ZVOLEN. Je ešte len v treťom ročníku gymnázia a už rok má isté miesto vysokoškoláka na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Bez prijímacích skúšok, bez stresov pred nimi. Stačí jednoducho povedať „áno“ a po skončení gymnázia môže začať študovať na jednej z najprestížnejších slovenských univerzít.
Či Vladimír Macko z Pliešoviec ponuku prijme, ešte nevie, zvažuje totiž štúdium v zahraničí. Zatiaľ má na rozhodnutie ešte čas. Teraz sa sústreďuje na študentské olympiády. Práve úspech vo vlaňajšom celoslovenskom kole matematickej olympiády mu automaticky zaručil miesto na bratislavskej univerzite. Vtedy sa mu podarilo dostať sa aj na stredoeurópsku matematickú olympiádu v Chorvátsku.
Šance vidí optimisticky
Úspech priniesli študentovi Gymnázia Ľ. Štúra vo Zvolene aj uplynulé týždne. Po víťazstve v krajskom kole matematickej olympiády aj v olympiáde z informatiky postúpil do celoslovenského finále obidvoch olympiád, kde v konkurencii vyše tridsiatich najtalentovanejších gymnazistov obsadil v matematike desiate a v informatike jedenáste miesto. V obidvoch disciplínach postupuje na výberové sústredenie bojovať o účasť na medzinárodnej olympiáde.
„Na sústredení budeme riešiť každý deň príklady a podľa dosiahnutých výsledkov sa zostaví poradovník. Prví šiesti pôjdu na medzinárodnú súťaž, ďalší šiesti, študenti nematuritných ročníkov, na stredoeurópsku,“ vysvetlil Vladimír (na snímke).
Medzinárodná matematická bude v Argentíne, stredoeurópska vo Švajčiarsku. V informatike má byť medzinárodná v Taliansku a obdoba stredoeurópskej v Maďarsku. Svoje šance vidí Vladimír optimisticky. „Myslím, že to Švajčiarsko vyzerá nádejne. Teším sa, že si tam nakúpim kopec čokolády,“ zasmial sa. „A ak trochu popracujem na sebe v informatike, možno sa tiež niekam dostanem.“
Od umiestnenia na prvých troch priečkach v informatike ho delí, skonštatoval, viac skúseností aj praxe. „Je to práca s počítačom. Našou úlohou je v časovom limite nájsť riešenie na tri zadané problémy. Povedané laicky, musíme donútiť počítač urobiť to, čo chceme. Aby som získal lepšie umiestnenie, musel by som sa tomu venovať intenzívnejšie. Napokon, tí čo vyhrali, sú už štvrtáci.“
Nespolieha sa na školské učivo
Preberané učivo v škole k takémuto výsledku, skonštatoval, ani zďaleka nestačí. „Kdeže. Už sedem rokov riešim korešpondenčné semináre, ktoré organizuje P-mat, Strom, Trojsten, tiež Univerzita Komenského v Bratislave, Masarykova univerzita v Brne či Karlova univerzita v Prahe. Systematicky posielam vyriešené úlohy, aby som sa potom ako úspešný riešiteľ mohol zúčastniť letných a zimných sústredení.“
Čas venovaný tomuto koníčku neľutuje. „V žiadnom prípade, veľa mi to dáva. Neskutočné množstvo vedomostí, skúseností a nových prístupov k riešeniu úloh často aj na vysokoškolskej úrovni. Je to tiež možnosť cestovania, ale aj nové priateľstvá, nové obzory. Svet na sústredení, kde sa za hodnoty nepovažuje arogancia, vulgárnosť alebo primitivizmus, je niečím, čo môže vo vývoji len pomôcť.“
Lukratívne povolanie
V plánoch do budúcnosti už má prakticky jasno. „Chcem robiť niečo, čo ma bude baviť, čo budem môcť robiť aj v starobe a z čoho sa bude dať uživiť. Informatika má v tomto smere viac výhod ako matematika. Predstavuje viac pracovných príležitostí a aj viac neporovnateľne lukratívnejších,“ skonštatoval študent, ktorého vzorom je americký vedec Richard P. Feynman.
„Kedysi to bolo kvôli tomu, že získal Nobelovu cenu za fyziku, no teraz je to pre jeho pohľad na svet a pre to, akým človekom bol. Odporúčam si o ňom niečo prečítať.“