Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Na svetovú výstavu vojenských vlakových súprav ide súprava Štefánik.

Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch.Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch. (Zdroj: ARCHÍV SME – JÁN KROŠLÁK)

Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.

Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.

Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.

SkryťVypnúť reklamu

Nasadili ho proti Nemcom

Na otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.

Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.

Fakty

vlak Štefánik

  • pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,

  • mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň

  • počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,

  • po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .

Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.

SkryťVypnúť reklamu

Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.

Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.

Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.

Plechy boli tenké

Štefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.

Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.

SkryťVypnúť reklamu

Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.

Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.

Veľký projekt

Zo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.

„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.

"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.

V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.

Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahače

Vozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.

ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-­tonového rušňa je nepredstaviteľný.

Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.

Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.

„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“

Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.

Daniel Vražda

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 355
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 046
  3. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 5 147
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 489
  5. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 409
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 893
  7. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 2 558
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 1 485
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso pred rokom 1919. Prvá časť.
  2. Viera Gáliková: Ženy, muži, zamilovanosť a Igor Timko
  3. Tomáš Hrubý: Bledé lýtko a palacinky
  4. Jozef Drahovský: Mám rád vysielania v TV naživo
  5. Zora Horská: Ako sa dá prežiť keď ťa nahradia mladším modelom
  6. Jozef Stasík: Dajte ľuďom peniaze
  7. Ľuboslava Šusteková: Nátierka z pečenej maslovej tekvice
  8. Zuzana Valachovičová: Aj to sa stáva
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 34 115
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 24 805
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 505
  4. Juraj Kumičák: Atrapa 7 533
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 244
  6. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 6 848
  7. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 724
  8. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 5 899
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Boxerka Chilli im zmenila život. S ňou to všetko začalo.

Tento rok pripravujú už tretí ročník.


Nové vedenie ho zrekonštruovalo iba nedávno.


Z prípravy MFK Zvolen.

Sezónu začnú proti Starej Ľubovni.


Zuzana Epperson povedie reorganizovanú OOCR s víziou pre Trenčín 2026.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu