Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Lokomotíva Všudybylka bude súťažiť najskôr o dva roky

Pri máloktorom koníčku si tak ušpiníte ruky, ako keď ste fanúšikom historických lokomotív. Pravdaže, za predpokladu, že sa aktívne zapojíte do ich rekonštrukcie.

Býček je pýchou zvolenského Klubu historickej techniky.Býček je pýchou zvolenského Klubu historickej techniky. (Zdroj: MILAN SUJA)

ZVOLEN. Klub historickej techniky je už roky hlavným organizátorom pretekov parných rušňov. Doteraz sa na nich zúčastňovali aj so svojou pýchou, ktorou je parná lokomotíva 422.0108 inak zvaná aj Malý Býček, už o dva roky by konkurenciu chceli rozšíriť o ďalšieho funkčného zástupcu zo Zvolena. Parnú lokomotívu s oficiálnym označením 354.1178 už roky rekonštruujú a ešte asi dva roky budú. Práce sa nedajú urýchliť, klub historickej techniky nie je práve masovou organizáciou.

Zaujímavé meno

„Táto lokomotíva bola určená na ťahanie prímestských rýchlikov a osobných vlakov. Dosahovala až deväťdesiatkilometrovú rýchlosť,“ hovorí predseda klubu Peter Oravec. Pre svoje všestranné využitie dostala mašinka zaujímavé meno, volali ju Všudybylka. Využívali ju na všetkých tratiach v bývalom Československu. Všudybylku, ktorú opravujú vo Zvolene, vyrobili v roku 1931 v plzenskej Škodovke. Je skoro o tridsať rokov mladšia ako Býček, no to neznamená, že by na nej bolo menej roboty.

Skryť Vypnúť reklamu

Neúplná dokumentácia

„Do Zvolena sa dostala už v pomerne zlom stave,“ vysvetľuje dôvod zdĺhavých opráv Oravec. Veľa súčiastok na mašinke bolo poškodených, niektoré chýbali.

V Škodovke vyrábali viac druhov lokomotív. Niektoré časti boli unifikované, a preto sa odstavená lokomotíva časom stávala dobrým zdrojom náhradných dielov pre ešte fungujúci vozový park.

„Veľa komponentov musíme prácne vyhľadávať alebo nanovo vyrábať,“ dodáva šéf Klubu historickej techniky zo Zvolena. Prácu im komplikuje aj skutočnosť, že v klube nemajú ani kompletnú dokumentáciu od mašiny. Ako ale s úsmevom dodáva predseda klubu: „chýbajúce výkresy nahrádzajú skúsenosti členov KHT“. Tých je dvanásť a v žiadnom prípade nejde iba o Zvolenčanov, ale prichádzajú aj z Bratislavy, Levíc, Banskej Bystrice či Podbrezovej. Keďže má každý svoje zamestnanie, nie vždy môže prísť na brigádu.

Skryť Vypnúť reklamu

Majetok železníc

Rekonštrukcia lokomotívy je aj finančne náročná a klub na nové súčiastky iba ťažko zháňa financie. Všetky prostriedky, ktoré získajú z dvoch percent, idú na opravu lokomotívy, pritom časť nákladov vykryjú sponzori.

„Väčšinou to robíme tak, že dostaneme väčšiu zľavu na materiál, prípadne nám niečo urobia zadarmo,“ vysvetľuje. Lokomotíva je štátnym majetkom, patrí pod Železnice Slovenskej republiky, no štát na ňu nedáva žiadne financie.

Kúpili si vlastnú

Klub historickej techniky si kúpil aj svoju vlastnú lokomotívu, našli ju v šrote, kde už bola pripravená na rozpálenie. 556.039 alebo Štoker sa v rozpise rekonštrukcií dostane na rad až po ukončení prác na Všudybylke. „Musí počkať! Zachránili sme ju, no opravovať ju hádam začne až ďalšia generácia parných nadšencov a opravárov,“ dodáva Peter Oravec. Na to, aby sa pustili do náročnej opravy, potrebujú nielen peniaze a šikovný tím, ale aj vnútornú silu a odhodlanie. V súčasnosti zvolenský klub svoju silu sústreďuje na 354.1178. Tú najprv musí dokončiť a potom si začne plánovať ďalšiu činnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Býček je reprezentant

Na nedávnych pretekoch parných rušňov sa predstavil aj Malý Býček, ktorý je na Slovensku najstaršou prevádzkyschopnou parnou lokomotívou. Pod kotol museli zakúriť aspoň deň pred pretekmi, veď dostať lokomotívu do funkčného stavu niečo trvá. Všetko ešte prekontrolovali, čo sa pokazilo, museli vymeniť alebo opraviť.

Pred zvolenskými pretekmi Býček naposledy jazdil v júni na stretnutí rakúsko-uhorských lokomotív, ktoré bolo v Lužnej pri Rakovníku. Reprezentoval tam Slovensko. Do Čiech parnú lokomotívu radšej odtiahli dieselovou mašinkou, veď podľa požiarneho štatútu ŽSR musí ísť za parnou lokomotívou požiarny vlak. Navyše, prevádzka pary je pomerne drahá, tona uhlia stojí asi dvesto eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 388
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 872
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 566
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 099
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 499
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 12 552
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 948
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 420
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
  10. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť 10 571
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Lesníci ukončili rekonštrukciu budovy na Sokolskej

Rekonštrukčné práce si vyžiadali viac ako 1,8 milióna eur.

Budova NLC po rekonštrukcii.

Štátne kúpele v Dudinciach zatvorili

Vedenie štátneho podniku sa rozhodlo zatvoriť celé liečebné zariadenie.

LD Diamant.
Technická univerzita vo Zvolene.

Vo Zvolene bude 20 odberných miest

Mesto pripravilo odporúčania času aj ulíc.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?