Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Miroslav Dzurinda už takmer rok šéfuje žoskárom

Na začiatku roka ohlasovala firma hromadné prepúšťanie, nakoniec fabriku opustila asi desatina z viac ako šesťsto zamestnancov.

Generálny riaditeľ Železničných opravovní a strojární Zvolen Miroslav Dzurinda.Generálny riaditeľ Železničných opravovní a strojární Zvolen Miroslav Dzurinda. (Zdroj: MILAN SUJA)

ZVOLEN. O staršom z Dzuridovcov vedeli ľudia iba to, že jeho práca súvisela so železnicou. O tom, že je už takmer rok generálnym riaditeľom zvolenských Železničných opravovní a strojární, vedeli maximálne zamestnanci tejto firmy. Ako povedal - nemal potrebu zviditeľniť sa. Najmä nie vtedy, keď sa dohodnuté zákazky začali rúcať a firma sa dostávala do problémov.

„V prvých mesiacoch tohto roka sme boli postavení pred tvrdú realitu. Dozvedeli sme sa, že zo zákazky na modernizáciu dvadsiatich rušňov radu 757 nebude nič, maximálne po nejakom čase tri kusy,“ povedal Miroslav Dzurinda. Na začiatku roka ohlasovala firma hromadné prepúšťanie, nakoniec fabriku opustila asi desatina z viac ako šesťsto zamestnancov. „Železnica povedala: žiadne opravy - a predĺžili kilometrické priebehy. Upozorňovali sme ich, že to nie je dobré riešenie, čo sa aj potvrdilo. Tie rušne im stoja.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa generálneho riaditeľa ŽOS Zvolen prácu zvolenských opravárov viacerí spochybňovali. Názory typu: mašinu prestriekajú a za drahé peniaze ju železniciam vrátia, firmu poškodzovali. „Pritom v modernizáciách sme minimálne na úrovni špičkovej českej firmy CZ Loko,“ povedal M. Dzurinda a nespokojne dodal: „V tejto biede sa príliš často používajú nefér praktiky.“

V súčasnosti má ŽOS-ka robotu do konca roku zabezpečenú. „Podarilo sa nám rozhodujúcich hráčov presvedčiť, že táto fabrika má svoju kvalitu a aj potenciál.“ Firma svoj pohľad upiera aj za hranice, kde hľadá ďalšie možnosti spolupráce.

Chýbajú pravidlá

„Nechcem sa nikoho dotknúť, no aj u nás minister dopravy zopakoval, že je veľmi hrdý na novú techniku, ktorá prichádza na slovenské železnice. Poschodové súpravy, na ktoré je taký hrdý, montujú v Ostrave. Mňa tiež teší nová technika, na druhej strane ma ale mrzí, že takúto zákazku majú iní. Pritom my by sme to rovnako dobre urobili. Na Slovensku sú tri ŽOS-ky a keby sme sa dali dokopy, tak by sme podobné zákazky zvládli. A značná časť pridanej hodnoty by ostala doma. Každý štát, najmä v čase krízy, si prácu doma chráni,“ vysvetlil riaditeľ Dzurinda.

Skryť Vypnúť reklamu

Na železniciach odpracoval desiatky rokov. „Tu nebude poriadok, kým sa nevytvoria jasné pravidlá hry. Jednoducho tu chýba štátna dopravná politika. Musíme povedať či budeme tovar voziť kamiónmi alebo nám skutočne záleží na ekológii,“ doplnil. Vie si predstaviť aj spoluprácu železnice s kamiónovou dopravou. Nízkopodlažné vagóny nie sú žiadnou novinkou a na týchto vagónoch sa dajú cez celú republiku prevážať kamiónové súpravy. Nebudú nám ničiť cesty, nezaťažia životné prostredie a počas prejazdu republikou si navyše môžu vodiči oddýchnuť.

