Pondelok, 22. január, 2018 | Meniny má Zora
Pridajte si svoje mesto

Na železničnú stanicu sa má vrátiť život

Dobrá Niva bola raritou, ako jediná dedina mala na kedysi frekventovanej trati dve železničné zastávky.

Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť.(Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

DOBRÁ NIVA. Na spiacu železničnú stanicu v Dobrej Nive chce tamojšia samospráva vrátiť život. Osobné vlaky na trati Zvolen - Šahy už nejazdia deväť rokov a stanica odvtedy chátra.

O kúpe budovy so Železnicami SR rokujú, starosta Martin Krúdy hovorí, že predbežný prísľub majú. Budovu si zatiaľ prenajali, aby mohli udržiavať aspoň jej okolie.

Dve zastávky

Stanica stojí v strede obce. Je dominantnou stavbou v nedávno zrekonštruovanom priestore, ktorý je vstupnou bránou do pamiatkovej zóny Dobrej Nivy. Spustnutá však do zrevitalizovaného priestoru nezapadá. Obec chce historickú stavbu opraviť a zmeniť na malé múzeum a informačné centrum.

Dobrá Niva bola na kedysi frekventovanej trati raritou, mala dve železničné zastávky. Nákladné vlaky ňou prechádzajú dodnes, starosta hovorí, že každý vlak v obci aj stojí. Na zastávke na začiatku obce, kde nakladá drevo aj spoločnosť tamojších obecných lesov. Cez deň prejdú obcou asi dva.

Dve železničné stanice mali v regióne len mestá Zvolen a Krupina. Druhá stanica vyrástla v Dobrej Nive zásluhou jej rodáka Juraja Slávika Neresnického, ktorý v tom čase, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, zastával vo vláde postupne viaceré ministerské posty.

„Bol to významný česko-slovenský politik, diplomat, spisovateľ, básnik a prekladateľ. Stanica je poslednou existujúcou budovou v Dobrej Nive, ktorá je s ním úzko spätá. Ďalšiu železničnú stanicu dokázal presadiť napriek tomu, že vzdialenosť medzi ňou a existujúcou stanicou bola menšia, ako stanovovali vtedajšie predpisy,“ dodáva starosta.

Stanice delí zhruba 650 metrov, osobné vlaky zastavovali na obidvoch.

Múzeum aj stacionár

Po kompletnej rekonštrukcii chce preto obec v priestoroch bývalej čakárne zriadiť pamätnú izbu Juraja Slávika Neresnického ako trvalú expozíciu. Na jej vytvorení by sa malo finančne podieľať okrem obce aj americké veľvyslanectvo na Slovensku. Prispieť chce aj rodina Slávikovcov, ktorá žije v Spojených štátoch. Juraj Slávik Neresnický tam prežil posledných dvadsať rokov života v exile.

Typické architektonické prvky železničných budov, postavených v prvej polovici 20. storočia, mieni obecná samospráva pri renovácii tej svojej zachovať. Z miestnosti, kde sa vydávali cestovné lístky, má byť turistické informačné centrum. V časti, ktorá slúžila ako byt pre prednostu stanice, plánujú zriadiť denný stacionár pre seniorov.

ico

Čaro staníc

Trať má výnimočný svojráz

Osobné vlaky po niekdajšej železničnej trati Zvolen – Šahy nepremávajú od roku 2003. Jej jedinečnosť a čaro staníc v jej blízkosti si najmä pamätníci občas ešte pripomenú nostalgickou jazdou historických vlakov.

Trať mala v minulosti kľúčový význam, spájala južné Slovensko so stredným. „Všetky železničné stanice na tejto trati boli postavené v jednom architektonickom štýle kopírujúcom charakter krajiny, čo jej dodáva výnimočný svojráz. Táto trať je slovenskou raritou,“ hovorí starosta Dobrej Nivy Martin Krúdy.

Železničná sieť sa na našom území budovala počas rakúsko-uhorskej monarchie pre potreby uhorskej časti ríše. Uzlom, kde sa železničné trate zbiehali, bola podľa vlaky.net Budapešť. Po vzniku ČSR sa rozšírenie siete železníc javilo ako nevyhnutné, najmä pre lepšie spojenie Čiech so Slovenskom aj jednotlivých častí Slovenska. V marci 1920 rozhodla vláda o stavbe pätnástich nových železničných tratí. V rámci tohto projektu sa postavila aj trať Zvolen – Krupina.

Železničné spojenie Zvolena a Šiah sa totiž budovalo v dvoch etapách. Úsek Šahy – Krupina ešte koncom 19. storočia ako súkromná železnica Hontianskej župy. Prepojenie Krupiny a Zvolena už ako štátnej železnice sa začalo stavať v januári 1923, hotové bolo v januári 1925.

Pri hľadaní trasy novej železnice však naši predkovia spočiatku uvažovali so zrekonštruovaním úzkorozchodnej trate Hronská Breznica (teraz Hronská Dúbrava) - Banská Štiavnica a jej predĺžením do Hontianskych Nemiec na trati Krupina - Šahy. Zámer im nevyšiel pre prekážky technického rázu pri Banskej Štiavnici, preto pre železnicu napokon vybrali trasu popri starej ceste údolím riečok Neresnice a Krupinice.

Jednokoľajová železničná trať vychádzala zo železničnej stanice Zvolen (v súčasnosti je to Zvolen - nákladná stanica). Na 33 kilometrov dlhej trati postavili dva tunely (pri Brezinách a pri Krupine), 120 železničných a 68 cestných mostných objektov.

(moj, zdroj: vlaky.net)

DNTXT10.jpg

Železničná stanica na začiatku dediny. Nákladné vlaky na nej stále zastavujú. FOTO: JÁN KROŠLÁK


  1. Lukáš Jurík v N. Zámkoch: Chcel som hrať v mužstve, ktoré má reálnu šancu na play-off 304
  2. Partia vysokoškolákov si vyskúšala život v USA Foto 247
  3. Vodič, ktorý zrazil ženu, ušiel 184
  4. Záver derby vyznel tragikomicky, Zvolen strelil Detve dva góly do prázdnej brány 166
  5. Má výdatne snežiť na viacerých miestach Slovenska 165
  6. Päťsetová dráma s Trenčínom: Zvolenčania si zabezpečili účasť v play-off Foto 120
  7. Mesto chce vytvoriť päť detských ihrísk 94
  8. Obnovili viac ako päťdesiat percent ciest 63
  9. Vodič BMW zrážku so smetiarskym autom neprežil Foto 61
  10. Bojovalo sa o univerziádneho majstra Slovenska v behu na lyžiach Foto 50

Najčítanejšie správy

Zvolen

Lukáš Jurík v N. Zámkoch: Chcel som hrať v mužstve, ktoré má reálnu šancu na play-off

Bývalý kapitán HKM Zvolen Lukáš Jurík dlho bez hokeja neostal. Už v piatok sa predstavil na ľade Detvy v drese Nových Zámkov.

Partia vysokoškolákov si vyskúšala život v USA

Mali aj dve práce. Okrem dolárov si domov priniesli veľké množstvo nezabudnuteľných zážitkov.

Vodič, ktorý zrazil ženu, ušiel

Polícia pátra po neznámom vozidle, hľadá aj svedkov nehody.

Záver derby vyznel tragikomicky, Zvolen strelil Detve dva góly do prázdnej brány

Vrece s gólmi sa v derby roztrhlo v záverečnej tretine. Zvolenčania opäť zdolali Detvu.

Má výdatne snežiť na viacerých miestach Slovenska

Hydrometeorologický ústav varuje pred tvorbou snehových jazykov.

Blízke regióny

Nové zistenia prepisujú históriu: Lučenec je starší ako sa doteraz uvádzalo

Lučenec sa v historických dokumentoch spomína omnoho skôr, ako sme si doteraz mysleli.

Na strednom Slovensku husto sneží, Donovaly a Šturec uzatvorili pre nákladné autá

Aktualizovaná informácia: Popoludní sa situácia stabilizovala, oba horské priechody sú momentálne prejazdné bez obmedzení.

V Lučenci otvoril plesovú sezónu Reprezentačný ples mesta (+FOTO)

Zaplesať si prišla aj Sisa Lelkes Sklovská, ktorú uchvátili priestory historickej budovy.

Kalinovčan unikal pred políciou. Postrelený skočil v nemocnici

Mladý muž mal v aute takmer kilogram marihuany.

Ľudia z jednej ulice v Lučenci sa v daždi hanbia chodiť do mesta (+ FOTO)

Gondová: Vraj si máme na konci ulice postaviť skrinky s prezúvkami.

Všetky správy

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Nechcel som, aby Nasťa odišla z Ruska. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ruský biatlon je v útlme. Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Ivan Štefunko, predseda novej strany Progresívne Slovensko, si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.