ZVOLEN. Zrekonštruovaná Lučenecká cesta, ktorá je tranzitnou tepnou medzinárodného významu, niektorých Sekierčanov zaskočila. V údive zostali najmä tí, ktorí chodia pešo k Bučine.
„Pôvodne bol po pravej strane za mostom ponad Slatinu provizórny chodník z veľkých betónových kvádrov. Ten zrušili, teraz je tam len akási sutina, valcom ju čiastočne vyrovnali. Vraj je to neoficiálny chodník. Momentálne je sutina zamrznutá, ale pri teplejšom počasí to bude blato. Predpokladám, že keď nasneží, sneh z neho nebude odhŕňať nikto,“ hovorí Sekierčan Peter Golha.
Ani chodník, ani priechod
Chodník je po ľavej strane, v týchto dňoch ho dokončujú. Aký bude jeho povrch, sme nezistili. Stavbári hovoriť nechceli, vraj nie sú na to kompetentní.
„Horšie je, že tu nie je priechod pre chodcov,“ dodáva Golha. „Kedysi bol pri parkovisku pred Bučinou, teraz nie je ani tam, ani na začiatku mosta. Na pravej strane pritom sídlia viaceré firmy aj lekár, na ľavej Bučina a stredná škola. Veľa Sekierčanov sem chodí pešo,“ dodáva Golha.
Chodci to pri čoraz hustejšej doprave nebudú mať jednoduché.
„Všetky chodníky aj vodorovné značenie sú v súlade s projektovou dokumentáciou,“ konštatuje v stanovisku hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Dodáva, že vodorovné značenie odsúhlasil krajský dopravný inšpektorát.
Semafor posunuli
Na križovatke Lučeneckej cesty s Okružnou, smerom k sídlisku Záhonok, mal byť pôvodne inštalovaný semafor. „Pre nedostatočné šírkové parametre cesty ho dopravný inšpektorát odporučil presunúť na nasledujúcu križovatku s Mládežníckou,“ ozrejmuje viceprimátor Juraj Družbacký.
Bola to podmienka mesta, aby sa chodci mohli dostať na druhú stranu cesty.
Ak by zostal semafor na pôvodne plánovanom mieste, priechod pre chodcov by bol určite súčasťou križovatky. Bez neho projektanti na priechod pozabudli, doprava na štátnej ceste je pritom stále hustejšia.
Najbližší priechod je na križovatke v Môťovej. Od mosta ponad Slatinu je vzdialený niekoľko sto metrov.
Dva roky
Rekonštrukcia Lučeneckej cesty je súčasťou výstavby mimoúrovňovej križovatky v Neresnici. Križovatka je už vo všetkých smeroch prejazdná, stavbári finišujú na menších úpravách popri ceste. Všetky terénne úpravy majú byť podľa Hromcovej ukončené do vianočných sviatkov.
Základný kameň stavby poklopal ešte Ján Figeľ koncom novembra 2011. Križovatku slávnostne otvoria niekedy v januári, presný termín Družbacký nepozná. Verejná súťaž stlačila cenu výstavby z vyše 13 miliónov na 7,5 milióna eur. Slovenská správa ciest ako investor hradí 15 percent z ceny, 85 percent financuje z eurofondov.
Križovatka kapacitne nevyhovovala neustálemu nárastu áut. Denne ňou podľa meraní spred troch rokov prešlo takmer 36-tisíc vozidiel. Nehodovosť na tomto úseku vysoko prekračovala slovenský priemer.