Ročne dáva Zvolen na mestskú hromadnú dopravu takmer milión eur. Výdavky na ňu chce zastabilizovať.
ZVOLEN. Cestujúci mestskou hromadnou dopravou vo Zvolene si budú musieť zvyknúť na nové linky autobusov a ich nové smery. Zvolenská samospráva, ktorá si MHD objednáva u prepravnej spoločnosti SAD Zvolen, znížila súčasných 21 liniek na 15.
Nový cestovný poriadok začne platiť od 9. decembra, SAD už pripravuje jeho tlačenú verziu.
Rušili aj spoje
„Nižší počet liniek neznamená aj veľkú redukciu spojov,“ hovorí viceprimátor Juraj Družbacký. Prepravnú prácu zrušených liniek preberú iné a cestujúcich sa zmeny podľa neho výrazne nedotknú. „Je pravda, rušili sme aj niektoré spoje, ale len také, ktoré chodili prakticky prázdne. Vychádzali sme pritom z výstupných údajov palubných zariadení autobusov,“ dodáva.
Mesto sa snažilo spoje MHD zladiť s dôležitými spojmi prímestských autobusov a tiež vlakov. „K pôvodného návrhu sme dostali od cestujúcich 75 pripomienok, súviseli predovšetkým s časom a s trasami jednotlivých liniek MHD. Všetky sme priebežne posúdili a zohľadnili pri konečnej úprave grafikonu MHD. Samozrejme, nie každému sa dá vyhovieť. Ak má byť racionalizácia MHD efektívna, musíme sa pridržiavať štatisticky väčšinového princípu.“
Z výsledkov auditu
Komisia, ktorá zmeny v MHD pripravila, sa opierala aj o výsledky auditu bratislavskej spoločnosti DCI, zameraného na hlavné prepravné prúdy, obsadenosť autobusových zastávok a vyťaženosť liniek. Z jej zistení vyplynulo, že počas pracovného dňa sa MHD prepraví približne 13-tisíc cestujúcich.
Najzaťaženejšia je linka číslo 7 na trase Zlatý potok – Sekier, ktorá za deň prepraví 1240 cestujúcich a najazdí viac ako 51-tisíc kilometrov za rok. Najmenej využívaná sa ukázala linka na trase autobusová stanica – Kráľová a linka Západ - Zvolenská hydina.
Zo Sekiera a Lipovca spoločne
Teraz mesto ruší linky, ktoré chodili samostatne na sídliská Sekier a Lipovec. „Chodili prakticky na ten istý smer a potom prechádzali pomerne dlhú Lučeneckú cestu do centra mesta. Teraz budú okružnou jazdou brať ľudí z obidvoch sídlisk,“ vysvetľuje Dušan Gdovin z odboru dopravy mestského úradu. „Jedna linka naberie cestujúcich na Lipovci, prejde Okružnou ulicou na Sekier a odtiaľ do mesta,“ dodáva.
Z úspory na odľahlé časti
Zmenami docielilo mesto zníženie výkonov MHD o 50-tisíc kilometrov za rok. Menej bude z mestskej kasy dávať aj na mzdy turnusových vodičov, ich počet klesne o troch. Tieto kroky prinesú samospráve ročnú úsporu približne 88-tisíc eur.
Z nich zafinancuje zjednotenie taríf pre ľudí bývajúcich v Zolnej a Lukovom. Hoci ide o mestské časti, do týchto končín jazdí len prímestská doprava a tá je drahšia ako mestská. Za jednu cestu zaplatí cestujúci jedno euro.
„Budú mať rovnaké ceny lístkov ako cestujúci vo zvolenskej MHD. Nové tarify však môžeme zaviesť len na základe novej zmluvy s Banskobystrickým samosprávnym krajom, ktoré prímestskú dopravu prevádzkuje, preto to nebude hneď od 9. decembra,“ hovorí Gdovin. Predpokladá, že nové tarify začnú na týchto trasách platiť niekedy začiatkom budúceho roku.
Do chotárov zostanú zachované linky prímestskej dopravy, ktoré tam jazdia aj v súčasnosti. V praxi to bude vyzerať tak, že vodič autobusu vychádzajúceho napríklad z Čerína si v Lukovom, kde tiež berie cestujúcich, prepne strojček na tarify MHD.
Za tento rok zaplatí zvolenská samospráva za prevádzku MHD vyše 970-tisíc eur. Družbacký predpokladá, že na zjednotenie taríf bude mesto ročne potrebovať zhruba 20-tisíc eur. Kraju musí vyrovnať rozdiel medzi cenou lístka v MHD a v prímestskej doprave.
Stručný prehľad
Nové trasy jednotlivých liniek MHD
- linka č. 1: Západ, Tepličky - Nám. SNP (cez Ľ. Štúra) - Jesenského - Zlatý potok, konečná
- linka č. 2: AS/ŽS - Nám. SNP (cez Moyzesovu) - Sekier, rázcestie - Lom - Sekier, DD - Sekierska dolina
- linka č. 3: Západ, Tepličky - Nám. SNP (cez Ľ. Štúra) – Jesenského – Zlatý potok, rázcestie – SPP – Bakova jama
- linka č. 4: Podborová - Nám. SNP - AS/ŽS - Jesenského - Zlatý potok, konečná
- linka č. 5: Podborová - Nám. SNP – Lipovec – Tesco - ZŠ - Sekier, sídlisko - Sekier, DD
- linka č. 6: Podborová - Nám. SNP - AS/ŽS - SAD Bariny – Gymnázium – Západ, Tepličky
- linka č. 7: Zlatý potok, konečná - Nám. SNP (cez Jesenského) - AS/ŽS – Lipovec – Lom - Sekier, DD
- linka č. 8: Zlatý potok, konečná - Nám. SNP (cez Jesenského) - AS/ŽS - SAD Bariny – gymnázium – Západ, Tepličky
- linka č. 9: Západ, Tepličky - gymnázium - SAD Bariny - AS/ŽS - Lipovec - Sekier ZŠ - Sekier, DD
- linka č. 10: Sekier, Tesco - Nám. SNP – Zlatý potok (cez Jesenského) – SPP – Agrozet - Zvolenská hydina
- linka č. 11: AS/ŽS - Nám. SNP (cez Moyzesovu) – Strabag - Môťová - Kráľová
- linka č. 12: Západ, Tepličky - Nám. SNP (cez Ľ. Štúra) – Stavoprojekt - NsP – WUSAM – Zlatý potok, konečná
- linka č. 13: Zlatý potok – WUSAM – NsP - Nám.SNP – Strabag - Sekier, rázcestie – Lom - Sekier, DD
- linka č. 14: Hrad – Balkán - AS/ŽS - Kozačekova (Centrum) – NsP – WUSAM – Zlatý potok, Kalinka – Zlatý potok, ZŠ
- linka č. 15: Západ, Tepličky - Nám. SNP (cez Strážsku cestu) – Strabag – Lipovec – Tesco – Sekier rázcestie – Sekier, DD
Pozn.: V prehľade nie sú všetky zastávky MHD, len orientačné trasy.