Svätý Mikuláš sa stal patrónom námorníkov a rybárov, ale aj vôd a mostov, obchodníkov, majiteľov záložní, lekárnikov, voňavkárov či šťastného manželstva.
ZVOLEN. Na centrálnom zvolenskom námestí vzbudzovali zaslúženú pozornosť. Partia šiestich mladých ľudí, ktorá sa zhostila úlohy Mikuláša a jeho sprievodu, dorazila totiž na Pionieroch. Na pešej zóne mali výnimku. Hoci nepatria k pamätníkom časov, keď týchto motocyklov jazdilo na našich cestách neúrekom, zamilovali si ich.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Na Mikulášsku jazdu sa partia vydala tretí raz. Najskôr potešila sladkými balíčkami deti v Banskej Bystrici, odtiaľ vyrazila v kostýmoch na svojich Pionieroch do Zvolena. „Vodiči nám mávajú, usmievajú sa, trúbia, blikajú. Pre mnohých sú totiž tieto stroje krásnou spomienkou na mladosť,“ hovoria, no jeden z nich vzápätí dodáva: „Niektorí majú chuť aj zraziť nás.“
Do sladkostí pre deti investovali z vlastného vrecka. „Baví nás to a radi deti potešíme,“ konštatuje partia šiestich ľudí z Banskej Bystrice a Zvolena.
Pinčl, ako sa nazýval tento motocykel vyrábaný od roku 1955, si mládež pochvaľuje. „Je fajn na vozenie,“ hovoria. Ich motocykle sú staré približne štyridsať rokov a chlapci na ňom prešli už viac ako len vzdialenosť medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Plnia si na nich svoje cestovateľské sny a precestovali na nich už niekoľko štátov. Napríklad posledným bol v apríli Kazachstan.
Ďalší Mikuláš, tentoraz na koči, príde medzi deti na zvolenské námestie v piatok o tretej popoludní.

FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ
Tradícia mikulášskych obchôdzok vznikla v severofrancúzskych kláštorných školách
Mikuláš, ktorého sviatok si dnes pripomíname, patrí k najobľúbenejším svätým. O jeho živote sa však zachovalo viac legiend ako faktov. Podľa tradície sa narodil v polovici 3. storočia v meste Patara v dnešnom Turecku ako jediný syn bohatých a zbožných rodičov. Známym sa stal najmä pre svoju štedrosť a súcit s chudobnými.
Po smrti rodičov Mikuláš odišiel do mesta Myra k strýkovi, ktorý tam bol biskupom. Keď sa biskupský stolec uvoľnil, miestni biskupi sa dohodli, že novým správcom diecézy sa stane ten, kto na druhý deň prvý vkročí do kostola. Pastiersku berlu získal Mikuláš. Jeho známu štedrosť podporovali podľa legiend nebesia aj zázrakmi. Známy je príbeh o veľkom suchu, po ktorom nastal v Myre hlad. V meste zakotvila loď s obilím, námorníci však nechceli predať ani vrece, lebo sa báli trestu, ak nedovezú na miesto určenia celý náklad. Biskup im sľúbil, že množstvo obilia na lodi sa nezmenší. A naozaj - po vyložení tovaru nechýbalo ani vrece.
Mikulášovo pôsobenie však nebolo ľahké. Žil totiž v čase intenzívneho prenasledovania kresťanov a desať rokov pred Konštantínovým Milánskym ediktom z roku 313, ktorý zrovnoprávnil kresťanské náboženstvo, strávil vo väzení.
Najznámejšou legendou o Mikulášovej štedrosti je príbeh troch sestier, ktorý zachytil už renesančný básnik Dante Allighieri vo svojej Božskej komédii. V meste žila jedna rodina, ktorej otec prišiel o všetky peniaze a jeho dcéry si mali na živobytie a veno zarábať ako prostitútky. Keď sa to Mikuláš dozvedel, rozhodol sa im pomôcť. V noci dal do mešca peniaze a položil ich na okno domu, v ktorom rodina bývala. To isté urobil aj ďalšiu noc a majiteľ domu bol zvedavý, kto je ten dobrodinec. Na tretí deň si teda na Mikuláša počkal, keď dával mešec na okno a poďakoval sa mu. Mikuláš mu povedal, aby toto tajomstvo neprezradil. Pre tento príbeh si ho slobodné dievčatá vybrali za orodovníka.
Svätý Mikuláš sa stal patrónom námorníkov a rybárov, ale aj vôd a mostov, obchodníkov, majiteľov záložní, lekárnikov, voňavkárov a šťastného manželstva. Pomáha rodičkám a ochraňuje žiakov a deti v chorobách. Už v stredoveku si ľudia svätého Mikuláša pripomínali obdarúvaním svojich blízkych. K nám tento kult prenikol pravdepodobne v 12. a 13. storočí počas nemeckej kolonizácie.
Tradícia mikulášskych obchôdzok s anjelmi a čertom vznikla v severofrancúzskych kláštorných školách a veľmi živá je najmä v štátoch Beneluxu a po nemecky hovoriacich krajinách. V týchto štátoch, ale aj v USA, Kanade a v Rusku poznajú deti aj tzv. vianočného muža. Po nemecky sa volá Weihnachtsmann, po francúzsky Pere Noel, po rusky Ded Moroz a po anglicky Santa Claus, čo je skomolenina latinského mena Sanctus Nicolaus. Táto postava sa výzorom podobá Mikulášovi, ale nemá kresťanský pôvod.
Sv. Mikuláš zomrel pokojnou smrťou 6. decembra roku 330, podľa iných v roku 345 alebo 352. Jeho telo bolo uložené do sarkofágu a namočené do vonnej látky - myrhy. V roku 1087 ukradli námorníci z juhotalianskeho mesta Bari sarkofág z Myry a priviezli ho do Bari, kde ho uložili v chráme sv. Štefana. Počas jednej bohoslužby sa údajne zo sarkofágu začalo prúdom valiť také množstvo myrhy, veriaci ju pozbierali do fľašiek a používali ju proti rôznym chorobám.
Niektorí hovoria o zázraku a o večnej myrhe v hrobe Sv. Mikuláša, ktorá z neho stále vyteká. To vysvetľuje jeho patronát nad voňavkármi. K jeho hrobu stále prichádza množstvo pútnikov. Vedci podľa kostrových pozostatkov zrekonštruovali Mikulášovu tvár. Za svojho ochrancu ho považuje Rusko, mnohé mestá a obce nesú tiež jeho meno, napríklad aj na Slovensku máme Liptovský alebo Borský Mikuláš. Je mu zasvätených mnoho kostolov, najmä gréckokatolíckej a pravoslávnej cirkvi.
(SITA)