ZVOLEN. Cestujúcich mestskou hromadnou dopravou vo Zvolene čaká ďalšia redukcia spojov.
Z mestského rozpočtu ide na MHD stále vyššia suma. Kým v roku 2010 mesto vyrovnávalo stratu 740-tisíc eur, v roku 2013 sa strata vyšplhala na 996-tisíc eur.
Dve možnosti
Primátor ešte koncom minulého roka zriadil špeciálnu komisiu, ktorá má vypracovať návrh na racionalizáciu dopravy.
„Sú len dve možnosti, ako znížiť náklady. Zvýšiť ceny, no v takom prípade môžeme očakávať ďalší odliv cestujúcich, čo zas zvýši stratu. Alebo znížiť kilometre, teda objednané výkony,“ povedal primátor Miroslav Kusein.
Návrh poslancom predložia do konca marca.
„Budem rád, ak dokážeme znížiť náklady na MHD, ale predpokladám, že to skončí ako s naším školstvom. Keď príde na rad hlasovanie, všetci sa zľaknú, nikto nebude ochotný hlasovať za redukciu vo svojej mestskej časti. V susednej áno. Bude to politické rozhodnutie,“ dodal primátor.
Kontrola
Z iniciatívy nezávislej poslankyne Lenky Balkovičovej zriadili poslanci ďalšiu špeciálnu komisiu, ktorá sa zamerala na kontrolu nákladov v SAD Zvolen, v ktorej si mesto prepravu objednáva. Vážne nedostatky nenašli. Napriek tomu v zmluve s prepravcom vidí Balkovičová viaceré trhliny.
„Kontrola bola zameraná na príjmy z reklám na autobusoch a na režijné náklady. Je to len časť nákladov, ktoré nám prepravca účtuje a práve režijné náklady medziročne výrazne vzrástli. V roku 2012 v porovnaní s predchádzajúcom rokom o 76-tisíc eur, v roku 2013 o vyše 36 800 eur,“ objasnila.
Prepravca si zo zisku z reklám uplatňuje náklady vo výške 85 percent. Sú to výdavky spojené s umiestnením reklamy, účtuje ich mestu. „Mesto zo zisku z reklamy dostáva v skutočnosti 13,4 percenta,“ povedala Balkovičová.
„Je pravda, že prepravca má s reklamou náklady, ale je rozdiel medzi vylepením letáku na sklo autobusu a oblepením vonkajška autobusu, na čo je potrebná fólia a náklady sú podstatne vyššie. Tieto rozdiely musí zmluva presne definovať,“ dodáva.
Generálny riaditeľ SAD Zvolen Anton Mazán sa dohode nebráni. „Súhlasím, zmluva sa dá docizelovať,“ konštatoval.
Objektívna reorganizácia
Vyššie režijné náklady spôsobila organizačná zmena. „Za Zvolen nemal prepravca vytvorený samostatný závod a zvolenské náklady rozúčtovával všetkým odberateľom. Bola to objektívna reorganizácia, ktorá sa dala zdôvodniť, len nás o nej prepravca neinformoval. Stačilo nás s ňou oboznámiť a povedať, aký bude mať dosah na mestský rozpočet. V takom prípade sa vieme pripraviť,“ okomentovala Balkovičová.
„Nezistili sme zásadné chyby ani okrádanie, ale našli sme medzery, ktoré zmluva neupravuje a ktoré istým spôsobom môže prepravca využiť na to, že nám odrazu nabiehajú v rozpočte vysoké položky za MHD. My to nemáme ako riešiť, len ísť na miesto a skontrolovať,“ dodala.
Rozsiahlou racionalizáciou prešla MHD v decembri 2012, keď niektoré linky spájali, niektoré redukovali, menili tiež trasy a zastávky. Z pôvodných 21 liniek ich zostalo v meste 15.