VÍGĽAŠ. Starý železničný vagón vo Vígľaši, ktorý ľuďom slúžil sporadicky ako most cez riečku Slatina, prežil socializmus a hoci sa objavili názory, že ho treba zlikvidovať, vďaka aktivistom prežije aj nasledujúce roky.
Miestni vagón svojpomocne rekonštruujú. Peniaze dala obec napriek tomu, že most Vígľašu nepatrí. Ľudia pracujú zadarmo. Hovoria tomu po starom Akcia Z.
„Záujem o most rástol. Informovali sa turisti aj ľudia z okolia. Na základe ich aktivity sme vyčlenili peniaze na materiál,“ hovorí starosta Vígľaša Róbert Záchenský.
Spomienky sa rôznia
Jozef (63), rodák z Dolinky, ktorá je od vagóna sotva pol kilometra, dokončoval včera od rána podlahu z drevených dosiek. Druhý raz. Časť dosák z hotovej podlahy vydržala len niekoľko dní. Niekto ich ukradol.
Dvaja mladí chlapci pracovali vnútri. Pôvodne sa na brigádu prihlásilo približne tridsať ľudí. Starší muž si myslí, že ich odradila nočná búrka a vysoká hladina vody. „Chceli sme natierať vagón zvonku. Rebríky mali byť vo vode, ale po búrke stúpla hladina.“
Aktivisti cez víkend pokračujú a o tri dni by mali most-vagón zrekonštruovať. Ešte ho natrú a vyklčujú okolie, aby ho bolo vidno z vlaku aj zo železničnej stanice. Starosta ho potom zaradí na obecnú internetovú stránku medzi zaujímavosti, ako sú Vígľašský zámok, zvonica z 19. storočia a technická pamiatka úzkokoľajná železnica.
Miestni nevedia, komu napadlo premostiť riečku približne dvadsaťmetrovým vagónom. Pamätajú si len, že to bolo v roku 1968, keď prišli „Rusi“. Presne si už nespomínajú ani na to, ako tam kolos dostali. Niektorí hovoria, že pomocou dlhých lán, ďalší s bagrami a iní, že aj, aj.
Užitočná skratka
„Pamätám si, že tam bol lanový most. Ako deti sme sa na ňom hojdávali. Keď už bol zničený, ľudia nemali kadiaľ chodiť do štátneho majetku. Nejakí dvaja chlapi vybavili na železnici nepoužívaný vagón, žeriavom ho dali z koľajníc a potom položili dvoma buldozérmi cez rieku,“ spomína si rodák z Dolinky.
Z vyradeného vagóna vytrhali sedadlá, spevnili podlahu a most bol hotový. Prepojili tak miestne časti Vígľaša, Pstrušu a Hájnikovo. Unikát skrátil ľuďom cestu o niekoľko kilometrov. Miestni hovoria, že tadiaľ mohli prechádzať aj osobné autá.
Aj Zlata Golianová spomína, že už jej mamka chodila cez vagón na vlak a neskôr aj ona s deťmi. Teraz sa zaujímajú o most viac turisti. Donedávna ich sprevádzala, lebo ho nevedeli nájsť.
Unikátny most-vagón sa preslávil pred takmer rokom vďaka diskutérom na českých internetových stránkach. O schátranom a nebezpečnom vagóne nad riekou písali ako o zázraku a svetovom architektonickom unikáte, ktorý sa oplatí vidieť.
Česi obdivujú
„Nie je umenie stavať rekordne vysoké mrakodrapy. Umenie je poradiť si tam, kde je menej ako málo. Potom sa stane zázrak. Slatinu prekročíte suchou nohou a v daždi na vás nespadne ani kvapka,“ opisovali most-vagón aj s návodom, ako ho nájsť.
Vagón zarastený hustými kríkmi ešte pred rokom takmer nebolo vidno. V podlahe chýbali dosky, diery prekryli iba provizórne tenkým plechom. Ľudia prechádzali na vlastné nebezpečenstvo.
Starosta ešte pred rekonštrukciou dočasne zakázal vstup na most, ale pásky niekto za pár dní ukradol.