Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Na železničnú stanicu sa má vrátiť život

Dobrá Niva bola raritou, ako jediná dedina mala na kedysi frekventovanej trati dve železničné zastávky.

Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť.(Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

DOBRÁ NIVA. Na spiacu železničnú stanicu v Dobrej Nive chce tamojšia samospráva vrátiť život. Osobné vlaky na trati Zvolen - Šahy už nejazdia deväť rokov a stanica odvtedy chátra.

O kúpe budovy so Železnicami SR rokujú, starosta Martin Krúdy hovorí, že predbežný prísľub majú. Budovu si zatiaľ prenajali, aby mohli udržiavať aspoň jej okolie.

Dve zastávky

Stanica stojí v strede obce. Je dominantnou stavbou v nedávno zrekonštruovanom priestore, ktorý je vstupnou bránou do pamiatkovej zóny Dobrej Nivy. Spustnutá však do zrevitalizovaného priestoru nezapadá. Obec chce historickú stavbu opraviť a zmeniť na malé múzeum a informačné centrum.

Dobrá Niva bola na kedysi frekventovanej trati raritou, mala dve železničné zastávky. Nákladné vlaky ňou prechádzajú dodnes, starosta hovorí, že každý vlak v obci aj stojí. Na zastávke na začiatku obce, kde nakladá drevo aj spoločnosť tamojších obecných lesov. Cez deň prejdú obcou asi dva.

Dve železničné stanice mali v regióne len mestá Zvolen a Krupina. Druhá stanica vyrástla v Dobrej Nive zásluhou jej rodáka Juraja Slávika Neresnického, ktorý v tom čase, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, zastával vo vláde postupne viaceré ministerské posty.

„Bol to významný česko-slovenský politik, diplomat, spisovateľ, básnik a prekladateľ. Stanica je poslednou existujúcou budovou v Dobrej Nive, ktorá je s ním úzko spätá. Ďalšiu železničnú stanicu dokázal presadiť napriek tomu, že vzdialenosť medzi ňou a existujúcou stanicou bola menšia, ako stanovovali vtedajšie predpisy,“ dodáva starosta.

Stanice delí zhruba 650 metrov, osobné vlaky zastavovali na obidvoch.

Múzeum aj stacionár

Po kompletnej rekonštrukcii chce preto obec v priestoroch bývalej čakárne zriadiť pamätnú izbu Juraja Slávika Neresnického ako trvalú expozíciu. Na jej vytvorení by sa malo finančne podieľať okrem obce aj americké veľvyslanectvo na Slovensku. Prispieť chce aj rodina Slávikovcov, ktorá žije v Spojených štátoch. Juraj Slávik Neresnický tam prežil posledných dvadsať rokov života v exile.

Typické architektonické prvky železničných budov, postavených v prvej polovici 20. storočia, mieni obecná samospráva pri renovácii tej svojej zachovať. Z miestnosti, kde sa vydávali cestovné lístky, má byť turistické informačné centrum. V časti, ktorá slúžila ako byt pre prednostu stanice, plánujú zriadiť denný stacionár pre seniorov.

ico

Čaro staníc

Trať má výnimočný svojráz

Osobné vlaky po niekdajšej železničnej trati Zvolen – Šahy nepremávajú od roku 2003. Jej jedinečnosť a čaro staníc v jej blízkosti si najmä pamätníci občas ešte pripomenú nostalgickou jazdou historických vlakov.

Trať mala v minulosti kľúčový význam, spájala južné Slovensko so stredným. „Všetky železničné stanice na tejto trati boli postavené v jednom architektonickom štýle kopírujúcom charakter krajiny, čo jej dodáva výnimočný svojráz. Táto trať je slovenskou raritou,“ hovorí starosta Dobrej Nivy Martin Krúdy.

Železničná sieť sa na našom území budovala počas rakúsko-uhorskej monarchie pre potreby uhorskej časti ríše. Uzlom, kde sa železničné trate zbiehali, bola podľa vlaky.net Budapešť. Po vzniku ČSR sa rozšírenie siete železníc javilo ako nevyhnutné, najmä pre lepšie spojenie Čiech so Slovenskom aj jednotlivých častí Slovenska. V marci 1920 rozhodla vláda o stavbe pätnástich nových železničných tratí. V rámci tohto projektu sa postavila aj trať Zvolen – Krupina.

Železničné spojenie Zvolena a Šiah sa totiž budovalo v dvoch etapách. Úsek Šahy – Krupina ešte koncom 19. storočia ako súkromná železnica Hontianskej župy. Prepojenie Krupiny a Zvolena už ako štátnej železnice sa začalo stavať v januári 1923, hotové bolo v januári 1925.

Pri hľadaní trasy novej železnice však naši predkovia spočiatku uvažovali so zrekonštruovaním úzkorozchodnej trate Hronská Breznica (teraz Hronská Dúbrava) - Banská Štiavnica a jej predĺžením do Hontianskych Nemiec na trati Krupina - Šahy. Zámer im nevyšiel pre prekážky technického rázu pri Banskej Štiavnici, preto pre železnicu napokon vybrali trasu popri starej ceste údolím riečok Neresnice a Krupinice.

Jednokoľajová železničná trať vychádzala zo železničnej stanice Zvolen (v súčasnosti je to Zvolen - nákladná stanica). Na 33 kilometrov dlhej trati postavili dva tunely (pri Brezinách a pri Krupine), 120 železničných a 68 cestných mostných objektov.

(moj, zdroj: vlaky.net)

DNTXT10.jpg

Železničná stanica na začiatku dediny. Nákladné vlaky na nej stále zastavujú. FOTO: JÁN KROŠLÁK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 11 975
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 11 003
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 532
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 181
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 207

Hlavné správy z MY Zvolen

Zrúcaninu kláštora v Bzovíku postupne opravujú

Po pôvodnej románskej dostal kláštor gotickú podobu, neskôr sa z neho stala protiturecká pevnosť.

Na priechode pre chodcov zrazil ženu, voči verdiktu súdu sa odvolal

Vodičove odvolanie súd zamietol. Žena má doteraz následky.

Kalamárka má nové turistické značenie aj atrakcie na oddych

Nemusíte byť skalolezec, aby ste si majestátnosť tamojších skál vychutnali.

Stredoškolák zrazil vo Zvolene dvoch ľudí, musí im zaplatiť 38-tisíc eur

Jakub na súde priznal, že ako vodič auta zrazil na priechode pre chodcov manželský pár.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?