Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.
ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.
Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.
Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.
Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.
Nasadili ho proti Nemcom
Na otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.
Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.
Fakty
vlak Štefánik
pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,
mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň
počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,
po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .
Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.
Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.
Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.
Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.
Plechy boli tenké
Štefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.
Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.
Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.
Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.
Veľký projekt
Zo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.
„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.
"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.
V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.
Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.
Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahače
Vozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.
ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-tonového rušňa je nepredstaviteľný.
Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.
Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.
„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“
Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.
Daniel Vražda