Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Hukot mosta strpčuje obyvateľom život

Kraj má opravu nadjazdu pri Zvolenskom zámku v pláne, no zatiaľ na ňu nemá.

Na opravu mosta hľadá kraj peniaze.Na opravu mosta hľadá kraj peniaze. (Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

ZVOLEN. Banskobystrický samosprávny kraj hľadá peniaze na opravu nadjazdu pri Zvolenskom zámku, zatiaľ ich nemá. Jeho stav je kritický. Trápi vodičov aj ľudí bývajúcich v jeho blízkosti. Hukot mosta im strpčuje život.

„Keď idú kamióny a tie chodia po moste stále, ten zvuk nárazov náprav do vaničiek medzi jednotlivými poľami mosta fakt navodzuje predstavu, že už každú chvíľu celý spadne. Presne viem, koľkokrát pri prejazde kamiónu ešte ten zvuk začujem,“ hovorí Igor Kusý, ktorý má dom na ústí mosta na Jesenského ulicu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to hrôza, pritom havarijný stav na moste konštatovali už v roku 2006. Možno by kompetentní tento problém viac precítili, keby si aspoň na pol hodinu sadli na stoličku k nadjazdu a započúvali sa do nadjazdovej hudby.“

Most je dlhý 336,40 metrov a zložený je z pätnástich polí z atypických nosníkov. Nosníky sú prefabrikované; vyrobili ich samostatne a zmontovali na mieste. „Znížený komfort pri prejazde áut a zvýšenú hlučnosť pre okolitú zástavbu zapríčiňuje zhoršený stav pružných dilatácií,“ konštatuje hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala. Dilatácia je odborné označenie priestoru ponechaného na rozpínanie materiálu, napríklad aj na mostných konštrukciách.

V stupni šesť

Most je zaradený v stavebnom stave šesť, čo znamená veľmi zlý. Posledný siedmy stupeň je už stav havarijný.

Skryť Vypnúť reklamu

„Porucha dilatácií na povrchu nemá vplyv na statickú únosnosť mosta. Hodnoty jeho zaťažiteľnosti sú v medziach normy, bezpečnosť premávky nie je ohrozená,“ hovorí Hajnala.

2553txnj.jpg

Priečne pásy cez cestu spôsobujú problémy vodičom aj ľuďom bývajúcim v blízkosti mosta.

Stav mosta si vyžaduje výmenu asfaltových dilatácií za kovové v dĺžke 170 metrov. Župa zaradila most do zoznamu „Opráv, rekonštrukcií a prestavieb mostov“, kedy začne s jeho prestavbou, Hajnala nevie. „To závisí od financií. V kraji máme mosty aj v horšom stave, ktoré musia byť opravené skôr.“ Zatiaľ nemá vypracovanú ani projektovú dokumentáciu. Na rekonštrukciu potrebuje približne 300-tisíc eur.

Neuznaná reklamácia

Kusý hovorí, že pri poslednej oprave mosta nemal dodávateľ na takéto práce oprávnenie, Hajnala to odmieta. Oprava mosta sa podľa neho robila v dvoch časových etapách. Prvá sa týkala hornej stavby, druhá spodnej.

Skryť Vypnúť reklamu

„Opravu hornej v rokoch 1999 - 2000 robil Doprastav Zvolen, ktorý je oprávnený na stavebné práce na mostoch, investorom bol vtedajší správca cesty Slovenská správa ciest Bratislava. Krajné opory a medziľahlé podpery mosta staticky zosilnili, aby sa dosiahla potrebná bezpečnosť mosta. Opravili vozovku a chodníky, inštalovali nové osvetlenie. Ešte počas záruky sa ukázalo, že navrhnuté dilatácie nie sú vhodné na zaťaženia pri rozpätiach mosta nad 20 metrov, čo je prípad aj tohto mosta,“ ozrejmuje Hajnala.

Most v takomto stave delimitoval štát na kraj - už s opakovanými reklamáciami na dilatácie, Doprastav však reklamáciu neuznal. S argumentom, že dilatácie boli nevhodne projekčne navrhnuté už pri výstavbe mosta a potrebujú kompletnú výmenu.

V roku 2008 Doprastav rekonštruoval spodnú, nosnú časť mosta. Predovšetkým opôr z dôvodu ich poškodenia pretekajúcou vodou. Podľa Hajnalu nemala oprava súvis s dilatáciami mosta.

2577wt.jpg

Nadjazd opravovali na dve etapy. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 725
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 721
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 928
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 876
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 595
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 458
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 859
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 589
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 534
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 461
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Auto skončilo prevrátené na streche.

1 h

Systém sa neosvedčil.

14 h
Veronika sa narodila maminke Jarke 21. 1. 2021.

Aj zdravotníci čakali, či sa dnes niekto vypýta na svet.

20 h
Na križovatke pri zvolenskom sídlisku Západ.

Sanitka prevážala pacienta.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

6 h

Už ste čítali?