Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:56

Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Na svetovú výstavu vojenských vlakových súprav ide súprava Štefánik.

Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch.Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch. (Zdroj: ARCHÍV SME – JÁN KROŠLÁK)

Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.

Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.

Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.

Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.

Nasadili ho proti Nemcom

Na otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.

Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.

Fakty
vlak Štefánik
  • pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,
  • mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň
  • počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,
  • po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .

Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.

Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.

Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.

Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.

Plechy boli tenké

Štefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.

Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.

Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.

Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.

((a))

Veľký projekt

Zo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.

„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.

"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.

V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.

Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahače

Vozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.

ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-­tonového rušňa je nepredstaviteľný.

Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.

Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.

„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“

Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.

Daniel Vražda

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 443
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 226
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 928
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 264
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 337
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 100
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 632
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 480
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské národné povstanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Milan Rastislav Štefánik, Oslavy SNP

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

V Sliači na testovanie čakať nebudú, majú vlastný rezervačný systém

V meste budú testovať na štyroch odberných miestach.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Kravy sa na svahoch Kráľovej miešajú s turistami.

Náš tip: Kam v čase lockdownu v okrese Zvolen

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

Turovský vodopád.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Ščasný: Máme na stred II. ligy, bez posíl tu nebudem

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

Už ste čítali?