ZVOLEN. Doprava sa na most ponad rieku Hron na Kollárovej ulici možno vráti o mesiac skôr. Pôvodný termín dokončenia rekonštrukcie hovoril o konci novembra, stavbári avizujú, že by práce mali stihnúť do konca októbra. Postup prác, samozrejme, závisí od počasia, intenzívne dažde môžu plán stavbárom skomplikovať.
Pred týždňom už začali most betónovať. Banskobystrická regionálna správa ciest, ktorá spravuje cesty druhej a tretej triedy vo vlastníctve Banskobystrického samosprávneho kraja, sa chystá podať žiadosť na predčasné užívanie stavby. Súhlasiť musí zvolenská samospráva aj okresný dopravný inšpektorát.
„Chceme na most vrátiť aspoň chodcov a autá,“ hovorí Anna Halajová z Banskobystrickej regionálnej správy ciest. „Nedokončené by zostali cyklistické chodníky, tie sa však môžu dorobiť aj potom, dopravu na moste to nenaruší,“ dodáva.
Takmer celý nový
Most bol v havarijnom stave, podľa Halajovej je prakticky celý postavený nanovo. Stavbári firmy Doprastav vymenili celú jeho konštrukciu. „Zdemolovali pôvodné nosníky aj ložiská, nahradili ich nové. Upravovali sa tiež všetky tri piliere,“ dodáva. „Ložisko je časť medzi pilierom a nosníkom. Je pohyblivé, aby mostné materiály pod vplyvom poveternostných podmienok mohli pracovať. Ak by bol nosník pevne uchytený na mostnej konštrukcii, praskol by,“ vysvetľuje.
Most je prakticky postavený nanovo. FOTO: JÁN KROŠLÁK
V mostnej konštrukcii je už všetko osadené, vrátanie drenážnych a odvodňovacích prvkov. V uplynulých dňoch urobili stavbári armatúru, čo je oceľová výstuž stavebných nosných prvkov.
Na ňu položili spojovaciu železobetónovú dosku, ktorá sa zabetónuje. „Betonáž by nemala trvať viac ako dva dni, no teraz musí betón vyzrieť. Podľa normy musíme čakať približne dvadsať dní, kým nenadobudne pevnosť. V piatok sme z neho odobrali vzorky, aj z nich zistíme, akú pevnosť bude betón mať.“
Technologická prestávka
Stavbári teraz maú technologickú prestávku, zatiaľ sa venovú iným prácam, napríklad zábradliu. Betónovú vrstvu zaizolujú, na izoláciu položia, takzvanú pečatiacu, ochrannú vrstvu izolácie a napokon asfalt. Päť centimetrov ložnej a päť obrusnej asfaltovej vrstvy.
„Keď budeme mať most zaizolovaný a bude na ňom aj pečatiaca vrstva, budeme môcť povedať: hotovo. Musí byť však pekné, suché počasie, nesmie to zavlhnúť,“ hovorí stavebná inžinierka.
V týchto dňoch, počas technologickej prestávky, stavbári dažde oželejú. „Mierny dážď betónu neublíži, potrebuje vlhkosť, no ak prídu intenzívne dažde, tie môžu cement vymyť. Stavbu síce prikrývame, no pri veľkej prietrži mračien nám to veľmi nepomôže. Stavbári nás avizovaným skorším termínom ukončenia potešili, no ešte nám musí pánbožko požehnať, aby nám počasie prialo aj o taký týždeň,“ dodáva Halajová.