ZVOLEN. Banskobystrický samosprávny kraj hľadá peniaze na opravu nadjazdu pri Zvolenskom zámku, zatiaľ ich nemá. Jeho stav je kritický. Trápi vodičov aj ľudí bývajúcich v jeho blízkosti. Hukot mosta im strpčuje život.
„Keď idú kamióny a tie chodia po moste stále, ten zvuk nárazov náprav do vaničiek medzi jednotlivými poľami mosta fakt navodzuje predstavu, že už každú chvíľu celý spadne. Presne viem, koľkokrát pri prejazde kamiónu ešte ten zvuk začujem,“ hovorí Igor Kusý, ktorý má dom na ústí mosta na Jesenského ulicu.
„Je to hrôza, pritom havarijný stav na moste konštatovali už v roku 2006. Možno by kompetentní tento problém viac precítili, keby si aspoň na pol hodinu sadli na stoličku k nadjazdu a započúvali sa do nadjazdovej hudby.“
Most je dlhý 336,40 metrov a zložený je z pätnástich polí z atypických nosníkov. Nosníky sú prefabrikované; vyrobili ich samostatne a zmontovali na mieste. „Znížený komfort pri prejazde áut a zvýšenú hlučnosť pre okolitú zástavbu zapríčiňuje zhoršený stav pružných dilatácií,“ konštatuje hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala. Dilatácia je odborné označenie priestoru ponechaného na rozpínanie materiálu, napríklad aj na mostných konštrukciách.
V stupni šesť
Most je zaradený v stavebnom stave šesť, čo znamená veľmi zlý. Posledný siedmy stupeň je už stav havarijný.
„Porucha dilatácií na povrchu nemá vplyv na statickú únosnosť mosta. Hodnoty jeho zaťažiteľnosti sú v medziach normy, bezpečnosť premávky nie je ohrozená,“ hovorí Hajnala.
Priečne pásy cez cestu spôsobujú problémy vodičom aj ľuďom bývajúcim v blízkosti mosta.
Stav mosta si vyžaduje výmenu asfaltových dilatácií za kovové v dĺžke 170 metrov. Župa zaradila most do zoznamu „Opráv, rekonštrukcií a prestavieb mostov“, kedy začne s jeho prestavbou, Hajnala nevie. „To závisí od financií. V kraji máme mosty aj v horšom stave, ktoré musia byť opravené skôr.“ Zatiaľ nemá vypracovanú ani projektovú dokumentáciu. Na rekonštrukciu potrebuje približne 300-tisíc eur.
Neuznaná reklamácia
Kusý hovorí, že pri poslednej oprave mosta nemal dodávateľ na takéto práce oprávnenie, Hajnala to odmieta. Oprava mosta sa podľa neho robila v dvoch časových etapách. Prvá sa týkala hornej stavby, druhá spodnej.
„Opravu hornej v rokoch 1999 - 2000 robil Doprastav Zvolen, ktorý je oprávnený na stavebné práce na mostoch, investorom bol vtedajší správca cesty Slovenská správa ciest Bratislava. Krajné opory a medziľahlé podpery mosta staticky zosilnili, aby sa dosiahla potrebná bezpečnosť mosta. Opravili vozovku a chodníky, inštalovali nové osvetlenie. Ešte počas záruky sa ukázalo, že navrhnuté dilatácie nie sú vhodné na zaťaženia pri rozpätiach mosta nad 20 metrov, čo je prípad aj tohto mosta,“ ozrejmuje Hajnala.
Most v takomto stave delimitoval štát na kraj - už s opakovanými reklamáciami na dilatácie, Doprastav však reklamáciu neuznal. S argumentom, že dilatácie boli nevhodne projekčne navrhnuté už pri výstavbe mosta a potrebujú kompletnú výmenu.
V roku 2008 Doprastav rekonštruoval spodnú, nosnú časť mosta. Predovšetkým opôr z dôvodu ich poškodenia pretekajúcou vodou. Podľa Hajnalu nemala oprava súvis s dilatáciami mosta.
Nadjazd opravovali na dve etapy. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