SLIAČ. Letisko Sliač, ktoré po dvojročnej rekonštrukcii obnovilo 16. júna tohto roka civilnú prepravu, vybavilo počas letnej charterovej sezóny do septembra 15 100 turistov. Tri letecké spoločnosti urobili 52 letov do dvoch destinácií, z toho do bulharského Burgasu 42 a tureckej Antalye 10 letov. Český prepravca Travel Service operoval na sliačskom letisku 25 letov do oboch týchto letovísk. Spoločnosť Bulgarian Airlines zabezpečila 19 letov a domáci prepravca SAM Air osem letov len do Burgasu.
Letisko na základe minulých charterových sezón odhadovalo, že toto leto vypraví okolo 12-tisíc turistov. "Dosiahnutý stav nás teší a dáva jasnú odpoveď, či má malé letisko opodstatnenie," povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Letisko Sliač, a. s., Ľubomír Krupár.
"Letná sezóna 2011 je najsilnejšia z hľadiska prepravovaných pasažierov a počtu operovaných charterových letov. Je dôležité sa zamyslieť nad potrebami dovolenkového trhu na Slovensku a vytvoriť priestor pre dve až tri nové destinácie, ktorými sú tradične obľúbené letoviská v Grécku, Egypte, Chorvátsku a Tunisku," informoval marketingový manažér letiska Milan Ligoš. Naposledy, v roku 2008, letisko vybavilo 2600 turistov, v roku 2007 ich bolo 6700 a v roku 2006 ich vypravilo 5900.
Destinácia Burgas je podľa letiska medzi slovenskými cestujúcimi dlhodobo obľúbená, pričom počet letov do nej už nie je potrebné navyšovať. "Po letnej sezóne sa ukázalo, že maximálne 40 až 45 letov do Burgasu pokrýva potreby zákazníkov," dodal Ligoš. Antalya je na Letisku Sliač novou alternatívou trávenia dovolenky. "Dnes vieme, že objem letov do Turecka je potrebné navýšiť na minimálne 40 charterových letov od začiatku júna do konca septembra."
Sliačske letisko očakáva v tomto roku celkové výnosy vyše 940-tisíc eur vrátane dotácií, bez nich vyše 440-tisíc eur. Tržby z civilnej prepravy majú dosiahnuť 430-tisíc eur. Predpokladané náklady sú 930-tisíc eur, z toho najmä prevádzkové na obnovenie prevádzky necelých 630-tisíc eur. Letisko by tak malo spolu s dotáciami hospodáriť s miernym ziskom 10-tisíc eur. "Dokazuje to, ako môže rentabilne fungovať malé letisko. Okrem toho je nutné si uvedomiť, že väčšina tržieb je v rozmedzí troch mesiacov," povedal finančný riaditeľ letiska Ivan Gargulák. Vlani, keď sa na letisku nelietalo, predstavovali výnosy 416-tisíc eur, náklady 442-tisíc eur a výsledkom bola strata vyše 25-tisíc eur.
Hoci letisko hodnotí letnú sezónu pozitívne, pred obnovením civilnej prevádzky po viac ako dvoch rokoch malo spočiatku veľké obavy. Na začiatku roka nemalo dotáciu a aby stihlo termín obnovenia prevádzky, muselo si vziať úver. "Aj keď so zdržaním, boli dotiahnuté problémy s riadiacimi lietania a poistkou. Aspoň pre potreby charterovej sezóny. Mrzí nás, že pre nedostatok vycvičených riadiacich sme stále obmedzovaní v realizácii plnej prevádzky. Doteraz platí obmedzenie, že každý prílet civilného lietadla musí byť potvrdený dva dni vopred," uviedol Krupár. Tým sa podľa neho značne obmedzuje počet civilných letov. Rozvoj letiska je tiež podmienený súbežným dopĺňaním a obmenou zastaranej prevádzkovej techniky.
S rozšírením počtu destinácií by sa mohol počet charterových letov na Sliači zdvojnásobiť. Riaditeľ letiska sa k tomu nechcel bližšie vyjadrovať vzhľadom na pokračujúce rokovania. "Stále sa snažíme o rozšírenie letovej prevádzky oboma smermi tak, aby sme mohli minimálne toľko turistov, ako ich vozíme k moru, doviezť aj do našich zariadení," pokračoval Krupár. Pomôcť tomu by mohlo založenie združenia na podporu cestovného ruchu v komplexnom rozsahu služieb. "Pri úspešnom postupe by sa dali očakávať, hoci i nepravidelné chartre, ale nie sú vylúčené ani pravidelné spojenia. Tu sme však na začiatku, chceme byť realisti a postupovať krok za krokom," dodal riaditeľ sliačskeho letiska.
Letisko Sliač plánuje pre rozvoj civilnej leteckej dopravy postaviť nový odletový terminál, ku ktorému už boli vybudované inžinierske siete v minulosti. "Aj keď sa nám tento rok podarilo jednoduchou úpravou, predelením príletového terminálu, zvýšiť kapacitu potrebnú pre cestujúcich na jeden let, to znamená okolo 170 cestujúcich, nedosahuje úroveň a komfort požadované parametre," zdôvodnil Krupár investíciu. Cestujúci z tohto regiónu si podľa neho zaslúžia také služby ako kdekoľvek inde na Slovensku.
Popri rekonštrukcii vzletovopristávacej dráhy boli na letisku modernizované a inštalované najmodernejšie navigačné a svetlotechnické systémy. Rekonštrukcia letiska stála okolo 61 miliónov eur a hradilo ju ministerstvo dopravy spolu s NATO. Vybudovanie nového palivového hospodárstva z peňazí aliancie potvrdzuje, že s ním stále počítajú ako s operačným letiskom.
Spoločnosť Letisko Sliač, a. s., je zapísaná v Obchodnom registri od začiatku roka 2005 a má základné imanie 1,177 milióna eur. Štát v zastúpení ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja je jediným akcionárom letiskovej spoločnosti.