Vlak s nevšednou „krištáľovou“ výzdobou začína dnes pripravovať autor víťazného návrhu Ondrej Gavalda, na trať by sa mal dostať po víkende.
ZVOLEN. Trasu vlakom z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice, známu aj ako Trať mládeže, využívajú najmä študenti, ľudia dochádzajúci za prácou a počas víkendov a prázdnin aj početné skupinky turistov a návštevníkov. Dvadsaťjeden kilometrov dlhá trať, ktorá sa kľukatí medzi kopcami, je znesiteľnejšia a atraktívnejšia ako strastiplné cesty plné zákrut a áut.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
V konečnej stanici Banská Štiavnica od leta 2009 sídli občianske združenie Štokovec, priestor pre kultúru, ktoré robí v objekte neziskové kultúrne aktivity zamerané na rozvíjanie profesionálnych umeleckých projektov a kontaktov.
„Počas dvoch rokov staničná budova zmenila svoj imidž. Vstupná hala je popri čakárni aj galériou a priestor využívajú domáci a zahraniční profesionálni umelci, ktorí do mesta prichádzajú na krátkodobé aj dlhodobé rezidenčné pobyty. Banská Štiavnica sa dostáva na mapu súčasného umenia, čo je výsledkom našej intenzívnej dvojročnej práce,“ hovorí o projekte jeden z jeho iniciátorov Svätopluk Mikyta.
V jesennom období pripravili umelci v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko unikátny projekt exteriérovej maľby malého motorového vlaku. „Oceňujeme iniciatívu železníc, ktoré vnímajú našu činnosť pozitívne. Ponuku výtvarne zatraktívniť vlak, ktorý bude premávať na tratiach Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica a Zvolen – Kremnica – Vrútky, sme uvítali ako jedinečnú príležitosť dostať na koľaje kvalitný výtvarný názor. Vypísali sme súťaž, zapojiť sa mohli profesionáli z radov umelcov, grafických dizajnérov a architektov,“ hovorí Mikyta.
Odborná porota v zložení Ján Šicko (grafický dizajnér, pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave), Michal Moravčík (sochár a aktivista, pedagóg na Trnavskej univerzite) a Svätopluk Mikyta (vizuálny umelec, pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a Fakulte výtvarných umění, ČVUT Brno) vybrala projekt „krištáľového vlaku“ od mladého grafického dizajnéra, držiteľa dvoch Národných cien za dizajn Ondreja Gavaldu.

Víťazný návrh Ondreja Gavaldu.
Porota ocenila prístup autora, ktorému sa podarilo z lokálneho prostredia vybrať a spracovať originálnu tému. Nenostalgický prístup k regiónu, ktorý je známy ako banská oblasť, premietol do kresby; rastra odvodeného zo štruktúry kryštálu. Zvolenú farebnú škálu v bielych a sivých farbách doplnil o striebornú a odtiene perlete ako odkaz na ťažbu striebra v Banskej Štiavnici a Kremnici. „Progresívny vzhľad prebúdza motorovú lokálku k novému životu. Od úvah od zániku trate, naopak, k jej oživeniu,“ dodáva Mikyta.
Víťazný návrh bude autor projektu realizovať na železničnej stanici v Banskej Štiavnici oddnes, už po víkende by sa mal vlak zaradiť do ostrej prevádzky. „Snáď vynovená ‚štiavnická Anča‛ vzbudí pozornosť. Radi by sme totiž zaregistrovali najmä zvýšený počet cestujúcich, ktorých táto trať potrebuje,“ konštatuje Mikyta.