Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Na železničnú stanicu sa má vrátiť život

Dobrá Niva bola raritou, ako jediná dedina mala na kedysi frekventovanej trati dve železničné zastávky.

Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť.Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť. (Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

DOBRÁ NIVA. Na spiacu železničnú stanicu v Dobrej Nive chce tamojšia samospráva vrátiť život. Osobné vlaky na trati Zvolen - Šahy už nejazdia deväť rokov a stanica odvtedy chátra.

O kúpe budovy so Železnicami SR rokujú, starosta Martin Krúdy hovorí, že predbežný prísľub majú. Budovu si zatiaľ prenajali, aby mohli udržiavať aspoň jej okolie.

Dve zastávky

Stanica stojí v strede obce. Je dominantnou stavbou v nedávno zrekonštruovanom priestore, ktorý je vstupnou bránou do pamiatkovej zóny Dobrej Nivy. Spustnutá však do zrevitalizovaného priestoru nezapadá. Obec chce historickú stavbu opraviť a zmeniť na malé múzeum a informačné centrum.

Dobrá Niva bola na kedysi frekventovanej trati raritou, mala dve železničné zastávky. Nákladné vlaky ňou prechádzajú dodnes, starosta hovorí, že každý vlak v obci aj stojí. Na zastávke na začiatku obce, kde nakladá drevo aj spoločnosť tamojších obecných lesov. Cez deň prejdú obcou asi dva.

Dve železničné stanice mali v regióne len mestá Zvolen a Krupina. Druhá stanica vyrástla v Dobrej Nive zásluhou jej rodáka Juraja Slávika Neresnického, ktorý v tom čase, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, zastával vo vláde postupne viaceré ministerské posty.

„Bol to významný česko-slovenský politik, diplomat, spisovateľ, básnik a prekladateľ. Stanica je poslednou existujúcou budovou v Dobrej Nive, ktorá je s ním úzko spätá. Ďalšiu železničnú stanicu dokázal presadiť napriek tomu, že vzdialenosť medzi ňou a existujúcou stanicou bola menšia, ako stanovovali vtedajšie predpisy,“ dodáva starosta.

Stanice delí zhruba 650 metrov, osobné vlaky zastavovali na obidvoch.

Múzeum aj stacionár

Po kompletnej rekonštrukcii chce preto obec v priestoroch bývalej čakárne zriadiť pamätnú izbu Juraja Slávika Neresnického ako trvalú expozíciu. Na jej vytvorení by sa malo finančne podieľať okrem obce aj americké veľvyslanectvo na Slovensku. Prispieť chce aj rodina Slávikovcov, ktorá žije v Spojených štátoch. Juraj Slávik Neresnický tam prežil posledných dvadsať rokov života v exile.

Typické architektonické prvky železničných budov, postavených v prvej polovici 20. storočia, mieni obecná samospráva pri renovácii tej svojej zachovať. Z miestnosti, kde sa vydávali cestovné lístky, má byť turistické informačné centrum. V časti, ktorá slúžila ako byt pre prednostu stanice, plánujú zriadiť denný stacionár pre seniorov.

ico

Čaro staníc

Trať má výnimočný svojráz

Osobné vlaky po niekdajšej železničnej trati Zvolen – Šahy nepremávajú od roku 2003. Jej jedinečnosť a čaro staníc v jej blízkosti si najmä pamätníci občas ešte pripomenú nostalgickou jazdou historických vlakov.

Trať mala v minulosti kľúčový význam, spájala južné Slovensko so stredným. „Všetky železničné stanice na tejto trati boli postavené v jednom architektonickom štýle kopírujúcom charakter krajiny, čo jej dodáva výnimočný svojráz. Táto trať je slovenskou raritou,“ hovorí starosta Dobrej Nivy Martin Krúdy.

Železničná sieť sa na našom území budovala počas rakúsko-uhorskej monarchie pre potreby uhorskej časti ríše. Uzlom, kde sa železničné trate zbiehali, bola podľa vlaky.net Budapešť. Po vzniku ČSR sa rozšírenie siete železníc javilo ako nevyhnutné, najmä pre lepšie spojenie Čiech so Slovenskom aj jednotlivých častí Slovenska. V marci 1920 rozhodla vláda o stavbe pätnástich nových železničných tratí. V rámci tohto projektu sa postavila aj trať Zvolen – Krupina.

Železničné spojenie Zvolena a Šiah sa totiž budovalo v dvoch etapách. Úsek Šahy – Krupina ešte koncom 19. storočia ako súkromná železnica Hontianskej župy. Prepojenie Krupiny a Zvolena už ako štátnej železnice sa začalo stavať v januári 1923, hotové bolo v januári 1925.

Pri hľadaní trasy novej železnice však naši predkovia spočiatku uvažovali so zrekonštruovaním úzkorozchodnej trate Hronská Breznica (teraz Hronská Dúbrava) - Banská Štiavnica a jej predĺžením do Hontianskych Nemiec na trati Krupina - Šahy. Zámer im nevyšiel pre prekážky technického rázu pri Banskej Štiavnici, preto pre železnicu napokon vybrali trasu popri starej ceste údolím riečok Neresnice a Krupinice.

Jednokoľajová železničná trať vychádzala zo železničnej stanice Zvolen (v súčasnosti je to Zvolen - nákladná stanica). Na 33 kilometrov dlhej trati postavili dva tunely (pri Brezinách a pri Krupine), 120 železničných a 68 cestných mostných objektov.

(moj, zdroj: vlaky.net)

DNTXT10.jpg

Železničná stanica na začiatku dediny. Nákladné vlaky na nej stále zastavujú. FOTO: JÁN KROŠLÁK

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 296
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 214
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 245
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 528
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 151
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 235
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 739
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 436
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 366
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 346
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Dôvodom je znížiť tlak na zdravotníkov.

3 h

Auto skončilo prevrátené na streche.

6 h

Systém sa neosvedčil.

19 h
Veronika sa narodila maminke Jarke 21. 1. 2021.

Aj zdravotníci čakali, či sa dnes niekto vypýta na svet.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

11 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

6 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?