Na železničnú stanicu sa má vrátiť život

Dobrá Niva bola raritou, ako jediná dedina mala na kedysi frekventovanej trati dve železničné zastávky.

Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť.Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť. (Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

DOBRÁ NIVA. Na spiacu železničnú stanicu v Dobrej Nive chce tamojšia samospráva vrátiť život. Osobné vlaky na trati Zvolen - Šahy už nejazdia deväť rokov a stanica odvtedy chátra.

O kúpe budovy so Železnicami SR rokujú, starosta Martin Krúdy hovorí, že predbežný prísľub majú. Budovu si zatiaľ prenajali, aby mohli udržiavať aspoň jej okolie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dve zastávky

Stanica stojí v strede obce. Je dominantnou stavbou v nedávno zrekonštruovanom priestore, ktorý je vstupnou bránou do pamiatkovej zóny Dobrej Nivy. Spustnutá však do zrevitalizovaného priestoru nezapadá. Obec chce historickú stavbu opraviť a zmeniť na malé múzeum a informačné centrum.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrá Niva bola na kedysi frekventovanej trati raritou, mala dve železničné zastávky. Nákladné vlaky ňou prechádzajú dodnes, starosta hovorí, že každý vlak v obci aj stojí. Na zastávke na začiatku obce, kde nakladá drevo aj spoločnosť tamojších obecných lesov. Cez deň prejdú obcou asi dva.

Dve železničné stanice mali v regióne len mestá Zvolen a Krupina. Druhá stanica vyrástla v Dobrej Nive zásluhou jej rodáka Juraja Slávika Neresnického, ktorý v tom čase, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, zastával vo vláde postupne viaceré ministerské posty.

„Bol to významný česko-slovenský politik, diplomat, spisovateľ, básnik a prekladateľ. Stanica je poslednou existujúcou budovou v Dobrej Nive, ktorá je s ním úzko spätá. Ďalšiu železničnú stanicu dokázal presadiť napriek tomu, že vzdialenosť medzi ňou a existujúcou stanicou bola menšia, ako stanovovali vtedajšie predpisy,“ dodáva starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Stanice delí zhruba 650 metrov, osobné vlaky zastavovali na obidvoch.

Múzeum aj stacionár

Po kompletnej rekonštrukcii chce preto obec v priestoroch bývalej čakárne zriadiť pamätnú izbu Juraja Slávika Neresnického ako trvalú expozíciu. Na jej vytvorení by sa malo finančne podieľať okrem obce aj americké veľvyslanectvo na Slovensku. Prispieť chce aj rodina Slávikovcov, ktorá žije v Spojených štátoch. Juraj Slávik Neresnický tam prežil posledných dvadsať rokov života v exile.

Typické architektonické prvky železničných budov, postavených v prvej polovici 20. storočia, mieni obecná samospráva pri renovácii tej svojej zachovať. Z miestnosti, kde sa vydávali cestovné lístky, má byť turistické informačné centrum. V časti, ktorá slúžila ako byt pre prednostu stanice, plánujú zriadiť denný stacionár pre seniorov.

SkryťVypnúť reklamu

Čaro staníc

Trať má výnimočný svojráz

Osobné vlaky po niekdajšej železničnej trati Zvolen – Šahy nepremávajú od roku 2003. Jej jedinečnosť a čaro staníc v jej blízkosti si najmä pamätníci občas ešte pripomenú nostalgickou jazdou historických vlakov.

Trať mala v minulosti kľúčový význam, spájala južné Slovensko so stredným. „Všetky železničné stanice na tejto trati boli postavené v jednom architektonickom štýle kopírujúcom charakter krajiny, čo jej dodáva výnimočný svojráz. Táto trať je slovenskou raritou,“ hovorí starosta Dobrej Nivy Martin Krúdy.

Železničná sieť sa na našom území budovala počas rakúsko-uhorskej monarchie pre potreby uhorskej časti ríše. Uzlom, kde sa železničné trate zbiehali, bola podľa vlaky.net Budapešť. Po vzniku ČSR sa rozšírenie siete železníc javilo ako nevyhnutné, najmä pre lepšie spojenie Čiech so Slovenskom aj jednotlivých častí Slovenska. V marci 1920 rozhodla vláda o stavbe pätnástich nových železničných tratí. V rámci tohto projektu sa postavila aj trať Zvolen – Krupina.

Železničné spojenie Zvolena a Šiah sa totiž budovalo v dvoch etapách. Úsek Šahy – Krupina ešte koncom 19. storočia ako súkromná železnica Hontianskej župy. Prepojenie Krupiny a Zvolena už ako štátnej železnice sa začalo stavať v januári 1923, hotové bolo v januári 1925.

Pri hľadaní trasy novej železnice však naši predkovia spočiatku uvažovali so zrekonštruovaním úzkorozchodnej trate Hronská Breznica (teraz Hronská Dúbrava) - Banská Štiavnica a jej predĺžením do Hontianskych Nemiec na trati Krupina - Šahy. Zámer im nevyšiel pre prekážky technického rázu pri Banskej Štiavnici, preto pre železnicu napokon vybrali trasu popri starej ceste údolím riečok Neresnice a Krupinice.

Jednokoľajová železničná trať vychádzala zo železničnej stanice Zvolen (v súčasnosti je to Zvolen - nákladná stanica). Na 33 kilometrov dlhej trati postavili dva tunely (pri Brezinách a pri Krupine), 120 železničných a 68 cestných mostných objektov.

(moj, zdroj: vlaky.net)

Železničná stanica na začiatku dediny. Nákladné vlaky na nej stále zastavujú. FOTO: JÁN KROŠLÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 248
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 5 125
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 746
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 563
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 241
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 787
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 061
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 308
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 126
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 117
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 634
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 178
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 691
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 927
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 308
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 126
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 117
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 634
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 178
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 691
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 927
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu