Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Formulu urobili z poľskej stodvadsaťšestky

Všetko kolesové s motorom sa u Matuškovcov točí okolo známeho poľského malucha.

Matuškovci so svojou formulou.Matuškovci so svojou formulou. (Zdroj: MILAN SUJA)

Formula, ktorej základom je poľský Fiat 126. Pre mnohých je takéto spojenie nepredstaviteľné, no nie pre Matuškovcov zo Zvolena. Veď všetko kolesové s motorom sa u nich točí práve okolo známeho poľského malucha.

ZVOLEN. Formula z Fiata 126 je nápad asi päť rokov starý. „Mojím celoživotným snom je urobiť vlastné auto. Lenže slovenská legislatíva je, aká je...,“ hovorí Ľudevít Matuška. Spolu so svojím synom Martinom v predchádzajúcich týždňoch usilovne zaberali na posledných detailoch svojej formuly.

Skryť Vypnúť reklamu

Pod formulou si väčšinou predstavíme monopost F1 so silným motorom. Pri zmienke, že by formulu mal poháňať motor s objemom valcov podobných motorke, sme v rozpakoch. Na čo je to dobré? Komu taká formula poslúži?

Aj bez sponzorov

Matuškovci majú vysvetlenie hneď naporúdzi.

„Kedysi sa v Taliansku jazdila podobná formulová trieda na báze starého Fiatu 500. Podmienkou bolo, aby bola lacná,“ vysvetľuje Ľudevít. Prvé kilometre na nej odjazdili aj známe motoristické mená.

„Aj vtedy išlo o snahu dostať motošport na nižšiu cenu a umožniť tak pretekať širšiemu okruhu záujemcov,“ dopĺňa otca syn Martin. Túto ideu majú na pamäti pri stavbe svojej formuly od začiatku. Vyrobiť lacnú a dostupnú formulu, s ktorou by mohli začínať aj tí pretekári, ktorí za sebou nemajú silných sponzorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Formulu pre školu

V rámci Slovenskej asociácie motoristického športu, pod ktorou sa jazdia preteky do vrchu, by chceli urobiť triedu stredných odborných škôl. Každá odborná škola na Slovensku by mohla mať svoju formulu.

„Aby si žiaci mohli nacvičiť celú prípravu,“ dodáva Martin. Podľa neho sa pri výrobe formuly dá použiť široké spektrum predmetov od manažmentu tímu, financií a sponzorov, cez mechanikov až po samotných jazdcov. Možno prvou lastovičkou bude dopravná škola vo Zvolene.

„Stodvadsaťšestka má tú výhodu, že celá mechanika je asi tá najjednoduchšia, aká len môže byť a základné princípy fungovania motora si žiaci môžu úplne inak osvojiť, ako keď to študujú v knihách,“ hovorí Matuška junior.

Podľa predpisov

Formulu robia podľa predpisov Asociácie FIA. Od hrúbky rámu až po protipožiarny systém, všetko je podľa predpisov a môžu sa s ňou jazdiť oficiálne majstrovstvá republiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Svoje formuly by chceli ponúkať ako skladačky – aby si záujemcovia mohli svoju investíciu rozložiť na dlhšiu dobu. Základná idea je, predávať všetky veci, ktoré sú na formulu špeciálne vyrobené. K tomu postačí nejaká zhnitá stodvadsaťšestka, ktorá sa dá zohnať za 100 až 200 eur niekde na vrakovisku. Stačí už len zobrať z nej všetky mechanické diely, možno niečo zreparovať a namontovať na formulu. A vec je vybavená.

Európski šampióni

Preteky a pretekárske dráhy Matuškovci neobjavili pri stavbe formuly, obaja majú z minulosti aj pretekárske skúsenosti z pretekov do vrchu. Na svojich fiatkách získali tituly majstra a vicemajstra strednej Európy.

Aj keď z minulosti majú dostatok skúseností s úpravou áut na preteky vrátane zvýšenia výkonu, vyladenia podvozku či iných potrebných záležitostí, na prototyp formuly použijú iba bežné sériové diely. Dôvod je jasný - aby bola čo najlacnejšia.

Výkon nerozhoduje

Každý, kto si vyskúšal motokáru s kosačkovým motorom, pochopí aj radosť z jazdy na monoposte postavenom z malej fiatky. Športový zážitok vôbec nie je priamo úmerný výkonu motora.

„Keď kúpite formulu, ktorá má výkon dvesto a viac koní, to riziko je tam priveľké na to, aby ste sa na nej učili jazdiť. Takým základom pre mladých jazdcov by mohla byť práve naša formula. Na nej si môžu pretrénovať základné princípy, výhľad, vnímanie rýchlosti a podobne a až potom ísť do formuly s väčším výkonom,“ vysvetľuje Martin.

Prototyp z pivnice musí ešte prejsť atestáciou, veď bezpečnosť kladú na prvé miesto. Všetky použité materiály vyberali prísnejšie ako káže norma. „Čo si budeme nahovárať, formula je v motoristických športoch asi najnebezpečnejšia,“ dodáva.

Originál

Základný rám urobili ešte v novembri, na ten vytvorili plechovú karosériu. Žiadne grafické štúdio či počítač, iba poctivá práca s plechom. A to všetko len preto, aby mali podľa čoho urobiť formu na budúcu karosériu z laminátu. Práve vyrobenie formy a karosérie bolo najdrahšie.

Pri našej návšteva mala formula iba základný biely náter. Na nedávnom zraze Maluch World Meeting už formulu, ktorú nazvali Matuška F1.26, predstavili vo farbách slovenskej trikolóry.

formula2_490.jpg

Sparťanská prístrojovka má iba otáčkomer, dve kontrolky a dva vypínače. Skutočne jednoduché budíky. Profesionálny prístrojový panel s digitálnym ukazovateľom všetkého od rýchlosti až po teplotu motora by formulu iba predražil. Na nádrži si už šetrenie nemohli dovoliť, podľa prísnych noriem si ju dali urobiť v Anglicku. Musí byť odolná proti prierazu, nesmie ju roztrhnúť ani pri náraze.

Formula od Matuškovcov sa na nič nehrá, je originálna čo do výzoru aj konštrukcie a mohla by zaujať širšie spektrum pretekárov. Od víkendových päťdesiatnikov až po pätnásťročných, učiacich sa základy. Veď koľko ľudí malo v živote možnosť sadnúť si do formuly a dokonca si na nej zajazdiť?

Pätnásť maluchov

Život s poľským fiatom, ktoré Ľudevít volá aj posledné kombinačkové miniauto, spojili niekedy na prelome storočí. Dnes rodina vlastní pätnásť stodvadsaťšestiek.

Každé jedno autíčko je z malosérioviek, každé prešlo väčšími či menšími úpravami v rôznych firmách - čo auto, to vzácny stroj. Niektorých bolo vyrobených niekoľko stoviek a iných iba niekoľko desiatok.

„Napríklad tento anglický kitcar s názvom MCA. Tých vyrobili iba 26 kusov z toho časť boli kabriolety a časť kupé. Tento náš má výrobné číslo 4,“ vysvetľuje starší Matuška.

Z viacerých upravených maluchov sa do súčasnosti zachovalo iba pár kusov a sú roztratené medzi zberateľmi po celom svete.

Nešťastné auto

Celý život majú spätý s malými fiatmi, no pri otázke, koľko dostávajú od firmy Fiat sas chuťou zasmejú. Veď prvýkrát ich podporili až na tohtoročnom zraze.

„Doteraz sme na naše žiadosti dostávali odpoveď, že Fiat 126 bol nešťastným obdobím histórie značky a nemajú v pláne ho podporovať. Pritom išlo o auto, ktoré zmotorizovalo východný blok a vyrobili ich viac ako štyri milióny kusov,“ dodáva Ľudevít, ktorý je zároveň prezidentom klubu 126 Fan Slovakia.

Ten už roky organizuje zrazy maluchov, pričom sa im podarilo viackrát zapísať do kníh rekordov.

Rodina aktuálne drží nielen niekoľko slovenských, ale aj tri Guinessove rekordy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 916
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 157
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 281
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 070
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 736
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 586
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 369
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 637
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 527
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Z priehrady je prírodné klzisko (foto + video)

Kým mobilná ľadová plocha na zvolenskom námestí zostáva pre pandémiu zatvorená, o klzisko sa Zvolenčanom postarala príroda.

Príprava ľadovej plochy na zvolenskej priehrade.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?