Piatok, 15. december, 2017 | Meniny má Ivica
Pridajte si svoje mesto

Novú zvolenskú križovatku do kolaudácie upravia

Kolóny áut pred križovatkou sú už minulosťou.

Nová križovatka.(Zdroj: MILAN SUJA)

ZVOLEN. Je radosť prechádzať neresnickou križovatkou, keď si v pamäti vylovíme ešte nie tak hlboko ukryté spomienky na dlhé kolóny, semafor, ktorý mal pre nás vždy červenú, nervozitu a stres. Ani nemusíme znížiť rýchlosť. Pri bežnej premávke križovatkou prefrčíme ako horúci nôž prejde maslom. Prekvapenie zažijeme, ak si tú istú plynulosť vyskúšame v raňajšej špičke. Keď sa od Krupiny valí kolóna ponáhľajúcich sa vodičov a stretne sa s rovnako nažhavenou kolónou Sekierčanov, je tu problém. Vodiči majú iba krátky úsek na to, aby si svoje dráhy cesty preplietli bez kolízie. Kto má vlastne prednosť? Občasné blikanie a trúbenie na tomto úseku niekedy naznačujú, že asi všetci.

Pribrzdili obaja

Náhodné hľadanie medzi vodičmi nám viac svetla do problematiky neprinieslo.

„Ja tam nikdy nedávam prednosť,“ hovorí vodička Zuzana, ktorá križovatkou denne prechádza z krupinského smeru. Zíde z nadjazdu, odbočí do mesta... Aký problém? Potom sa zamýšľa nad značkou Daj prednosť v jazde, popri ktorej prechádza pri vstupe do pripájacieho pruhu. Kolíziu napriek tomu ešte nemala, aj keď na nejaké dávanie prednosti očividne doteraz nemyslela, vždy sledovala aj vodičov jazdiacich vo vedľajšom pruhu, prípadne tých, čo sa zaraďujú do odbočovacieho pruhu. Pre istotu.

Na druhý deň, ovplyvnená naším rozhovorom, sa dostala do zvláštnej situácie. Pri jazde od Krupiny sa v pripájacom pruhu snažila pustiť pred seba auto idúce od Sekiera. „Išli sme vedľa seba, mal smerovku doprava a preto som trochu pribrzdila. Ibaže on pribrzdil tiež. Chcela som mu dať prednosť, no on nechcel,“ smeje sa nad novou skúsenosťou. Chvíľu sa ponúkali, až sa Zvolenčan zasunul za ňu. Bez nehody, bez škrabanca. Otázky jej však ostali. Kto by bol v práve, keby k nejakému incidentu došlo?

Jazda v pruhoch

„Tú križovatku nechápem,“ dopĺňa ďalšia vodička, denne jazdiaca do mesta zo Sekiera. Je v opačnej situácii ako Zuzana a doteraz bola presvedčená, že Krupinčania sú jej povinní dať prednosť, keď s autom prechádza do odbočovacieho pruhu. „Majú tam predsa značku Daj prednosť v jazde,“ hovorí Miriam. Zamyslela sa, že by to už konečne mali vysvetliť policajti, ktorí takéto riešenie schválili. A tak sme sa za ňu spýtali na Krajskom dopravnom inšpektoráte v Banskej Bystrici.

„Dopravná stavba bola odovzdaná do predčasného užívania v decembri 2013 podľa schválenej projektovej dokumentácie a príslušných technických noriem vrátane dopravného značenia,“ preposiela nám vyjadrenie dopravákov krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová.

K otázke pripájacieho jazdného pruhu pri schádzaní vodičov z mosta od Krupiny do Zvolena (z cesty I/66 na I/50) dopĺňa: „Prednosť v jazde sa dáva podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch. Vodiči idúci z Krupiny dávajú prednosť vodičom idúcim v priebežnom jazdnom pruhu, nakoľko sa nachádzajú v pripájacom pruhu, ďalej sa vodiči pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého radia striedavo v závislosti od smeru dopravy.“

Nedalo sa to inak vyriešiť

Otázka Miriam je ale na mieste. Prečo je tam značka Daj prednosť v jazde? Podľa policajtov, dáva vodičom najmä informáciu, aby zvýšili svoju pozornosť. „Prednosť v jazde podľa jazdných pruhov je myslená až ďalej, keď sa autá zaraďujú do svojho jazdného pruhu,“ vysvetľuje Ladislav Šeliga, dopravný inžinier z Krajského dopravného inšpektorátu v Banskej Bystrici. Je to režim mesta a vodiči by si mali dávať prednosť striedavo. Nemala by nastať situácia, že Krupinčania zastanú a kolóna Zvolenčanov bude odbočovať do mesta. „Je to tak vypočítané, aby sa priebežne zaraďovali,“ hovorí Šeliga.