„Takú klímu na železniciach, aká je v súčasnosti, som ešte nezažil. Viem pochopiť, keď sa vymení vrcholový manažment, no nechápem, keď sa z funkcií odstraňujú manažéri s tridsaťročnými skúsenosťami. Nahrádzajú ich ľudia, ktorí o železnici vedia toľko, čo ja o Myse Canaveral.“

Skryť Vypnúť reklamu

V ŽOS-ke dobre vedia, koľko hnacích vozidiel bude v najbližšom období železnica potrebovať. Preto pripravili víziu pre ďalšie roky. Tú predstavia po konzultácii s ministerstvom dopravy.

„Som realista. Viem, že je dnes ťažké ponúknuť rýdzo slovenský výrobok. No aj keď tu bude zahraničný partner, treba podmienky stanoviť tak, aby musel určitý podiel práce zrealizovať na Slovensku. Myslím si, že je to legitímne a v prospech tejto krajiny."

Železnica mladých neláka

ŽOS-ka mala v minulosti ďaleko viac zamestnancov ako v súčasnosti. Návrat k bývalej zamestnanosti je už zrejme nereálny. „Musíme si uvedomiť, že sme boli v spoločnom štáte a objem prepravy bol niekoľkonásobne vyšší. Bol by som rád, keby sme zamestnanosť u nás zdvojnásobili, no najprv by sa museli zmeniť pomery v spoločnosti a zvýšiť finančné toky. Druhým problémom je, že tu začína chýbať učňovský železničný dorast. Je to nepopulárne odvetvie, do tejto oblasti nikto nechce ísť. Dopravné priemyslovky síce existujú, no iba málo odborov je zameraných na železničnú dopravu. A na vysokej škole už nenájdete ani odbor prevádzka a údržba koľajových vozidiel. Snívať o tom, že tu budeme mať dvakrát toľko zamestnancov by bolo priveľmi trúfalé, aj keby sa nám robotu podarilo získať,“ vysvetlil. Železničné opravárenstvo má podľa Dzurindu svoje špecifiká. V automobilovom priemysle je to iné. „Zamestnanec prejde cez náborovú kanceláriu a lekára a po niekoľkých dňoch zaškolenia, kde ho naučia automatizované pohyby, môže ísť na linku." Vychovať dobrého odborníka, či už zámočníka alebo elektrikára, trvá roky.

V ŽOS-ke pracuje starší z Dzurindovcov už tridsaťdva mesiacov. V októbri bude rok vo funkcii generálneho riaditeľa firmy, ktorá robí všetko preto, aby sa prvé mesiace v roku 2012 nepodobali prvým mesiacom tohto roku. Výhodou ŽOS-ky, aspoň podľa jej riaditeľa je, že dnes už dokáže robiť aj tie práce, ktoré sa v minulosti vo Zvolene nerobili. Aj preto môže lepšie zareagovať na potreby svojich zákazníkov.

Brat mu nepomáha

„Nie som fotogenický,“ zareagoval Miroslav Dzurinda na prvý pokus odfotiť ho. Fotografia je nutná, každý ho predsa bude chcieť porovnať s bratom Mikulášom. „Aspoň každý uvidí, že ja som ten krajší,“ zasmial sa. S bratom sú vraj rozdielne povahy a na veľa vecí majú protichodné názory. Paradoxne, práve politici ho zlostia. Neriešia veci, ktoré by riešiť mali. Napríklad, kto bude zarábať na dôchodky o dvadsať rokov. Ale to je už na inú debatu.

Šéf SDKÚ a minister zahraničia bratovi a aj fabrike vo Zvolene zatiaľ nepomohol. „Minister zahraničných vecí dlho nevedel, že som generálnym riaditeľom ŽOS,“ vysvetlil. Na svojho mladšieho súrodenca sa so svojimi problémami neobracia. „Ani by mi to nenapadlo."

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 747
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 002
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 900
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 324
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 746
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 123
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 349
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Kováčová je najlepším tímom v regióne, Zvolen na okraji priepasti (+ NAJ HRÁČI JESENE)

Hodnotíme, bilancujeme a známkujeme oboch našich účastníkov Tipos III. ligy Stred za účinkovanie v lige počas jesene 2020.

Momentka z derby III. ligy medzi Zvolen a Kováčovou.
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Aktuálne: Na R2 pri Zvolene havaroval kamión

Úsek je prejazdný len v jednom pruhu.

Na R2 havaroval opitý kamionista.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?