ZVOLEN. Je radosť prechádzať neresnickou križovatkou, keď si v pamäti vylovíme ešte nie tak hlboko ukryté spomienky na dlhé kolóny, semafor, ktorý mal pre nás vždy červenú, nervozitu a stres. Ani nemusíme znížiť rýchlosť. Pri bežnej premávke križovatkou prefrčíme ako horúci nôž prejde maslom. Prekvapenie zažijeme, ak si tú istú plynulosť vyskúšame v raňajšej špičke. Keď sa od Krupiny valí kolóna ponáhľajúcich sa vodičov a stretne sa s rovnako nažhavenou kolónou Sekierčanov, je tu problém. Vodiči majú iba krátky úsek na to, aby si svoje dráhy cesty preplietli bez kolízie. Kto má vlastne prednosť? Občasné blikanie a trúbenie na tomto úseku niekedy naznačujú, že asi všetci.
Pribrzdili obaja
Náhodné hľadanie medzi vodičmi nám viac svetla do problematiky neprinieslo.
„Ja tam nikdy nedávam prednosť,“ hovorí vodička Zuzana, ktorá križovatkou denne prechádza z krupinského smeru. Zíde z nadjazdu, odbočí do mesta... Aký problém? Potom sa zamýšľa nad značkou Daj prednosť v jazde, popri ktorej prechádza pri vstupe do pripájacieho pruhu. Kolíziu napriek tomu ešte nemala, aj keď na nejaké dávanie prednosti očividne doteraz nemyslela, vždy sledovala aj vodičov jazdiacich vo vedľajšom pruhu, prípadne tých, čo sa zaraďujú do odbočovacieho pruhu. Pre istotu.
Na druhý deň, ovplyvnená naším rozhovorom, sa dostala do zvláštnej situácie. Pri jazde od Krupiny sa v pripájacom pruhu snažila pustiť pred seba auto idúce od Sekiera. „Išli sme vedľa seba, mal smerovku doprava a preto som trochu pribrzdila. Ibaže on pribrzdil tiež. Chcela som mu dať prednosť, no on nechcel,“ smeje sa nad novou skúsenosťou. Chvíľu sa ponúkali, až sa Zvolenčan zasunul za ňu. Bez nehody, bez škrabanca. Otázky jej však ostali. Kto by bol v práve, keby k nejakému incidentu došlo?
Jazda v pruhoch
„Tú križovatku nechápem,“ dopĺňa ďalšia vodička, denne jazdiaca do mesta zo Sekiera. Je v opačnej situácii ako Zuzana a doteraz bola presvedčená, že Krupinčania sú jej povinní dať prednosť, keď s autom prechádza do odbočovacieho pruhu. „Majú tam predsa značku Daj prednosť v jazde,“ hovorí Miriam. Zamyslela sa, že by to už konečne mali vysvetliť policajti, ktorí takéto riešenie schválili. A tak sme sa za ňu spýtali na Krajskom dopravnom inšpektoráte v Banskej Bystrici.
„Dopravná stavba bola odovzdaná do predčasného užívania v decembri 2013 podľa schválenej projektovej dokumentácie a príslušných technických noriem vrátane dopravného značenia,“ preposiela nám vyjadrenie dopravákov krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová.
K otázke pripájacieho jazdného pruhu pri schádzaní vodičov z mosta od Krupiny do Zvolena (z cesty I/66 na I/50) dopĺňa: „Prednosť v jazde sa dáva podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch. Vodiči idúci z Krupiny dávajú prednosť vodičom idúcim v priebežnom jazdnom pruhu, nakoľko sa nachádzajú v pripájacom pruhu, ďalej sa vodiči pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého radia striedavo v závislosti od smeru dopravy.“
Nedalo sa to inak vyriešiť
Otázka Miriam je ale na mieste. Prečo je tam značka Daj prednosť v jazde? Podľa policajtov, dáva vodičom najmä informáciu, aby zvýšili svoju pozornosť. „Prednosť v jazde podľa jazdných pruhov je myslená až ďalej, keď sa autá zaraďujú do svojho jazdného pruhu,“ vysvetľuje Ladislav Šeliga, dopravný inžinier z Krajského dopravného inšpektorátu v Banskej Bystrici. Je to režim mesta a vodiči by si mali dávať prednosť striedavo. Nemala by nastať situácia, že Krupinčania zastanú a kolóna Zvolenčanov bude odbočovať do mesta. „Je to tak vypočítané, aby sa priebežne zaraďovali,“ hovorí Šeliga.
Napriek výpočtom, úsek je evidentne prikrátky. „Konštrukčne sa to nedalo inak vyriešiť. Norme to vyhovuje, aj keď, samozrejme, za minimálnych rozmerov,“ dopĺňa dopravný policajt.
Križovatka je v predčasnom užívaní a do kolaudácie by mali odbočovací jazdný pruh o niečo predĺžiť. Nová križovatka akoby na prvý pohľad potrebovala návod na použitie. Dnes je vyriešená tak, že bez ohľaduplnosti to na nej jednoducho nejde. Napokon, rovnaké je to na každej ceste. Uvidíme, ako sa situácia zmení do kolaudácie, tá je naplánovaná na jún.