Napriek výpočtom, úsek je evidentne prikrátky. „Konštrukčne sa to nedalo inak vyriešiť. Norme to vyhovuje, aj keď, samozrejme, za minimálnych rozmerov,“ dopĺňa dopravný policajt.

Križovatka je v predčasnom užívaní a do kolaudácie by mali odbočovací jazdný pruh o niečo predĺžiť. Nová križovatka akoby na prvý pohľad potrebovala návod na použitie. Dnes je vyriešená tak, že bez ohľaduplnosti to na nej jednoducho nejde. Napokon, rovnaké je to na každej ceste. Uvidíme, ako sa situácia zmení do kolaudácie, tá je naplánovaná na jún.


  1. Vo Zvolene sa zrazili vlaky, zranených je najmenej osem ľudí Foto 7 059
  2. Vlaky budú čistejšie, vo Zvolene postavia technické centrum 987
  3. Je rozhodnuté, Zvolen ide stavať letné kúpalisko 428
  4. Lúpež vo Zvolene: Na ulici prepadol ženu 377
  5. Druhú nájomnú bytovku postavia rýchlo a ekologicky 129
  6. Do HKM Zvolen prichádza bývalý kapitán Nových Zámkov 109
  7. Modrí vs. Červení. Blíži sa tradičný štefanský duel plný zábavy 98
  8. Polícia hľadá týchto ľudí 93
  9. Zvolenské komunitné centrum dostalo viac ako 180 kilogramov šatstva 89
  10. Železnice menia oddnes grafikon 73

Najčítanejšie správy

Zvolen

Vo Zvolene sa zrazili vlaky, zranených je najmenej osem ľudí

Na nákladnej stanici sa čelne zrazil osobný vlak s nákladným.

Vlaky budú čistejšie, vo Zvolene postavia technické centrum

Dnes vozne čistia pod holým nebom, nové stredisko bude mať vykúrenú halu.

Je rozhodnuté, Zvolen ide stavať letné kúpalisko

Najväčšiu investíciu smeruje Zvolen v budúcom roku do Barín.

Lúpež vo Zvolene: Na ulici prepadol ženu

Incident sa udial v skorých ranných hodinách. Útočník ušiel, polícia ho však vypátrala.

Druhú nájomnú bytovku postavia rýchlo a ekologicky

Bytový dom chcú postaviť za 6 mesiacov.

Blízke regióny

Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná

Kamenná chata pod Chopkom sa pre svoju neopakovateľnú atmosféru stala takmer kultovým miestom. V súčasnosti je zatvorená, majitelia ju zväčšujú a modernizujú.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Vo Zvolene sa zrazili vlaky, zranených je najmenej osem ľudí

Na nákladnej stanici sa čelne zrazil osobný vlak s nákladným.

V Lučenci tiekla krv, postarali sa o to študenti jednej zo stredných škôl

Niektorí bojovali so strachom, iní neskrývali svoje nadšenie z dobrého skutku. Oporou pri prvej skúsenosti boli učitelia.

Všetky správy

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby je 42-ročný Ján Golis, známy z kauzy bankomatovej mafie. Druhým je 34-ročný Martin Krajčovic, ktorý figuroval v rovnakom prípade.

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Rok 1996: Smrť Remiáša. Zločin, o ktorom mafiáni nechcú hovoriť

Róbert Remiáš bol kamarátom korunného svedka únosu Oskara Fegyveresa. Robil mu spojku, keď sa skrýval v zahraničí. Jeho smrť je tabu.

Jej telo dostalo záchvat hnusu. Salma Hayek vraví, že Weinstein sa jej vyhrážal zabitím

Pri filme Frida ju donútil k sexuálnej scéne s kolegyňou.