Od vlaňajšieho júla má letisko Sliač novú odletovú halu s dvoma odletovými bránami zhruba za 1,5 milióna eur. Vlani ním prešlo bezmála 23-tisíc pasažierov. Štát však uvažuje, že civilnú leteckú dopravu prestane na ňom dotovať. Predseda krajskej samosprávy Vladimír Maňka hovorí, že by to bol krok späť, pretože letisku sa darí a hospodári stále lepšie.
SLIAČ. Ministerstvo dopravy uvažuje o úplnom utlmení prevádzky na niektorých menších regionálnych letiskách. Prvý návrh štátneho rozpočtu na budúci rok, ktorý predložil rezort financií, totiž počíta s radikálnym znížením podpory leteckej dopravy a infraštruktúry na 1 milión eur. Je to menej o 89,2 percent, respektíve o 8,2 milióna eur ako v tomto roku, informovala agentúra SITA.
Pre niektoré regionálne letiská by to mohlo znamenať zánik. Minister dopravy Ján Počiatek označil za najhorúcejšieho kandidáta na utlmenie činnosti žilinské letisko, rokovania sa podľa neho vedú aj o sliačskom letisku.
Vedenie letiska Sliač sa k otázke nevyjadrilo, odporučili nás na ministerstvo dopravy, ktoré je stopercentným akcionárom spoločnosti. Hovorca ministerstva Martin Kóňa konštatoval, že konečné rozhodnutie zatiaľ nepadlo.
„Definitívne rozhodnutie závisí od výsledkov rokovaní o budúcoročnom štátnom rozpočte,“ podotkol. Dodal, že rokovania ovplyvnia dotácie len pre letiskovú spoločnosť, ktorá zabezpečuje prevádzku civilnej leteckej dopravy. „Letisko ako také nezanikne, keďže je využívané aj na vojenské účely,“ pripomenul.
Cestujúcich pribúda
Na letisko Sliač sa civilná letecká doprava vrátila v roku 2011 po dvojročnej rekonštrukcii pristávacej dráhy. Počas letnej sezóny vybavilo na charterových letoch takmer 14-tisíc pasažierov, vlani ich už bolo skoro 23-tisíc.
„V minulom roku dostala spoločnosť Letisko Sliač štátnu dotáciu 750-tisíc eur, v tomto roku 609-tisíc eur,“ povedal Kóňa. Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Vladimír Maňka je presvedčený, že po zhruba dvoch rokoch by už letisko žiadnu dotáciu nepotrebovalo. „Pribúda počet letov aj počet cestujúcich. O také dva roky už letisko nebude vykazovať žiadnu stratu,“ povedal.
Aj vďaka skutočnosti, že letisko je zároveň vojenské, má najnižšie náklady na jedného cestujúceho zo všetkých regionálnych letísk na Slovensku.
„Rozumiem tomu, že ministerstvo financií kráti rezortu dopravy financie na leteckú oblasť, ale nejakým spôsobom to budeme musieť zvládnuť. Jednou z priorít Európskej únie je práve podpora regionálnych letísk. Bola by škoda, keby sa zrušilo niečo, čo je dobre naštartované, bol by to krok späť.“
Privazitáciu štát nepripúšťa
Pred dvoma rokmi Maňka deklaroval, že BBSK je ochotné prevziať od štátu 100 percent akcií Letiska Sliač - s možnosťou, že ďalšími akcionármi by boli mestá Zvolen, Banská Bystrica a Sliač. „Nezaoberali sme sa touto možnosťou, nebola potreba, pretože letisku sa darilo. Ak by sa však prognóza ministerstva dopravy naplnila, som ochotný začať rokovania aj o tejto forme,“ konštatoval župan.
Ešte vlani začalo letisko rokovania s čínskymi investormi, tie podľa našich informácií pokračujú. Hovorca ministerstva dopravy vtedy povedal, že zahraničný kapitál by uvítali, privatizáciu však ministerstvo nepripúšťa.