Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Formulu urobili z poľskej stodvadsaťšestky

Všetko kolesové s motorom sa u Matuškovcov točí okolo známeho poľského malucha.

Matuškovci so svojou formulou.(Zdroj: MILAN SUJA)

Formula, ktorej základom je poľský Fiat 126. Pre mnohých je takéto spojenie nepredstaviteľné, no nie pre Matuškovcov zo Zvolena. Veď všetko kolesové s motorom sa u nich točí práve okolo známeho poľského malucha.

ZVOLEN. Formula z Fiata 126 je nápad asi päť rokov starý. „Mojím celoživotným snom je urobiť vlastné auto. Lenže slovenská legislatíva je, aká je...,“ hovorí Ľudevít Matuška. Spolu so svojím synom Martinom v predchádzajúcich týždňoch usilovne zaberali na posledných detailoch svojej formuly.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pod formulou si väčšinou predstavíme monopost F1 so silným motorom. Pri zmienke, že by formulu mal poháňať motor s objemom valcov podobných motorke, sme v rozpakoch. Na čo je to dobré? Komu taká formula poslúži?

Aj bez sponzorov

Matuškovci majú vysvetlenie hneď naporúdzi.

„Kedysi sa v Taliansku jazdila podobná formulová trieda na báze starého Fiatu 500. Podmienkou bolo, aby bola lacná,“ vysvetľuje Ľudevít. Prvé kilometre na nej odjazdili aj známe motoristické mená.

„Aj vtedy išlo o snahu dostať motošport na nižšiu cenu a umožniť tak pretekať širšiemu okruhu záujemcov,“ dopĺňa otca syn Martin. Túto ideu majú na pamäti pri stavbe svojej formuly od začiatku. Vyrobiť lacnú a dostupnú formulu, s ktorou by mohli začínať aj tí pretekári, ktorí za sebou nemajú silných sponzorov.

Formulu pre školu

V rámci Slovenskej asociácie motoristického športu, pod ktorou sa jazdia preteky do vrchu, by chceli urobiť triedu stredných odborných škôl. Každá odborná škola na Slovensku by mohla mať svoju formulu.

„Aby si žiaci mohli nacvičiť celú prípravu,“ dodáva Martin. Podľa neho sa pri výrobe formuly dá použiť široké spektrum predmetov od manažmentu tímu, financií a sponzorov, cez mechanikov až po samotných jazdcov. Možno prvou lastovičkou bude dopravná škola vo Zvolene.

„Stodvadsaťšestka má tú výhodu, že celá mechanika je asi tá najjednoduchšia, aká len môže byť a základné princípy fungovania motora si žiaci môžu úplne inak osvojiť, ako keď to študujú v knihách,“ hovorí Matuška junior.

Podľa predpisov

Formulu robia podľa predpisov Asociácie FIA. Od hrúbky rámu až po protipožiarny systém, všetko je podľa predpisov a môžu sa s ňou jazdiť oficiálne majstrovstvá republiky.

Svoje formuly by chceli ponúkať ako skladačky – aby si záujemcovia mohli svoju investíciu rozložiť na dlhšiu dobu. Základná idea je, predávať všetky veci, ktoré sú na formulu špeciálne vyrobené. K tomu postačí nejaká zhnitá stodvadsaťšestka, ktorá sa dá zohnať za 100 až 200 eur niekde na vrakovisku. Stačí už len zobrať z nej všetky mechanické diely, možno niečo zreparovať a namontovať na formulu. A vec je vybavená.

Európski šampióni

Preteky a pretekárske dráhy Matuškovci neobjavili pri stavbe formuly, obaja majú z minulosti aj pretekárske skúsenosti z pretekov do vrchu. Na svojich fiatkách získali tituly majstra a vicemajstra strednej Európy.

Aj keď z minulosti majú dostatok skúseností s úpravou áut na preteky vrátane zvýšenia výkonu, vyladenia podvozku či iných potrebných záležitostí, na prototyp formuly použijú iba bežné sériové diely. Dôvod je jasný - aby bola čo najlacnejšia.

Výkon nerozhoduje

Každý, kto si vyskúšal motokáru s kosačkovým motorom, pochopí aj radosť z jazdy na monoposte postavenom z malej fiatky. Športový zážitok vôbec nie je priamo úmerný výkonu motora.

„Keď kúpite formulu, ktorá má výkon dvesto a viac koní, to riziko je tam priveľké na to, aby ste sa na nej učili jazdiť. Takým základom pre mladých jazdcov by mohla byť práve naša formula. Na nej si môžu pretrénovať základné princípy, výhľad, vnímanie rýchlosti a podobne a až potom ísť do formuly s väčším výkonom,“ vysvetľuje Martin.

Prototyp z pivnice musí ešte prejsť atestáciou, veď bezpečnosť kladú na prvé miesto. Všetky použité materiály vyberali prísnejšie ako káže norma. „Čo si budeme nahovárať, formula je v motoristických športoch asi najnebezpečnejšia,“ dodáva.

Originál

Základný rám urobili ešte v novembri, na ten vytvorili plechovú karosériu. Žiadne grafické štúdio či počítač, iba poctivá práca s plechom. A to všetko len preto, aby mali podľa čoho urobiť formu na budúcu karosériu z laminátu. Práve vyrobenie formy a karosérie bolo najdrahšie.

Pri našej návšteva mala formula iba základný biely náter. Na nedávnom zraze Maluch World Meeting už formulu, ktorú nazvali Matuška F1.26, predstavili vo farbách slovenskej trikolóry.

formula2_490.jpg

Sparťanská prístrojovka má iba otáčkomer, dve kontrolky a dva vypínače. Skutočne jednoduché budíky. Profesionálny prístrojový panel s digitálnym ukazovateľom všetkého od rýchlosti až po teplotu motora by formulu iba predražil. Na nádrži si už šetrenie nemohli dovoliť, podľa prísnych noriem si ju dali urobiť v Anglicku. Musí byť odolná proti prierazu, nesmie ju roztrhnúť ani pri náraze.

Formula od Matuškovcov sa na nič nehrá, je originálna čo do výzoru aj konštrukcie a mohla by zaujať širšie spektrum pretekárov. Od víkendových päťdesiatnikov až po pätnásťročných, učiacich sa základy. Veď koľko ľudí malo v živote možnosť sadnúť si do formuly a dokonca si na nej zajazdiť?

Pätnásť maluchov

Život s poľským fiatom, ktoré Ľudevít volá aj posledné kombinačkové miniauto, spojili niekedy na prelome storočí. Dnes rodina vlastní pätnásť stodvadsaťšestiek.

Každé jedno autíčko je z malosérioviek, každé prešlo väčšími či menšími úpravami v rôznych firmách - čo auto, to vzácny stroj. Niektorých bolo vyrobených niekoľko stoviek a iných iba niekoľko desiatok.

„Napríklad tento anglický kitcar s názvom MCA. Tých vyrobili iba 26 kusov z toho časť boli kabriolety a časť kupé. Tento náš má výrobné číslo 4,“ vysvetľuje starší Matuška.

Z viacerých upravených maluchov sa do súčasnosti zachovalo iba pár kusov a sú roztratené medzi zberateľmi po celom svete.

Nešťastné auto

Celý život majú spätý s malými fiatmi, no pri otázke, koľko dostávajú od firmy Fiat sas chuťou zasmejú. Veď prvýkrát ich podporili až na tohtoročnom zraze.

„Doteraz sme na naše žiadosti dostávali odpoveď, že Fiat 126 bol nešťastným obdobím histórie značky a nemajú v pláne ho podporovať. Pritom išlo o auto, ktoré zmotorizovalo východný blok a vyrobili ich viac ako štyri milióny kusov,“ dodáva Ľudevít, ktorý je zároveň prezidentom klubu 126 Fan Slovakia.

Ten už roky organizuje zrazy maluchov, pričom sa im podarilo viackrát zapísať do kníh rekordov.

Rodina aktuálne drží nielen niekoľko slovenských, ale aj tri Guinessove rekordy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 682
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 557
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 386
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 134
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 956
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 627
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 797
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 224
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 103
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 723

Hlavné správy z MY Zvolen

Banskobystrický kraj je s počtom ľudí bez práce na konci rebríčka

V hontianskej obci s 220 obyvateľmi je bez práce takmer 40 percent ľudí v aktívnom veku.

Polícia zakročila. Bola v správnom čase na správnom mieste

Výtržníka chytila policajná hliadka, poškodil viacero vchodových dvier.

Občianska hliadka nezaváhala, zlodeja chytila

Zareagovali hneď, zlodej musel alkohol vrátiť.

Zvolenská powerlifterka Klesniaková je škótskou šampiónkou! (+ FOTO)

Na národnom šampionáte Scottish Classic Championship 2018 v Motherwell sa rodáčke zo Zvolena – powerlifterke Veronike Klesniakovej znova darilo.

Vychádza faksimile Vansovej kuchárky

Nová kuchárska kniha Terézie Vansovej uzrela svetlo sveta prvý raz v roku 1914.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Pohyby v FC Nitra

Prvý zápas s Trenčínom je odložený na neurčito. Na pozíciách v klube došlo k zmenám.

Vybrali SME

Už ste čítali?