ZVOLEN. Kým vodiči si mimoúrovňovú križovatku v Neresnici spolu s opravenou Lučeneckou cestou pochvaľujú, chodci a cyklisti z nej majú hrôzu.
Chodníky pre peších popri ceste chýbajú na viacerých úsekoch, cyklistické chodníky nie sú žiadne. Malý kus im zostáva na krajnici za bielou čiarou, nie je však bezpečný a v zime ho navyše pokryje sneh odstránený z cesty.
Chodníky zlikvidovali
„Od vchodu do Bučiny po tepláreň cestu nieže rozšírili, ale zúžili. Odhadom meter z každej strany,“ hovorí Alžbeta Pivková, ktorá býva v jednom z rodinných domov oproti teplárni.
„Človek by čakal, že keď sa cesta opravovala z eurofondov, že sa zvýši jej kvalita. Čakáme, kým sa tu asi nestane nešťastie, pretože šetríme a šetríme na nesprávnom mieste,“ dodáva.
Štátna cesta predeľuje sídlisko Sekier a priemyselnú zónu s niekoľkými firmami, mnohí Sekierčania chodia do práce pešo. Okrem toho je v lokalite aj stredná škola a lekár.
Keďže pri ceste nie sú chodníky, nie je na ceste ani priechod pre chodcov. Alžbeta Pivková si myslí, že pôvodne mala cesta vyšší štandard. Aj chodník z už popraskaných betónových kvádrov, ktorý sa tiahol od mosta ponad Slatinu v smere k Bučine, bol lepší ako žiadny. Pri oprave cesty ho totiž zlikvidovali.
Zmizol aj štrkový chodník, ktorý viedol od Bučiny po tepláreň.
Stožiare ukradli
Stožiare s verejným osvetlením sú na tomto úseku len štyri.
„Od roku 2012, keď som sa dozvedela o rekonštrukcii, písala som na mestský úrad, aby osadili niekoľko stožiarov popri ceste. Sú štyri, rovnako ako predtým, kabeláž je pritom po celej trase. Povedali mi, že už je neskoro, pripomienkovať sa vraj dalo v roku 2011,“ ozrejmuje Pivková.
„Môžeme si vybrať, buď pôjdeme po ceste a riskujeme svoje životy, alebo cez hrádzu popri priehrade, ktorá tiež nie je osvetlená. Priala by som ľuďom, ktorí za to zodpovedajú a vozia sa stále v autách, skúsiť chodiť neskoro večer po neosvetlenej hrádzi.“
Riaditeľ Správy povodia stredného Hrona Rudolf Sýkora povedal, že stožiare z hrádze im vlani všetky ukradli, udalosť hlásili aj polícii.
Stožiare však nesvietili ani predtým.
Rozporné tvrdenia
„Sú to veci ťažko pochopiteľné sedliackym rozumom. Viem, že paragrafy sa dajú hľadať na všetko, ale treba hľadať paragrafy také, ako by sa to dalo, nie nedalo. U nás sa veľa vecí nedá. Mesto o nás vie len vtedy, keď máme platiť dane. Platíme ich pritom také, ako ľudia na sídlisku,“ konštatuje Alžbeta Pivková.
Viceprimátor Zvolena Juraj Družbacký hovorí, že chodníky popri ceste sú záležitosťou Slovenskej správy ciest, ktorá cestu prvej triedy spravuje.
Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová tvrdí opak.
„Chodníky v intraviláne sú v kompetencii mesta Zvolen,“ odkázala v stanovisku, ktoré nám poslala.
„Cesta nie je v našej správe. Projekty vypracovala aj realizovala správa ciest,“ kontruje vedúca odboru výstavby na Mestskom úrade vo Zvolene Anna Bešinová.
„Chodili sme na kontrolné dni, ale dohliadali sme len na časť, ktorú sme preberali do vlastníctva mesta, a to na cestu k letnému štadiónu. Pre mimoúrovňovú križovatku sa musela preložiť poza čerpaciu stanicu,“ ozrejmuje.
Hromcová dodáva, že projekt rekonštrukcie križovatky sa netýkal celej cesty po tepláreň, na nej riešili len živičnú úpravu.