Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Zvolen chystá ďalšiu redukciu spojov

Rozsiahlou racionalizáciou prešla MHD v decembri 2012. Zvyšovať cestovné mesto nechce.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Cestujúcich mestskou hromadnou dopravou vo Zvolene čaká ďalšia redukcia spojov.

Z mestského rozpočtu ide na MHD stále vyššia suma. Kým v roku 2010 mesto vyrovnávalo stratu 740-tisíc eur, v roku 2013 sa strata vyšplhala na 996-tisíc eur.

Dve možnosti

Primátor ešte koncom minulého roka zriadil špeciálnu komisiu, ktorá má vypracovať návrh na racionalizáciu dopravy.

„Sú len dve možnosti, ako znížiť náklady. Zvýšiť ceny, no v takom prípade môžeme očakávať ďalší odliv cestujúcich, čo zas zvýši stratu. Alebo znížiť kilometre, teda objednané výkony,“ povedal primátor Miroslav Kusein.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh poslancom predložia do konca marca.

„Budem rád, ak dokážeme znížiť náklady na MHD, ale predpokladám, že to skončí ako s naším školstvom. Keď príde na rad hlasovanie, všetci sa zľaknú, nikto nebude ochotný hlasovať za redukciu vo svojej mestskej časti. V susednej áno. Bude to politické rozhodnutie,“ dodal primátor.

Kontrola

Z iniciatívy nezávislej poslankyne Lenky Balkovičovej zriadili poslanci ďalšiu špeciálnu komisiu, ktorá sa zamerala na kontrolu nákladov v SAD Zvolen, v ktorej si mesto prepravu objednáva. Vážne nedostatky nenašli. Napriek tomu v zmluve s prepravcom vidí Balkovičová viaceré trhliny.

„Kontrola bola zameraná na príjmy z reklám na autobusoch a na režijné náklady. Je to len časť nákladov, ktoré nám prepravca účtuje a práve režijné náklady medziročne výrazne vzrástli. V roku 2012 v porovnaní s predchádzajúcom rokom o 76-tisíc eur, v roku 2013 o vyše 36 800 eur,“ objasnila.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepravca si zo zisku z reklám uplatňuje náklady vo výške 85 percent. Sú to výdavky spojené s umiestnením reklamy, účtuje ich mestu. „Mesto zo zisku z reklamy dostáva v skutočnosti 13,4 percenta,“ povedala Balkovičová.

„Je pravda, že prepravca má s reklamou náklady, ale je rozdiel medzi vylepením letáku na sklo autobusu a oblepením vonkajška autobusu, na čo je potrebná fólia a náklady sú podstatne vyššie. Tieto rozdiely musí zmluva presne definovať,“ dodáva.

Generálny riaditeľ SAD Zvolen Anton Mazán sa dohode nebráni. „Súhlasím, zmluva sa dá docizelovať,“ konštatoval.

Objektívna reorganizácia

Vyššie režijné náklady spôsobila organizačná zmena. „Za Zvolen nemal prepravca vytvorený samostatný závod a zvolenské náklady rozúčtovával všetkým odberateľom. Bola to objektívna reorganizácia, ktorá sa dala zdôvodniť, len nás o nej prepravca neinformoval. Stačilo nás s ňou oboznámiť a povedať, aký bude mať dosah na mestský rozpočet. V takom prípade sa vieme pripraviť,“ okomentovala Balkovičová.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nezistili sme zásadné chyby ani okrádanie, ale našli sme medzery, ktoré zmluva neupravuje a ktoré istým spôsobom môže prepravca využiť na to, že nám odrazu nabiehajú v rozpočte vysoké položky za MHD. My to nemáme ako riešiť, len ísť na miesto a skontrolovať,“ dodala.

Rozsiahlou racionalizáciou prešla MHD v decembri 2012, keď niektoré linky spájali, niektoré redukovali, menili tiež trasy a zastávky. Z pôvodných 21 liniek ich zostalo v meste 15.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 082
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 434
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 194
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 228
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 643
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 193
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 453
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 476
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 266
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 938
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.
Kravy sa na svahoch Kráľovej miešajú s turistami.

Náš tip: Kam v čase lockdownu v okrese Zvolen

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

Turovský vodopád.
Areál strojárskej spoločnosti PPS Group Detva.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?