia. „Tie počty boli predmetom súťaže v roku 2011. Odvtedy boli akurát rozšírené o ulice Medveckého či Duklianskych hrdinov, kde sa parkovné vyberalo neoprávnene, ale dnes je príležitosť zmeniť napríklad počty parkovacích miest určených na predaj pre firmy, čo by určite uvítala aj spoločnosť EEI,“ povedala.
„Tiež nemáme vo VZN zadefinované tarifné cenové pásma. VZN síce hovorí o konkrétnych cenách v jednotlivých tarifných pásmach, ale nehovorí, čo je tarifné cenové pásmo a ako sa cena určuje,“ doplnila. „Podľa mňa nás toto VZN dobehne,“ konštatovala.
Podmienkou je trvalý pobyt
Zaznela aj otázka, že kým zo začiatku vydávali rezidentské parkovacie karty aj vlastníkom bytu, dnes je podmienkou trvalý pobyt.
„Na začiatku uznala EEI aj prechodný pobyt. Bola to iba dobrá vôľa prevádzkovateľa, ale ľudia to začali zneužívať. Preto sa začala EEI riadiť zmluvnými podmienkami, to znamená trvalý pobyt v byte a vlastníctvo auta,“ reagoval Družbacký.
Poslankyňa Martina Mészáros Bariaková pripomenula, že ľudia majú problémy prenajať byt v spoplatnenej zóne na dlhší čas, pretože si tam nájomcovia nedokážu zabezpečiť parkovanie.
„Rezidentskú kartu by na základe platnej nájomnej zmluvy mal dostať aj občan s užívacím právom k bytu,“ navrhla.
„Môžeme o tomto probléme s EEI hovoriť, ale len keď otvoríme zmluvu - čo bude v blízkej dobe,“ prisľúbil Družbacký.