ZVOLEN. V budúcom roku si na miestnych daniach priplatíme, ich zvýšenie schválilo mestské zastupiteľstvo. Daň z nehnuteľností predstavuje v priemere zvýšenie o 25 percent, ľudia by však úpravy výrazne pocítiť nemali.
„Napríklad za byt s rozlohou 69 metrov štvorcových zaplatil daňovník v tomto roku 7,52 eur, v roku 2013 sa sadzba zvýši na 9,66 eur,“ povedala vedúca ekonomického oddelenia mestského úradu Alena Gáborová.
Tri daňové zóny
Vyššie dane z nehnuteľností majú do mestskej kasy priniesť viac o 120-tisíc eur. Z pozemkov je to viac o 26-tisíc a z bytov a nebytových priestorov o 21-tisíc eur. Zvýšenie príjmov zohľadňuje aj predpokladaný nárast nových skolaudovaných nehnuteľností.
Viac za nehnuteľnosti zaplatia daňovníci bývajúci v súčasnosti v štvrtej daňovej zóne, tých mesto od januára presúva do tretej, drahšej zóny. „Štvrtú rušíme, pretože nespĺňa zákonné kritérium, ktoré hovorí o tom, že v nej musí bývať päť percent z celkového počtu daňovníkov,“ vysvetlila Gáborová.
Do štvrtej zóny patria časti Zolná, Lukové, Kráľová a Osada Sekier. Ich preradenie do tretej zóny prinesie do mestskej kasy okolo 17-tisíc eur.
Jeden platobný výmer
Od decembra nadobudla platnosť novela zákona, ktorá odstraňuje duplicitné povinnosti daňovníkov, ich oznamovacie povinnosti aj vyrubovanie miestnych daní tomu istému daňovníkovi za každý druh dane osobitne.
„V praxi to znamená, že daňovník dostane jedno spoločné rozhodnutie za štyri druhy daní; za daň z nehnuteľností, za psa, za predajné automaty a za nevýherné hracie prístroje. Výnimkou je daň za užívanie verejného priestranstva a daň za ubytovanie, tie sa budú naďalej vyrubovať samostatnými rozhodnutiami,“ povedala Gáborová.
Daň za psa zostáva na tohtoročnej úrovni, majitelia psov sa však musia pripraviť na zmenu v súvislosti s takzvaným čiastkovým daňovým priznaním. Doteraz im stačilo vznik alebo zánik daňovej povinnosti oznámiť, v budúcom roku však musia podať čiastkové daňové priznanie, formulár vydaný ministerstvom financií. Tlačivá sú k dispozícii na magistráte.
Za odpad o dve eurá viac
O desať percent, z 21 na 23 eur zdvihli poslanci poplatok za komunálny odpad. „K jeho zvýšeniu sme pristúpili pre zlú finančnú situáciu a nízky objem príjmov. Druhým dôvodom, rozhodujúcim, je skutočnosť, že náklady spojené s vývozom, uložením či separovaním komunálneho odpadu sú o niekoľko stotisíc eur väčšie ako vyberieme od občanov. Aj po zvýšení poplatku bude rozdiel predstavovať 500-tisíc eur,“ povedal prednosta mestského úradu Stanislav Jalakša.
Z poplatku očakáva mesto príjem viac ako milión 400-tisíc eur, o 80-tisíc viac ako v tomto roku. Výdavky mesta presiahnu milión 900-tisíc eur.
„Verím, že občania pochopia túto situáciu, pretože iná možnosť, ako naplniť príjmy, jednoducho nebola,“ doplnil Jalakša.