ZVOLEN. Nový počítačový systém, ktorý zavádzajú úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, má úradníkom uľahčiť prácu a poskytnúť ich klientom kvalitnejšie služby.
Minulý týždeň ho začali využívať v praxi aj na zvolenskom úrade práce. Klienti svorne konštatovali, že vybavovanie trvá dlhšie, ako keď pracovníci zaznamenávali údaje v starom systéme, no zároveň pripustili, že žiadne dlhé rady na úrade nevznikajú.
Nový systém má byť efektívnejší
Nový softvérový systém umožňuje vstúpiť zamestnancom úradu práce do centrálnej evidencie uchádzačov o prácu a centrálnej databázy voľných pracovných miest. „Systém nám umožní ľahšie a rýchlejšie nájsť nezamestnanému vhodné pracovné miesto v rámci celého Slovenska,“ konštatuje hovorkyňa zvolenského úradu práce Jana Šníderová.
Napriek tomu, že zamestnanci úradu práce ešte dokonale neovládajú nový počítačový program, hovorkyňa tvrdí, že zdržanie pri vybavovaní klientov je minimálne a žiadne rady sa nevytvárajú. „V súčasnosti stále prebiehajú školenia zamestnancov na nový systém. Nie je to jednoduché, a preto žiadame našich klientov o pochopenie, trpezlivosť a toleranciu pri prípadnom alebo občasnom zdržaní pri vybavovaní,“ dodáva.
Minútové zdržanie klientom neprekáža
Klienti zvolenského úradu práce sa oficiálne ani neoficiálne na zdržanie pri vybavovaní nesťažujú, len konštatujú, že musia trochu dlhšie čakať. „Prišiel som sa prihlásiť hneď ráno a boli predo mnou dvaja ľudia,“ hovorí pán Ján a dodáva, že musel počkať, kým prišiel na rad, asi pol hodinu. „Bolo to trochu dlhšie ako inokedy, ale až tak veľmi mi to neprekážalo,“ dodáva. Podobne reagovala aj Mária. „Niekoľkominútové zdržanie mi nevadí. Veď som nezamestnaná, teda mám čas.“
Málo času na zvládnutie systému
Nový program, ktorý má pracovníkom uľahčiť prácu, im ju zatiaľ len komplikuje. „Niektoré úrady dostali pilotné programy tohto systému už pred pol rokom,“ poznamenáva IT technik zvolenského úradu práce Igor Jančík a dodáva, že vo Zvolene ho dostali len pred štyrmi mesiacmi. „Systém, hlavne v posledných fázach, bol významným spôsobom dopracovávaný. V pôvodnom niektoré funkcie buď chýbali, alebo neplnili svoju úlohu, takže pre zamestnancov bolo zložité sa s ním oboznámiť natoľko, aby vedeli pri nábehu do prevádzky s ním uspokojivo pracovať. Okrem toho, školenia začali s dvojmesačným oneskorením a doteraz neboli ukončené.“