Formulu urobili z poľskej stodvadsaťšestky

Všetko kolesové s motorom sa u Matuškovcov točí okolo známeho poľského malucha.

Matuškovci so svojou formulou.Matuškovci so svojou formulou. (Zdroj: MILAN SUJA)

Formula, ktorej základom je poľský Fiat 126. Pre mnohých je takéto spojenie nepredstaviteľné, no nie pre Matuškovcov zo Zvolena. Veď všetko kolesové s motorom sa u nich točí práve okolo známeho poľského malucha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ZVOLEN. Formula z Fiata 126 je nápad asi päť rokov starý. „Mojím celoživotným snom je urobiť vlastné auto. Lenže slovenská legislatíva je, aká je...,“ hovorí Ľudevít Matuška. Spolu so svojím synom Martinom v predchádzajúcich týždňoch usilovne zaberali na posledných detailoch svojej formuly.

SkryťVypnúť reklamu

Pod formulou si väčšinou predstavíme monopost F1 so silným motorom. Pri zmienke, že by formulu mal poháňať motor s objemom valcov podobných motorke, sme v rozpakoch. Na čo je to dobré? Komu taká formula poslúži?

Aj bez sponzorov

Matuškovci majú vysvetlenie hneď naporúdzi.

„Kedysi sa v Taliansku jazdila podobná formulová trieda na báze starého Fiatu 500. Podmienkou bolo, aby bola lacná,“ vysvetľuje Ľudevít. Prvé kilometre na nej odjazdili aj známe motoristické mená.

„Aj vtedy išlo o snahu dostať motošport na nižšiu cenu a umožniť tak pretekať širšiemu okruhu záujemcov,“ dopĺňa otca syn Martin. Túto ideu majú na pamäti pri stavbe svojej formuly od začiatku. Vyrobiť lacnú a dostupnú formulu, s ktorou by mohli začínať aj tí pretekári, ktorí za sebou nemajú silných sponzorov.

SkryťVypnúť reklamu

Formulu pre školu

V rámci Slovenskej asociácie motoristického športu, pod ktorou sa jazdia preteky do vrchu, by chceli urobiť triedu stredných odborných škôl. Každá odborná škola na Slovensku by mohla mať svoju formulu.

„Aby si žiaci mohli nacvičiť celú prípravu,“ dodáva Martin. Podľa neho sa pri výrobe formuly dá použiť široké spektrum predmetov od manažmentu tímu, financií a sponzorov, cez mechanikov až po samotných jazdcov. Možno prvou lastovičkou bude dopravná škola vo Zvolene.

„Stodvadsaťšestka má tú výhodu, že celá mechanika je asi tá najjednoduchšia, aká len môže byť a základné princípy fungovania motora si žiaci môžu úplne inak osvojiť, ako keď to študujú v knihách,“ hovorí Matuška junior.

Podľa predpisov

Formulu robia podľa predpisov Asociácie FIA. Od hrúbky rámu až po protipožiarny systém, všetko je podľa predpisov a môžu sa s ňou jazdiť oficiálne majstrovstvá republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Svoje formuly by chceli ponúkať ako skladačky – aby si záujemcovia mohli svoju investíciu rozložiť na dlhšiu dobu. Základná idea je, predávať všetky veci, ktoré sú na formulu špeciálne vyrobené. K tomu postačí nejaká zhnitá stodvadsaťšestka, ktorá sa dá zohnať za 100 až 200 eur niekde na vrakovisku. Stačí už len zobrať z nej všetky mechanické diely, možno niečo zreparovať a namontovať na formulu. A vec je vybavená.

Európski šampióni

Preteky a pretekárske dráhy Matuškovci neobjavili pri stavbe formuly, obaja majú z minulosti aj pretekárske skúsenosti z pretekov do vrchu. Na svojich fiatkách získali tituly majstra a vicemajstra strednej Európy.

Aj keď z minulosti majú dostatok skúseností s úpravou áut na preteky vrátane zvýšenia výkonu, vyladenia podvozku či iných potrebných záležitostí, na prototyp formuly použijú iba bežné sériové diely. Dôvod je jasný - aby bola čo najlacnejšia.

Výkon nerozhoduje

Každý, kto si vyskúšal motokáru s kosačkovým motorom, pochopí aj radosť z jazdy na monoposte postavenom z malej fiatky. Športový zážitok vôbec nie je priamo úmerný výkonu motora.

„Keď kúpite formulu, ktorá má výkon dvesto a viac koní, to riziko je tam priveľké na to, aby ste sa na nej učili jazdiť. Takým základom pre mladých jazdcov by mohla byť práve naša formula. Na nej si môžu pretrénovať základné princípy, výhľad, vnímanie rýchlosti a podobne a až potom ísť do formuly s väčším výkonom,“ vysvetľuje Martin.

Prototyp z pivnice musí ešte prejsť atestáciou, veď bezpečnosť kladú na prvé miesto. Všetky použité materiály vyberali prísnejšie ako káže norma. „Čo si budeme nahovárať, formula je v motoristických športoch asi najnebezpečnejšia,“ dodáva.

Originál

Základný rám urobili ešte v novembri, na ten vytvorili plechovú karosériu. Žiadne grafické štúdio či počítač, iba poctivá práca s plechom. A to všetko len preto, aby mali podľa čoho urobiť formu na budúcu karosériu z laminátu. Práve vyrobenie formy a karosérie bolo najdrahšie.

Pri našej návšteva mala formula iba základný biely náter. Na nedávnom zraze Maluch World Meeting už formulu, ktorú nazvali Matuška F1.26, predstavili vo farbách slovenskej trikolóry.

formula2_490.jpg

Sparťanská prístrojovka má iba otáčkomer, dve kontrolky a dva vypínače. Skutočne jednoduché budíky. Profesionálny prístrojový panel s digitálnym ukazovateľom všetkého od rýchlosti až po teplotu motora by formulu iba predražil. Na nádrži si už šetrenie nemohli dovoliť, podľa prísnych noriem si ju dali urobiť v Anglicku. Musí byť odolná proti prierazu, nesmie ju roztrhnúť ani pri náraze.

Formula od Matuškovcov sa na nič nehrá, je originálna čo do výzoru aj konštrukcie a mohla by zaujať širšie spektrum pretekárov. Od víkendových päťdesiatnikov až po pätnásťročných, učiacich sa základy. Veď koľko ľudí malo v živote možnosť sadnúť si do formuly a dokonca si na nej zajazdiť?

Pätnásť maluchov

Život s poľským fiatom, ktoré Ľudevít volá aj posledné kombinačkové miniauto, spojili niekedy na prelome storočí. Dnes rodina vlastní pätnásť stodvadsaťšestiek.

Každé jedno autíčko je z malosérioviek, každé prešlo väčšími či menšími úpravami v rôznych firmách - čo auto, to vzácny stroj. Niektorých bolo vyrobených niekoľko stoviek a iných iba niekoľko desiatok.

„Napríklad tento anglický kitcar s názvom MCA. Tých vyrobili iba 26 kusov z toho časť boli kabriolety a časť kupé. Tento náš má výrobné číslo 4,“ vysvetľuje starší Matuška.

Z viacerých upravených maluchov sa do súčasnosti zachovalo iba pár kusov a sú roztratené medzi zberateľmi po celom svete.

Nešťastné auto

Celý život majú spätý s malými fiatmi, no pri otázke, koľko dostávajú od firmy Fiat sas chuťou zasmejú. Veď prvýkrát ich podporili až na tohtoročnom zraze.

„Doteraz sme na naše žiadosti dostávali odpoveď, že Fiat 126 bol nešťastným obdobím histórie značky a nemajú v pláne ho podporovať. Pritom išlo o auto, ktoré zmotorizovalo východný blok a vyrobili ich viac ako štyri milióny kusov,“ dodáva Ľudevít, ktorý je zároveň prezidentom klubu 126 Fan Slovakia.

Ten už roky organizuje zrazy maluchov, pričom sa im podarilo viackrát zapísať do kníh rekordov.

Rodina aktuálne drží nielen niekoľko slovenských, ale aj tri Guinessove rekordy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 869
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 559
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 646
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 529
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 252
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu