Utorok, 16. január, 2018 | Meniny má Kristína
Pridajte si svoje mesto

Formulu urobili z poľskej stodvadsaťšestky

Všetko kolesové s motorom sa u Matuškovcov točí okolo známeho poľského malucha.

Matuškovci so svojou formulou.(Zdroj: MILAN SUJA)

Formula, ktorej základom je poľský Fiat 126. Pre mnohých je takéto spojenie nepredstaviteľné, no nie pre Matuškovcov zo Zvolena. Veď všetko kolesové s motorom sa u nich točí práve okolo známeho poľského malucha.

ZVOLEN. Formula z Fiata 126 je nápad asi päť rokov starý. „Mojím celoživotným snom je urobiť vlastné auto. Lenže slovenská legislatíva je, aká je...,“ hovorí Ľudevít Matuška. Spolu so svojím synom Martinom v predchádzajúcich týždňoch usilovne zaberali na posledných detailoch svojej formuly.

Pod formulou si väčšinou predstavíme monopost F1 so silným motorom. Pri zmienke, že by formulu mal poháňať motor s objemom valcov podobných motorke, sme v rozpakoch. Na čo je to dobré? Komu taká formula poslúži?

Aj bez sponzorov

Matuškovci majú vysvetlenie hneď naporúdzi.

„Kedysi sa v Taliansku jazdila podobná formulová trieda na báze starého Fiatu 500. Podmienkou bolo, aby bola lacná,“ vysvetľuje Ľudevít. Prvé kilometre na nej odjazdili aj známe motoristické mená.

„Aj vtedy išlo o snahu dostať motošport na nižšiu cenu a umožniť tak pretekať širšiemu okruhu záujemcov,“ dopĺňa otca syn Martin. Túto ideu majú na pamäti pri stavbe svojej formuly od začiatku. Vyrobiť lacnú a dostupnú formulu, s ktorou by mohli začínať aj tí pretekári, ktorí za sebou nemajú silných sponzorov.

Formulu pre školu

V rámci Slovenskej asociácie motoristického športu, pod ktorou sa jazdia preteky do vrchu, by chceli urobiť triedu stredných odborných škôl. Každá odborná škola na Slovensku by mohla mať svoju formulu.

„Aby si žiaci mohli nacvičiť celú prípravu,“ dodáva Martin. Podľa neho sa pri výrobe formuly dá použiť široké spektrum predmetov od manažmentu tímu, financií a sponzorov, cez mechanikov až po samotných jazdcov. Možno prvou lastovičkou bude dopravná škola vo Zvolene.

„Stodvadsaťšestka má tú výhodu, že celá mechanika je asi tá najjednoduchšia, aká len môže byť a základné princípy fungovania motora si žiaci môžu úplne inak osvojiť, ako keď to študujú v knihách,“ hovorí Matuška junior.

Podľa predpisov

Formulu robia podľa predpisov Asociácie FIA. Od hrúbky rámu až po protipožiarny systém, všetko je podľa predpisov a môžu sa s ňou jazdiť oficiálne majstrovstvá republiky.

Svoje formuly by chceli ponúkať ako skladačky – aby si záujemcovia mohli svoju investíciu rozložiť na dlhšiu dobu. Základná idea je, predávať všetky veci, ktoré sú na formulu špeciálne vyrobené. K tomu postačí nejaká zhnitá stodvadsaťšestka, ktorá sa dá zohnať za 100 až 200 eur niekde na vrakovisku. Stačí už len zobrať z nej všetky mechanické diely, možno niečo zreparovať a namontovať na formulu. A vec je vybavená.

Európski šampióni

Preteky a pretekárske dráhy Matuškovci neobjavili pri stavbe formuly, obaja majú z minulosti aj pretekárske skúsenosti z pretekov do vrchu. Na svojich fiatkách získali tituly majstra a vicemajstra strednej Európy.

Aj keď z minulosti majú dostatok skúseností s úpravou áut na preteky vrátane zvýšenia výkonu, vyladenia podvozku či iných potrebných záležitostí, na prototyp formuly použijú iba bežné sériové diely. Dôvod je jasný - aby bola čo najlacnejšia.

Výkon nerozhoduje

Každý, kto si vyskúšal motokáru s kosačkovým motorom, pochopí aj radosť z jazdy na monoposte postavenom z malej fiatky. Športový zážitok vôbec nie je priamo úmerný výkonu motora.

„Keď kúpite formulu, ktorá má výkon dvesto a viac koní, to riziko je tam priveľké na to, aby ste sa na nej učili jazdiť. Takým základom pre mladých jazdcov by mohla byť práve naša formula. Na nej si môžu pretrénovať základné princípy, výhľad, vnímanie rýchlosti a podobne a až potom ísť do formuly s väčším výkonom,“ vysvetľuje Martin.

Prototyp z pivnice musí ešte prejsť atestáciou, veď bezpečnosť kladú na prvé miesto. Všetky použité materiály vyberali prísnejšie ako káže norma. „Čo si budeme nahovárať, formula je v motoristických športoch asi najnebezpečnejšia,“ dodáva.

Originál

Základný rám urobili ešte v novembri, na ten vytvorili plechovú karosériu. Žiadne grafické štúdio či počítač, iba poctivá práca s plechom. A to všetko len preto, aby mali podľa čoho urobiť formu na budúcu karosériu z laminátu. Práve vyrobenie formy a karosérie bolo najdrahšie.

Pri našej návšteva mala formula iba základný biely náter. Na nedávnom zraze Maluch World Meeting už formulu, ktorú nazvali Matuška F1.26, predstavili vo farbách slovenskej trikolóry.

formula2_490.jpg

Sparťanská prístrojovka má iba otáčkomer, dve kontrolky a dva vypínače. Skutočne jednoduché budíky. Profesionálny prístrojový panel s digitálnym ukazovateľom všetkého od rýchlosti až po teplotu motora by formulu iba predražil. Na nádrži si už šetrenie nemohli dovoliť, podľa prísnych noriem si ju dali urobiť v Anglicku. Musí byť odolná proti prierazu, nesmie ju roztrhnúť ani pri náraze.

Formula od Matuškovcov sa na nič nehrá, je originálna čo do výzoru aj konštrukcie a mohla by zaujať širšie spektrum pretekárov. Od víkendových päťdesiatnikov až po pätnásťročných, učiacich sa základy. Veď koľko ľudí malo v živote možnosť sadnúť si do formuly a dokonca si na nej zajazdiť?

Pätnásť maluchov

Život s poľským fiatom, ktoré Ľudevít volá aj posledné kombinačkové miniauto, spojili niekedy na prelome storočí. Dnes rodina vlastní pätnásť stodvadsaťšestiek.

Každé jedno autíčko je z malosérioviek, každé prešlo väčšími či menšími úpravami v rôznych firmách - čo auto, to vzácny stroj. Niektorých bolo vyrobených niekoľko stoviek a iných iba niekoľko desiatok.

„Napríklad tento anglický kitcar s názvom MCA. Tých vyrobili iba 26 kusov z toho časť boli kabriolety a časť kupé. Tento náš má výrobné číslo 4,“ vysvetľuje starší Matuška.

Z viacerých upravených maluchov sa do súčasnosti zachovalo iba pár kusov a sú roztratené medzi zberateľmi po celom svete.

Nešťastné auto

Celý život majú spätý s malými fiatmi, no pri otázke, koľko dostávajú od firmy Fiat sas chuťou zasmejú. Veď prvýkrát ich podporili až na tohtoročnom zraze.

„Doteraz sme na naše žiadosti dostávali odpoveď, že Fiat 126 bol nešťastným obdobím histórie značky a nemajú v pláne ho podporovať. Pritom išlo o auto, ktoré zmotorizovalo východný blok a vyrobili ich viac ako štyri milióny kusov,“ dodáva Ľudevít, ktorý je zároveň prezidentom klubu 126 Fan Slovakia.

Ten už roky organizuje zrazy maluchov, pričom sa im podarilo viackrát zapísať do kníh rekordov.

Rodina aktuálne drží nielen niekoľko slovenských, ale aj tri Guinessove rekordy.


  1. Farkaška prechádza zmenami v doprave, ulice sú jednosmerné Foto 1 222
  2. Dopravnú nehodu na Západe zavinil opitý vodič Foto 946
  3. Poľadovica na cestách sa podpísala pod 32 nehôd Foto 467
  4. Na cestách sa tvorí poľadovica, upozorňuje polícia 310
  5. Na cestu prvej triedy spadol kameň veľký ako auto. V týchto dňoch dokončili špeciálne zábrany (+FOTO) 280
  6. Z kuchyne MFK Zvolen: Prichádza nový asistent, káder prejde miernou obmenou 202
  7. Mliekareň vo Zvolene mení majiteľa 196
  8. Situácia je kritická, hovorí odborník, ktorý odišiel opravovať výťahy do Švajčiarska 145
  9. Zlodej si odomkol a vošiel 136
  10. Trojkráľový turnaj v malom futbale ovládli Košičania 106

Najčítanejšie správy

Zvolen

Farkaška prechádza zmenami v doprave, ulice sú jednosmerné

Doterajšia situácia komplikovala ľuďom život, ani zmeny však nie sú pre vodičov ideálne.

Dopravnú nehodu na Západe zavinil opitý vodič

Nevinný vodič skončil s ťažkými zraneniami v nemocnici.

Poľadovica na cestách sa podpísala pod 32 nehôd

Pri hromadnnej nehode štyroch áut sa zranili dve ženy.

Na cestách sa tvorí poľadovica, upozorňuje polícia

V kraji pribúdajú havárie, najviac dopravných kolízií je momentálne na rýchlostnej ceste R1.

Na cestu prvej triedy spadol kameň veľký ako auto. V týchto dňoch dokončili špeciálne zábrany (+FOTO)

Už na tento týždeň avizujú koniec dopravných obmedzení v obci Kozelník – na ceste, ktorá je hlavným spojením medzi Zvolenom a Banskou Štiavnicou.

Blízke regióny

Dopravnú situáciu v kraji komplikuje poľadovica, Donovaly pre nákladné autá dočasne uzavreli

Najhoršia situácia bola dopoludnia v okresoch Banská Bystrica, Zvolen a Žiar nad Hronom, nehody pribúdajú na rýchlostnej ceste R1.

Dychvyrážajúci pohľad do domu na juhu Slovenska (+ FOTO)

Deti vyrastajú v neľudských podmienkach v malej dedine na Gemeri.

Na cestu prvej triedy spadol kameň veľký ako auto. V týchto dňoch dokončili špeciálne zábrany (+FOTO)

Už na tento týždeň avizujú koniec dopravných obmedzení v obci Kozelník – na ceste, ktorá je hlavným spojením medzi Zvolenom a Banskou Štiavnicou.

Na Donovaloch zahynul lyžiar, narazil do vetrolamov

Horskí záchranári začali s jeho oživovaním už na svahu.

Situácia na cestách: Hasičom nahlásili auto v potoku aj nehodu štyroch áut

K viacerým kolíziám došlo od rána na R1 medzi Žiarom a Zvolenom.

Všetky správy

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

Pracoval na ropnej plošine. Tie peniaze nie sú zadarmo

Z každej strany sa sypú príbehy mladých ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa všetkého, aby zistili, či vedia svoje najväčšie túžby premeniť na skutočnosť. Slovák Andrej Tichý tak urobil v čase, keď to ešte ani zďaleka nebolo trendom.