ZVOLENSKÁ SLATINA. Kedysi to bola trasa slávnej rely Paríž – Dakar. Keďže Afrika začala byť pre jazdcov príliš nebezpečnou, preložili ju. Na tradíciu sa snaží nadviazať amatérska rely Budapešť – Bamako. Okrem súťažiacich jazdcov, kde je dôležitá každá sekunda, má rely aj svoju amatérsku časť.
Dvaja mladí automobiloví nadšenci Daniel Maľa zo Zvolenskej Slatiny a Martin Ulianko z Detvy premenia svoje sny o Afrike na skutočnosť 25. januára 2014. Vtedy naštartujú svoj 30-ročný mercedes a vydajú sa na najdlhšiu amatérsku rely sveta, ktorá sa začína v Maďarsku a končí v africkej Gambii.
Auto by malo byť buď niečo pre rely netradičné ako napríklad pohrebák, alebo musí mať aspoň tridsať rokov. Práve druhú podmienku spĺňa ich Mercedes 190D.
„V tejto kategórii ide iba o to, aby sme trasu prešli,“ hovorí Daniel Maľa zo Zvolenskej Slatiny.
Auto preverili v Albánsku
Na rely sa prihlásili pred polrokom, v súčasnosti už prípravy na Afriku vrcholia. Dopredu museli zaplatiť 300 eur, to je záloha, aby mali organizátori istotu, že sa nielen prihlásia, ale aj naozaj pôjdu. Tieto peniaze dostanú naspäť v priebehu rely. Na porovnanie, športové autá platia 1800 eur za každého človeka.
Prečo sa niekto vyberie do nebezpečnej Afriky na staručkom aute? K odpovedi sa v rozhovore dostávame postupne. Daniel Maľa je cestovateľ, tento rok už navštívil Thajsko, Malajziu a naposledy bol v Albánsku. Prvé dve krajiny letecky, na ceste do Albánska si dobre preveril starý mercedes. Najchudobnejšiu krajinu Európy zvládli bez problémov, až pri návrate sa po odjazdení tritisíc kilometrov vo Zvolene pokazila prevodovka.
„To je dobré, aspoň sa nám to neprihodilo v Afrike,“ vysvetľuje Daniel.
Potrebujú sponzorov
Pred cestou na rely potrebuje mercedes ešte niekoľko úprav. Trochu nadvihnú podvozok, na strechu musia pripevniť strešný nosič. Keďže pneumatiky trpia na rely najviac, podľa pravidiel si každé auto musí viezť minimálne štyri náhradné kolesá.
Celkové predpokladané náklady sú asi dva a pol tisíc eur. Okrem auta. To nebolo veľmi drahé, kúpili ho v apríli za necelú päťstovku od dôchodcu v Bratislave. Do pretekov takmer rovnakú sumu musia do auta ešte vložiť vo vylepšeniach. Našťastie, Daniel má pri dome malú autodielňu, takže si väčšinu opráv urobí svojpomocne. Aj tak potrebujú pomoc sponzorov, zatiaľ oslovili svojich priateľov a známych.
Dobročinný účel
Prečo práve tento mercedes? Podľa Daniela ide o veľmi spoľahlivé auto, mal už dve podobné. Napriek tomu je zmierený s tým, že ho z Afriky na Slovensko neprivezie. „Hneď ako prídeme by sa mala konať dražba a auto ostane v Afrike,“ vysvetľuje. Výťažok z dražby pôjde na dobročinné účely.
Z Budapešti pocestujú do Španielska, tam auto naložia na trajekt, ktorý ho prepraví do Maroka a začne šestnásťdňový africký sen. Tímy majú za úlohu rozdať čo najviac darčekov pre deti - najmä perá a ceruzky, ale aj sladkosti a malé darčeky od svojich sponzorov. Niektorí pomôžu miestnym obyvateľom aj dávkou vakcín a liekov.
Zo Slovenska idú na rely ešte ďalšie tri posádky, vo svojej kategórii budú našimi jedinými zástupcami.
Prepady a únosy v Afrike boli pre Dakar odstrašujúce, rovnaké nebezpečenstvo hrozí aj v súčasnosti. Za unesených miestne bandy obyčajne žiadajú výkupné.
Dvadsaťšesťročný Daniel a o dva roky mladší Martin sú slobodní, odchod do Afriky preto prediskutovali iba s rodičmi.
„Dlho si mysleli, že ide iba o žart, potom pochopili, že to myslím vážne,“ vysvetľuje Daniel.