Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Stará parná lokomotíva nemá na trati žiadne úľavy

Piatkové popoludnie by som si vedel predstaviť aj inak ako v montérkach. V ruke špinavá handra, na tvári sadze. A nielen na tvári.

Malý Býček - parná lokomotíva zo Zvolena.Malý Býček - parná lokomotíva zo Zvolena. (Zdroj: MILAN SUJA)

Malý Býček potrebuje svoje a bez ľudí, zašpinených a možno aj unavených, ktorí mu venujú desiatky hodín zo svojho voľného času, by sa sám nepohol.

ZVOLEN. Staré lokomotívy sú národnými kultúrnymi pamiatkami a patria pod MDC. MDC je skratka pre Múzejno-dokumentačné centrum. A lokomotíva s označením 422.0108, inak Malý Býček, nie je výnimkou. Starostlivosť o staré parné lokomotívy je na niekoľkých občianskych združeniach, jedným z nich je aj Klub historickej techniky vo Zvolene. „Našou úlohou je udržiavať tieto mašiny minimálne v takom stave, v akom sú teraz,“ povedal Peter Kálman z KHT Zvolen.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čím pomalšie, tým lepšie

Býček nejazdil vyše mesiaca. Po odstavení vyčistili popolník a dymnicu a skontrolovali jeho technický stav. Kontrolu zopakovali na druhý deň pred zakúrením. „Samotné zakúrenie je pre mašinu tou najťažšou chvíľou. Kotol sa rozohrieva a narastá. Na mašine sú použité rôzne kovy a teplom sa rôzne rozpínajú. Čím pomalšie sa mašina rozkuruje, tým menej sa jej ubližuje,“ dodal Kálman. Prvé štyri hodiny po zakúrení treba mašinu pozorne sledovať. „V podstate je pri nej stále niekto,“ doplnil.

Vymenili kotol

Býček bol vyrobený v roku 1908. Konštrukčne ide o dielo slávneho rakúskeho konštruktéra Karla Gölsdsdorfa. Mašinka dojazdila v bratislavskom depe, odkiaľ išla do šrotu. Niekoľko rokov tam stála.

Opraviť ho chceli už v Bratislave, neskôr v Brezne, no neúspešne. Kotol mašiny bol priveľmi poškodený. Vo Zvolene, v Železničných opravovniach a strojárňach, bola odstavená rovnaká mašinka, no s kotlom, ktorý bol v lepšom stave. Poškodený kotol dali do nehybného exponátu v ŽOS-ke a lepší do Býčka. Kotol bol z roku 1902, čím Býček ostarol o šesť rokov. S opravou vo Zvolene začali členovia Klubu historickej techniky v roku 1994 a trvalo im štyri roky, kým mašinku dostali do prevádzkyschopného stavu.

SkryťVypnúť reklamu

Svoj prvý muzeálny život začína Býček v roku 1998 a po šiestich rokoch aktívnej služby prišla ročná pauza, počas ktorej museli opraviť poškodený kotol. Od jesene 2009 do mája 2011 prišla druhá nútená prestávka, kedy boli nutné ďalšie opravy kotla.

Voda je najdôležitejšia

Kabína Býčka je história sama o sebe, vôbec nepripomína dnešné lokomotívy. „Keď je vonku teplo, tak je teplo aj vo vnútri a samozrejme naopak, v zime je tu zima.“ Najvyššia rýchlosť na tabuľke v kabíne oznamuje, že 50 kilometrov za hodinu je maximum. Podľa Petra Kálmana takúto rýchlosť mašinka stále vyvinie.

Nič nie je také nebezpečné, ako keby sa v kotle minula voda. Aj preto stav vody ukazujú v kabíne dva hranaté ukazovatele. Žiadna elektronika, stĺpce vody na nich sa nedajú prehliadnuť a podľa Petra Kálmana, práve na ne sa najčastejšie upierajú pohľady posádky.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je ich veľa

Historická pamiatka na železnici nie je traktorom – veteránom, s ktorým si gazda vyjde občas na pole. Lokomotíva musí byť v rovnakom stave ako keby vyšla z továrne. Nemá žiadne úľavy, aj keď je stará sto rokov. Musí mať pravidelné prehliadky, rovnako ako iné lokomotívy.

Býček je jedinou funkčnou parnou lokomotívou vo zvolenskom klube. Ďalšiu dávajú do pôvodného stavu, tretiu majú zakonzervovanú a pripravenú na spojazdnenie v budúcnosti. Aj tieto lokomotívy sú rovnako národnými kultúrnymi pamiatkami. Na Slovensku je pritom asi iba sedem veľkých parných lokomotív a možno rovnaké množstvo malých či nízkorozchodných.

Zadarmo nechce nikto robiť

„Čistili sme mašinku od popola v kanáli, aj preto vyzeráme takto,“ zasmial sa Jiří Pokorný z Břeclavi. Jeho tvár zašpinená od popola hovorila za všetko. Špinavé tváre dobrovoľníkom nevadili. Istým spôsobom boli na ne hrdí. „Teraz mašinku premažeme a behom noci zakúrime. Je to práca na dvadsaťštyri hodín pred samotnou jazdou,“ dodal. Do Zvolena ho pozvali členovia KHT, doma v Čechách je členom niekoľkých združení.

Zvolenský klub nemá veľa členov. Niektorí sú železničiarmi a niektorí majú železnicu a rušne ako hobby. Prijali by aj nových, ale... „Neviem prečo, no dnes už nikto nechce robiť osem hodín zadarmo,“ povedal Peter Kálman a po chvíli ho doplnil dôchodca Pavel Mičianik: „Dnes sa už nikto nechce pri robote zašpiniť.“ Jeho čierne ruky kontrastovali s bielymi vlasmi pod šiltovkou. Handrou namočenou v nafte leštil zadnú časť Býčka.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Pulirio.sk - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 435
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 552
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 837
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 816
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 724
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 296

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 680
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 335
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 304
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 288
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 292
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 710
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 450
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 314
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Hudobným hosťom festivalu budú bratia Marek a Martin Geišbergovci.

Festival potrvá tri dni, jeho hosťom budú aj Geišbergovci.


2 h
Naštarte úvodného podujatia Zvolenskej bežeckej ligy.

Víťazmi hlavných kategórii úvodného podujatia sa stali Liktorová a Hraško.


a 1 ďalší 4 h
Križovatka je v čase dopravnej špičky ťažko prejazdná.

Doprava bude značnou záťažou pre obce.


TASR 4 h
Trofej pre víťaza Ligy majstrov. Kto uspeje vo finále?

Výhra v súťaži záleží od tvojej šikovnosti a schopností.


16. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri obnove historického mesta by mohla pomôcť aj Európska únia.


19. mar

Zhorelo vybavenie i zásielky. Zamestnanci Arrivy zachraňovali vozový park.


4 h

Tréner Nitry v piatok hráčov sfúkol, v sobotu im poďakoval.


19 h

Cineama v Nižnej má za sebou výnimočný ročník.


a 2 ďalší 16. mar

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 680
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 335
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 304
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 288
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 292
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 710
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 450
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 314
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu