Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Študenti si postavia svoju vlastnú formulu

Na začiatku rozoberú starú 126-ku. Musia zrenovovať motor a nápravy a takéto ich vložia do buginy.

Formula s motorom z Fiatu 126.Formula s motorom z Fiatu 126. (Zdroj: ARCHÍV ĽUDEVÍTA MATUŠKU)

ZVOLEN. Pred rokom Matuškovci finišovali s poslednými prácami na svojej prvej formule. Súťažné auto s motorom z malucha (Fiat 126) sa odvtedy zúčastnilo viacerých pretekov.

Od najbližšieho školského roku by sa výrobou rovnakej formuly mohli zaoberať aj zvolenskí študenti.

Ľudevít Matuška a jeho syn Martin sa roky zaujímajú o všetky možné variácie Fiatu 126, vrátane malosériových úprav.

Vlastnia rozsiahlu zbierku týchto áut na svete, dlhé roky organizujú zrazy maluchov.

Formula

Aby mladým umožnili pričuchnúť k motoristickému športu aspoň na strednej škole, rozbehli projekt v spolupráci s Technickou akadémiou vo Zvolene.

Skryť Vypnúť reklamu

Ideou ale je, aby na všetkých technických školách na Slovensku bola minimálne jedna formula. To urobí štúdium atraktívnym pre žiakov.

„Takto sa mladí strojári dostanú k využitiu svojich vedomostí v skutočnej strojárskej praxi,“ hovorí o dôvodoch spolupráce Ján Marko, riaditeľ Technickej akadémie vo Zvolene.

Stavba formuly je podľa neho dobrým ťahákom na spropagovanie strojárskych profesií.

Školy v súčasnosti zápasia s nezáujmom o strojárske štúdium, prax pritom potrebuje oveľa viac absolventov ako sú školy schopné vychovať.

Predchodcom Fiatu 126 je Fiat 500, takže Matuškovci sa nemohli vyhnúť ani histórii tohto modelu.

„Vieme, že toto auto bolo vyrábané masovo a na báze tohto auta zostrojili aj Formulu Monza 875. Mladí jazdci sa práve na týchto formulách učili jazdiť, vyrástli na nich veľké mená až po jazdcov F1,“ vysvetľuje Ľudevít Matuška.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnú maluchom

„Nie je to iba o jazdení. Pilotný voľnočasový krúžok, ktorý rozbiehame v škole, je rozdelený do viacerých častí,“ vysvetľuje Martin.

Na začiatku študenti rozoberú starú 126-ku. Musia zrenovovať motor a nápravy a takéto ich vložia do buginy. Na nej sa v uzavretom areáli, napríklad školského dvora, zoznamujú s technikou, samozrejme, pod dozorom pedagógov a pri minimálnom riziku pre iných ľudí.

V ďalšej fáze sa dostanú k zostrojeniu formuly. Následné kroky sú už dosť závislé od získania finančných prostriedkov, veď tí najlepší sa môžu dostať až na pretekárske dráhy.

„Aj tí, ktorí sa nedostanú do výberu, sa môžu stať napríklad traťovými či technickými komisármi. To je, samozrejme, vzdialenejšia budúcnosť,“ dodáva Martin Matuška.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýba systémová podpora

Niekedy tu bol Zväzarm a modelárske krúžky. Matuškovci ho nemôžu nahradiť, bez štátnej podpory to ani nejde. Tú majú športy typu futbal či hokej, aj keď ani tam nie je dostatočná. Motoristický šport sa preto stal iba privilégiom bohatých.

„Nie je tu žiadna systémová podpora mladých talentov a aj celkovo motoristického športu,“ hovorí Martin Matuška. Talent sa v mladom veku nemá kde prejaviť, ak má kus šťastia a ešte veľkú dávku šikovnosti, dostane sa k peniazom po tridsiatke.

„Nie je to lacný šport, bez dostatočného finančného zázemia alebo sponzorov je veľmi ťažké začať,“ vysvetľuje mladší z Matuškovcov.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 121
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 209
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 386
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 160
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 317
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 297
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 861
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 756
  9. Prvá dáma festivalu 1 637
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 506
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Pri poklopaní základného kameňa (sprava) predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň, primátorka Zvolena Lenka Balkovičová, Milan Mockovčiak za spoločnosť Strabag.

Investícia dosiahne 34 miliónov eur.


TASR 9 h
Na Pustom hrade.

Objavili tiež múr doteraz nepoznanej stavby.


TASR 9 h
Pamätník povstaleckých letcov pri Zolnej sa stal dejiskom Behu na počesť letcov SNP.

Rok 1944 symbolizujú kilometre.


MOJ 11 h

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


9 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 13 h

(+Aké opatrenia budú platiť v praxi). Susedná Krupina bude bordová.


13 h

V oboch smeroch sa tvoria kolóny.


10 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu