ZVOLEN. Občianske združenie Moja krajina založili mladí nadšenci, ktorým nie je ľahostajné, ako naša krajina vyzerá. S tým trochu súvisí aj situácia v obchodoch, kde sa pulty prehýbajú pod tovarom, väčšinou dovezeným zo zahraničia. Naše výrobky sú v menšine.
„Rozhodli sme sa, že trochu spropagujeme práve slovenské výrobky, aby si ľudia uvedomili, že keď si budú kupovať viac slovenských výrobkov, viac ľudí nájde zamestnanie,“ hovorí predseda združenia Ľudovít Filatov zo Zvolena a dodáva: „Veď u nás sa vyrábajú skutočne kvalitné výrobky.“
Prax je iná
V začiatkoch chceli vypomáhať drobným farmárom a výrobcom, ktorým naša legislatíva nie je práve naklonená a majú problém s odbytom. Najlepšou pomocou sa ukázalo zriadenie predajne so slovenskou produkciou. Pred viac ako mesiacom ju vo Zvolene otvorili v pasáži oproti Valaške.
Občianske združenie predajňu neprevádzkuje, predaj slovenských výrobkov je iba jednou z viacerých myšlienok, pre ktoré združenie založili. Dodalo myšlienku a samotná realizácia je v rukách eseročky.
O podpore slovenských výrobkov sa hovorí už roky a zrejme sa ešte roky bude. Len tá praktická stránka akosi zaostáva za rečami.
„Ako sme otvorili predajňu, viac sa stretávame s výrobcami a vidíme, že slová o podpore sú iba slovami,“ konštatuje.
Skromný sortiment
Človek by čakal, že slovenskí výrobcovia si budú na predajni kľučky podávať, no skutočnosť je skôr opačná. Musia ich vyhľadávať. Zrejme aj preto je zatiaľ sortiment v predajni pomerne skromný.
„Niekedy je ťažké zohnať slovenské výrobky, pretože sa ich vyrába stále menej,“ priznáva Filatov. Veľkí producenti zasa dodávajú do veľkoskladov a o malú predajničku s veľkou myšlienkou nemajú záujem. A tí malí?
„Vítaný je každý producent, ktorý chce predávať svoje výrobky,“ hovorí predseda združenia, ktorý dúfa, že v budúcnosti to bude práve naopak a výrobcovia sami ponúknu tovar predajni.
Na akcie nemajú
Prví zákazníci sa nezaujímali, o aké výrobky ide, bolo im jedno, či kupujú slovenský, alebo zahraničný výrobok. A prečo by aj mali. Drvivú väčšinu zaujímalo jediné – cena.
„Ja ich chápem, situácia nie je dobrá, ľudia nezarábajú veľa a pri nákupoch musia pozerať na cenu,“ vysvetľuje Filatov.
Slovenské výrobky sa cenou iba ťažko vyrovnajú akciovému tovaru v supermarketoch, no predseda združenia je presvedčený, že väčšinou sú kvalitnejšie.
Kvalitu mliečnych výrobkov zo Sabinova dokladuje certifikát na stene predajne. Ako priznáva Filatov, nevydržia dlho. Prečo by ste si potom mali kúpiť jogurt, ktorý sa vám po týždni pokazí? Pretože je to normálne. Pravý jogurt, ak je skutočne bez rôznych konzervantov, sa predsa vždy pokazil.
Chcú spoznať výrobcov
Veľa ľudí prichádza iba zo zvedavosti. Popozerajú sa, otočia a pokračujú ďalej. Málo tovaru, žiadne zvýhodnené ceny... Väčšina tých, čo už niečo vyskúšali, sa neskôr vrátila a po mesiaci už v predajni môžu povedať, že majú prvých stálych zákazníkov. A práve na tom by chceli stavať, na zákazníkoch, ktorí si cenia kvalitu a je im sympatická aj myšlienka podpory predaja slovenských výrobkov. Osobnejší by nemal byť iba vzťah so zákazníkmi, ale aj producentmi.
„Výrobcov, ktorých osobne nepoznáme, by sme chceli čo najskôr navštíviť, aby sme vedeli viac o každom výrobku. Nielen odkiaľ pochádza a kto ho vyrobil,“ vysvetľuje Ľudovít Filatov. Ako dodáva, nechcú bojovať s veľkými obchodnými reťazcami, to by bol vopred prehratý boj. Ani dookola kritizovať zahraničný tovar.
„Netvrdíme, že všetko zo zahraničia je nekvalitné, dováža sa aj veľa kvalitného tovaru. Pre nás je ale práve efekt podpory slovenskej produkcie veľmi dôležitým,“ dopĺňa predseda združenia Moja krajina.