Lokomotíva Všudybylka bude súťažiť najskôr o dva roky

Pri máloktorom koníčku si tak ušpiníte ruky, ako keď ste fanúšikom historických lokomotív. Pravdaže, za predpokladu, že sa aktívne zapojíte do ich rekonštrukcie.

Býček je pýchou zvolenského Klubu historickej techniky.Býček je pýchou zvolenského Klubu historickej techniky. (Zdroj: MILAN SUJA)

ZVOLEN. Klub historickej techniky je už roky hlavným organizátorom pretekov parných rušňov. Doteraz sa na nich zúčastňovali aj so svojou pýchou, ktorou je parná lokomotíva 422.0108 inak zvaná aj Malý Býček, už o dva roky by konkurenciu chceli rozšíriť o ďalšieho funkčného zástupcu zo Zvolena. Parnú lokomotívu s oficiálnym označením 354.1178 už roky rekonštruujú a ešte asi dva roky budú. Práce sa nedajú urýchliť, klub historickej techniky nie je práve masovou organizáciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavé meno

„Táto lokomotíva bola určená na ťahanie prímestských rýchlikov a osobných vlakov. Dosahovala až deväťdesiatkilometrovú rýchlosť,“ hovorí predseda klubu Peter Oravec. Pre svoje všestranné využitie dostala mašinka zaujímavé meno, volali ju Všudybylka. Využívali ju na všetkých tratiach v bývalom Československu. Všudybylku, ktorú opravujú vo Zvolene, vyrobili v roku 1931 v plzenskej Škodovke. Je skoro o tridsať rokov mladšia ako Býček, no to neznamená, že by na nej bolo menej roboty.

SkryťVypnúť reklamu

Neúplná dokumentácia

„Do Zvolena sa dostala už v pomerne zlom stave,“ vysvetľuje dôvod zdĺhavých opráv Oravec. Veľa súčiastok na mašinke bolo poškodených, niektoré chýbali.

V Škodovke vyrábali viac druhov lokomotív. Niektoré časti boli unifikované, a preto sa odstavená lokomotíva časom stávala dobrým zdrojom náhradných dielov pre ešte fungujúci vozový park.

„Veľa komponentov musíme prácne vyhľadávať alebo nanovo vyrábať,“ dodáva šéf Klubu historickej techniky zo Zvolena. Prácu im komplikuje aj skutočnosť, že v klube nemajú ani kompletnú dokumentáciu od mašiny. Ako ale s úsmevom dodáva predseda klubu: „chýbajúce výkresy nahrádzajú skúsenosti členov KHT“. Tých je dvanásť a v žiadnom prípade nejde iba o Zvolenčanov, ale prichádzajú aj z Bratislavy, Levíc, Banskej Bystrice či Podbrezovej. Keďže má každý svoje zamestnanie, nie vždy môže prísť na brigádu.

SkryťVypnúť reklamu

Majetok železníc

Rekonštrukcia lokomotívy je aj finančne náročná a klub na nové súčiastky iba ťažko zháňa financie. Všetky prostriedky, ktoré získajú z dvoch percent, idú na opravu lokomotívy, pritom časť nákladov vykryjú sponzori.

„Väčšinou to robíme tak, že dostaneme väčšiu zľavu na materiál, prípadne nám niečo urobia zadarmo,“ vysvetľuje. Lokomotíva je štátnym majetkom, patrí pod Železnice Slovenskej republiky, no štát na ňu nedáva žiadne financie.

Kúpili si vlastnú

Klub historickej techniky si kúpil aj svoju vlastnú lokomotívu, našli ju v šrote, kde už bola pripravená na rozpálenie. 556.039 alebo Štoker sa v rozpise rekonštrukcií dostane na rad až po ukončení prác na Všudybylke. „Musí počkať! Zachránili sme ju, no opravovať ju hádam začne až ďalšia generácia parných nadšencov a opravárov,“ dodáva Peter Oravec. Na to, aby sa pustili do náročnej opravy, potrebujú nielen peniaze a šikovný tím, ale aj vnútornú silu a odhodlanie. V súčasnosti zvolenský klub svoju silu sústreďuje na 354.1178. Tú najprv musí dokončiť a potom si začne plánovať ďalšiu činnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Býček je reprezentant

Na nedávnych pretekoch parných rušňov sa predstavil aj Malý Býček, ktorý je na Slovensku najstaršou prevádzkyschopnou parnou lokomotívou. Pod kotol museli zakúriť aspoň deň pred pretekmi, veď dostať lokomotívu do funkčného stavu niečo trvá. Všetko ešte prekontrolovali, čo sa pokazilo, museli vymeniť alebo opraviť.

Pred zvolenskými pretekmi Býček naposledy jazdil v júni na stretnutí rakúsko-uhorských lokomotív, ktoré bolo v Lužnej pri Rakovníku. Reprezentoval tam Slovensko. Do Čiech parnú lokomotívu radšej odtiahli dieselovou mašinkou, veď podľa požiarneho štatútu ŽSR musí ísť za parnou lokomotívou požiarny vlak. Navyše, prevádzka pary je pomerne drahá, tona uhlia stojí asi dvesto eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 171
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 148
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 954
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 015
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 704
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 092
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 963
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu