ZVOLEN. Národná diaľničná spoločnosť vypísala verejné súťaže na štyridsaťštyri kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest. Tri úseky rýchlostnej cesty R2 budú tvoriť obchvaty Bánoviec nad Bebravou, Vígľaša a Detvy.
Tendre na R2 v okrese Zvolen a Detva vyhlásila spoločnosť uplynulý utorok, prakticky hneď po získaní stavebného povolenia. Termín ich ukončenia má byť začiatkom apríla. Ak súťaže prebehnú hladko, bez námietok uchádzačov, zmluvy s víťazmi tendrov by mohla Národná diaľničná spoločnosť podpísať ešte pred začiatkom leta.
Práce majú trvať dva roky
Rýchlostné cesty majú odbremeniť od náporu dopravy obce, cez ktoré v súčasnosti prechádza cesta I/50. Podľa monitoringu dopravy z roku 2010 ňou prejde denne 15-tisíc vozidiel.
R2 zo Zvolena po Pstrušu má stáť takmer 137 miliónov eur. Ide o takmer 8-kilometrový úsek so siedmimi mostmi. „Najdlhší, vyše 460-metrový, bude nad Slatinou a železničnou traťou. Most nad potokom Hradná bude dlhý takmer 207 metrov,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Úsek sa začína križovatkou vo Zvolenskej Slatine a pokračuje severne od tejto obce aj obce Vígľaš. Končí sa pred križovatkou v Pstruši.
Náklady na rýchlostnú cestu od Pstruše po Kriváň odhaduje Národná diaľničná spoločnosť na vyše 226 miliónov eur. Dlhá má byť vyše 10 kilometrov a bude na nej trinásť mostov. Úsek sa začína križovatkou v Pstruši, kde sa napojí na predchádzajúci úsek R2 a cestu I/50. Pokračuje údolím toku Slatiny v súbehu s cestou I/50 a železničnou traťou. Trasa je vedená mimo obcí Vígľaš, Stožok a Detva a končí sa v Kriváni.
Obidve stavby budú financované z fondov Európskej únie. Práce majú trvať 730 dní, čo sú dva roky.
Časť pozemkov vyvlastnili
S vlastníkmi pozemkov na budúcej R2 uzatvorila Národná diaľničná spoločnosť ešte začiatkom minulého roka nájomné zmluvy a zmluvy o budúcej kúpnej zmluve. Od približne 700 vlastníkov odkupuje plochu veľkú 645-tisíc metrov štvorcových.
Druh pozemku vplyv na výšku ceny pozemkov nemal; vydané územné rozhodnutie ich určilo na zastavanie, preto sa oceňovali ako stavebné, nie ako poľnohospodárska pôda.
„V súčasnosti dostávajú vlastníci kúpne zmluvy, ktoré budú do šesťdesiatich dní po ich zavkladovaní preplatené. Väčšina kúpnych zmlúv by mala byť preplatená počas tohto polroka, najneskôr však do konca roka 2013. Nájomné za dočasný záber pozemkov budeme vyplácať po odovzdaní staveniska,“ ozrejmil Jánošík.
Vlastníkom, ktorí odmietli zmluvy podpísať, pozemky vyvlastnili. Koľko ich bolo, hovorca nekonkretizoval.
V katastrálnom území Stožku sa dvaja vlastníci odvolali aj voči vyvlastňovaciemu rozhodnutiu. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako odvolací orgán ich odvolanie zamietol.
„Títo vlastníci odmietli prevziať vyvlastňovaciu náhradu a oznámili nám, že vec postúpili Krajskému súdu v Banskej Bystrici s návrhom na zrušenie predmetného vyvlastňovacieho rozhodnutia. Informáciu zo strany súdu Národná diaľničná spoločnosť ešte nedostala,“ doplnil hovorca.
Rýchlostná cesta R3
O štyri roky sa možno začne s výstavbou R3 smerom na Šahy.
ZVOLEN. Rýchlostná cesta R2 Zvolen východ (po Kriváň) s odklonom prevažnej časti dopravy z cesty I/50 má byť ukončená v roku 2015. V roku 2017 plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) výstavbu 70-kilometrovej R3 od Zvolena po Šahy. Trasa sa má začínať na rýchlostnej ceste R1 v križovatke Budča. Od obce Breziny pokračuje na juh v súbehu s cestou I/66 na mesto Krupina, Dudince a Šahy. Koniec úseku je v mieste hraničného priechodu Šahy na štátnej hranici s Maďarskom. Výstavba by mala trvať päť rokov.
V roku 2018 je v pláne R2 Zvolen západ – východ. Vyše 10-kilometrový úsek obchádza Budču, Zvolen, Kováčovú, Sliač, Lieskovec a Zvolenskú Slatinu. Začiatok úseku je v križovatke Sliač s rýchlostnou cestou R1. Ďalej trasa vedie Sliačskou kotlinou, Zvolenskou pahorkatinou a Slatinskou kotlinou až na koniec úseku pri obci Zvolenská Slatina, kde sa napojí na ďalší úsek rýchlostnej cesty.
Na tomto úseku počíta aj s jedným tunelom, možno dvoma. Obchvat má byť hotový v roku 2022.
(moj)