ZVOLEN. Kapitánsky dom, ktorý je najschátralejším objektom Zvolenského zámku, čaká rozsiahla rekonštrukcia. Objekt vlhne a pre narušenú statiku hrozí zrútenie múrov.
Slovenská národná galéria získala peniaze na práce z Európskej únie vďaka projektu Digitálna galéria. Zbierky všetkých slovenských galérií sa budú totiž digitalizovať vo Zvolene a digitalizačné pracovisko vznikne práve v priestoroch Kapitánskeho domu.
Projektová dokumentácia na rekonštrukciu je hotová od minulého roku, ministerstvo kultúry momentálne finalizuje podklady na verejné obstarávanie pre dodávateľa stavby. „Všetky ostatné termíny sa budú odvíjať od súťaže na dodávateľa,“ skonštatovala hovorkyňa ministerstva Eva Chudinová. Dodala, že optimistický scenár počíta so začatím rekonštrukcie v letných mesiacoch.
Kapitánsky dom, ktorý postavili v 16. storočí, vlhne v spodnej časti. V nej boli v minulosti pivnice a priestory väzenia. Tie neskôr zasypali zeminou s vysokým percentom soli, ktorá mohla ovplyvniť vlhnutie muriva a narušenie statiky. Za možnú príčinu archeológovia a statici považujú aj nefunkčné žľaby na objekte, v dôsledku čoho voda steká po múroch.
„Pri stavebných prácach sa bude ešte robiť statický posudok, ktorý by mal jasne ukázať príčinu vlhnutia,“ povedal správca Zvolenského zámku Peter Heneš.
Jedinečné digitalizačné stredisko
Na projekt získala galéria 15,5 milióna eur. „Z nich na stavebné úpravy kapitánskeho domu pôjde približne 900-tisíc eur. Zhruba 2 milióny eur bude stáť prístrojové vybudovanie reštaurátorského a digitalizačného pracoviska a tiež fumigačnej komory na plynové ošetrenie galerijných zbierok pred ich digitalizáciou,“ povedala Chudinová. Najmodernejším spôsobom za použitia plynov chce Slovenská národná galéria zachraňovať staré plastiky napadnuté napríklad hnilobou či mikroskopickými hubami.
Kapitánsky dom postavili v 16. storočí. FOTO: JÁN KROŠLÁK
Vo Zvolene sa má digitálne spracovať 110-tisíc umeleckých diel zo zbierok osemnástich galérií. Popri digitálnom snímaní sa tu budú umelecké diela aj ošetrovať a reštaurovať. Ide o obrazy, maľby, grafiky, umelecké fotografie, sochy či nástenné gobelíny. Ministerstvo predpokladá, že na to bude potrebovať približne tri a pol roka.
Nové pracovné miesta
Výsledkom projektu, informovala TASR, budú vysoko kvalitné digitálne snímky umožňujúce reprodukovať dielo v pomere 1:1. Ich využite v dennej galerijnej práci je mnohostranné, v náhľadovej podobe budú prístupné na webových stránkach galérií. V rámci vzdelávacích aktivít galérií môžu byť využité ako učebné pomôcky pre výučbu dejín umenia. Vo výstavných aktivitách by mali digitálne reprodukcie plniť účel náhrady za originály, ktoré sú nákladné na prevoz alebo citlivé na manipuláciu.
Digitalizačné pracovisko prinesie približne osem – desať nových pracovných miest. Heneš dodal, že s niektorými bude galéria spolupracovať externe; tí budú chodiť po galériách po celom Slovensku.
Zrejme začnú v Banskej Bystrici
Ministerstvo uvažuje, že digitalizáciu galerijných zbierok bude dočasne robiť v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici, vzhľadom na termíny, ktoré jej vyplývajú z projektu podporeného Európskou úniou. „Začiatok rekonštrukcie Kapitánskeho domu zdržiava neuveriteľná byrokracia. Samozrejme, keď bude prestavaný, s digitalizáciou sa naplno začne vo Zvolene,“ ozrejmil Heneš.
Po zdigitalizovaní galerijných zbierok chce pracovisko svoje služby poskytnúť aj iným inštitúciám.
Vzniká aj projekt Digitálne múzeum
Na digitalizáciu múzejných zbierok sa pripravuje aj Múzeum SNP v Banskej Bystrici. Jeho riaditeľ Stanislav Mičev pre TASR povedal, že nikde na svete doteraz neboli zbierkové predmety digitalizované v takej kvalite a v takom objeme, ako budú na Slovensku. So Slovenskou národnou galériou si však konkurovať nebudú.
Digitálne múzeum má zdigitalizovať 180-tisíc múzejných predmetov z 33 slovenských múzeí a 3-tisíc prejavov nehmotného kultúrneho dedičstva. „Prevažná časť múzejných zbierkových predmetov je odlišnej povahy ako sú umelecké diela. Vypovedajú o iných skutočnostiach, o vývoji spoločnosti a prírody. Metódy a technológie digitálneho snímania sú preto v tomto prípade iné,“ vysvetlila Chudinová.