Stará parná lokomotíva nemá na trati žiadne úľavy

Piatkové popoludnie by som si vedel predstaviť aj inak ako v montérkach. V ruke špinavá handra, na tvári sadze. A nielen na tvári.

Malý Býček - parná lokomotíva zo Zvolena.Malý Býček - parná lokomotíva zo Zvolena. (Zdroj: MILAN SUJA)

Malý Býček potrebuje svoje a bez ľudí, zašpinených a možno aj unavených, ktorí mu venujú desiatky hodín zo svojho voľného času, by sa sám nepohol.

ZVOLEN. Staré lokomotívy sú národnými kultúrnymi pamiatkami a patria pod MDC. MDC je skratka pre Múzejno-dokumentačné centrum. A lokomotíva s označením 422.0108, inak Malý Býček, nie je výnimkou. Starostlivosť o staré parné lokomotívy je na niekoľkých občianskych združeniach, jedným z nich je aj Klub historickej techniky vo Zvolene. „Našou úlohou je udržiavať tieto mašiny minimálne v takom stave, v akom sú teraz,“ povedal Peter Kálman z KHT Zvolen.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čím pomalšie, tým lepšie

Býček nejazdil vyše mesiaca. Po odstavení vyčistili popolník a dymnicu a skontrolovali jeho technický stav. Kontrolu zopakovali na druhý deň pred zakúrením. „Samotné zakúrenie je pre mašinu tou najťažšou chvíľou. Kotol sa rozohrieva a narastá. Na mašine sú použité rôzne kovy a teplom sa rôzne rozpínajú. Čím pomalšie sa mašina rozkuruje, tým menej sa jej ubližuje,“ dodal Kálman. Prvé štyri hodiny po zakúrení treba mašinu pozorne sledovať. „V podstate je pri nej stále niekto,“ doplnil.

Vymenili kotol

Býček bol vyrobený v roku 1908. Konštrukčne ide o dielo slávneho rakúskeho konštruktéra Karla Gölsdsdorfa. Mašinka dojazdila v bratislavskom depe, odkiaľ išla do šrotu. Niekoľko rokov tam stála.

Opraviť ho chceli už v Bratislave, neskôr v Brezne, no neúspešne. Kotol mašiny bol priveľmi poškodený. Vo Zvolene, v Železničných opravovniach a strojárňach, bola odstavená rovnaká mašinka, no s kotlom, ktorý bol v lepšom stave. Poškodený kotol dali do nehybného exponátu v ŽOS-ke a lepší do Býčka. Kotol bol z roku 1902, čím Býček ostarol o šesť rokov. S opravou vo Zvolene začali členovia Klubu historickej techniky v roku 1994 a trvalo im štyri roky, kým mašinku dostali do prevádzkyschopného stavu.

SkryťVypnúť reklamu

Svoj prvý muzeálny život začína Býček v roku 1998 a po šiestich rokoch aktívnej služby prišla ročná pauza, počas ktorej museli opraviť poškodený kotol. Od jesene 2009 do mája 2011 prišla druhá nútená prestávka, kedy boli nutné ďalšie opravy kotla.

Voda je najdôležitejšia

Kabína Býčka je história sama o sebe, vôbec nepripomína dnešné lokomotívy. „Keď je vonku teplo, tak je teplo aj vo vnútri a samozrejme naopak, v zime je tu zima.“ Najvyššia rýchlosť na tabuľke v kabíne oznamuje, že 50 kilometrov za hodinu je maximum. Podľa Petra Kálmana takúto rýchlosť mašinka stále vyvinie.

Nič nie je také nebezpečné, ako keby sa v kotle minula voda. Aj preto stav vody ukazujú v kabíne dva hranaté ukazovatele. Žiadna elektronika, stĺpce vody na nich sa nedajú prehliadnuť a podľa Petra Kálmana, práve na ne sa najčastejšie upierajú pohľady posádky.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je ich veľa

Historická pamiatka na železnici nie je traktorom – veteránom, s ktorým si gazda vyjde občas na pole. Lokomotíva musí byť v rovnakom stave ako keby vyšla z továrne. Nemá žiadne úľavy, aj keď je stará sto rokov. Musí mať pravidelné prehliadky, rovnako ako iné lokomotívy.

Býček je jedinou funkčnou parnou lokomotívou vo zvolenskom klube. Ďalšiu dávajú do pôvodného stavu, tretiu majú zakonzervovanú a pripravenú na spojazdnenie v budúcnosti. Aj tieto lokomotívy sú rovnako národnými kultúrnymi pamiatkami. Na Slovensku je pritom asi iba sedem veľkých parných lokomotív a možno rovnaké množstvo malých či nízkorozchodných.

Zadarmo nechce nikto robiť

„Čistili sme mašinku od popola v kanáli, aj preto vyzeráme takto,“ zasmial sa Jiří Pokorný z Břeclavi. Jeho tvár zašpinená od popola hovorila za všetko. Špinavé tváre dobrovoľníkom nevadili. Istým spôsobom boli na ne hrdí. „Teraz mašinku premažeme a behom noci zakúrime. Je to práca na dvadsaťštyri hodín pred samotnou jazdou,“ dodal. Do Zvolena ho pozvali členovia KHT, doma v Čechách je členom niekoľkých združení.

Zvolenský klub nemá veľa členov. Niektorí sú železničiarmi a niektorí majú železnicu a rušne ako hobby. Prijali by aj nových, ale... „Neviem prečo, no dnes už nikto nechce robiť osem hodín zadarmo,“ povedal Peter Kálman a po chvíli ho doplnil dôchodca Pavel Mičianik: „Dnes sa už nikto nechce pri robote zašpiniť.“ Jeho čierne ruky kontrastovali s bielymi vlasmi pod šiltovkou. Handrou namočenou v nafte leštil zadnú časť Býčka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 206
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 165
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 857
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 545
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 376
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 355
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 746
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 503
  1. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  2. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  3. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  4. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  5. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  6. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  7. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  8. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 825
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 753
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 415
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 660
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 682
  6. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 8 230
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 858
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 847
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Hugo Kováč bude hájiť zvolenské farby.

Vlani pomohol Nitre k zisku striebra.


TASR
Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


Dočasné opatrenie bude trvať päť dní.


Pripravujú stretnutie rôznych generácií Kremničanov.


TASR
  1. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  2. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  3. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  4. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  5. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  6. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  7. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  8. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 825
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 753
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 415
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 660
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 682
  6. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 8 230
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 858
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 847
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu