ZVOLEN. Základné školy sa musia v novom školskom roku pripraviť na zmeny. Novinky pre nich od septembra pripravil minister Eugen Jurzyca v novele vyhlášky o základnej škole. Riaditeľ školy okrem iného bude môcť stanoviť po prerokovaní s pedagogickou radou a s radou školy začiatok vyučovania medzi siedmu až deviatu hodinou.
Zatiaľ však riaditelia základných škôl vo Zvolene žiadne zmeny nenahlásili. Informáciu potvrdil vedúci odboru školstva zvolenskej radnice Miroslav Marcinko. Všetko po starom zostáva aj v Očovej.
Školy nebudú nič meniť
O zmene začiatku vyučovania rokovalo vedenie tretej základnej školy vo Zvolene s pedagógmi, rodičmi i žiakmi. Napriek tomu, že názory boli rôzne, napokon padlo rozhodnutie, že nič sa meniť nebude.
„Neplánujeme robiť zmeny. Súvisí to aj s tým, že k nám chodia žiaci nielen z nášho obvodu, ale takmer trištvrte žiakov dochádza z iných častí mesta a z okolia. Máme aj úzko špecializované triedy, napríklad pre mimoriadne nadané deti, preto k nám dochádzajú aj zo širšieho regiónu. Začiatok vyučovania je preto viazaný na autobusové, prípadne vlakové spojenie a čiastočne na začiatok pracovnej doby rodičov,“ vysvetľuje riaditeľka školy Ľuboslava Bieliková.
Rovnako v zabehnutom režime aj v tomto školskom roku budú chodiť do školy aj žiaci v Očovej. Riaditeľka Anna Sojková to odôvodnila tiež tým, že žiaci do ich školy dochádzajú aj z iných obcí, a tak sú závislí na autobusových spojoch.
Ani žiaci nie sú jednotní
Žiaci tretej zvolenskej základnej školy v rámci diskusie s učiteľmi o začiatku vyučovania vraj boli nadšení možnosťou dlhšie si pospať a prísť do školy o hodinu neskôr. „Až keď sme ich upozornili, že o tú hodinu budú musieť v škole zostať dlhšie, zmenili názor. Vyhlásili, že v takom prípade radšej žiadne zmeny nechcú,“ hovorí Ľuboslava Bieliková.
Zovšeobecňovať potreby žiakov nechce ani riaditeľka školy v Očovej. „Máme také deti, ktoré pred školou sedia už o siedmej, hoci ju otvárame o pol ôsmej a tieto deti nebývajú ďaleko. No máme aj také, ktoré pravidelne dobiehajú s prvým zvonením,“ konštatuje.
Názory pedagógov
Či je posúvanie vyučovania do neskorších hodín správne, je podľa riaditeliek diskutabilné. „Za najkvalitnejšie, v našom časovom rozvrhu, považujeme druhú a tretiu vyučovaciu hodinu,“ konštatuje Bieliková.
No skúsenosti najmä s dvojzmenným vyučovaním ukazujú iné. „Pri dvojzmennom vyučovaní sme žiakom, ktorí mali vyučovanie popoludní, nechceli dávať písomky a robiť veľké previerky vedomostí. Žiaci, práve naopak, chceli. Tak sme to skúsili a výsledky písomiek boli veľmi dobré. Deti to odôvodňovali tým, že sa dostatočne vyspali. Aj rodičia potvrdili, že deti sa zobudili prirodzene a boli vysoko aktívne.“
Podľa riaditeľky Sojkovej by najmä rodičia mali upraviť režim spánku detí tak, aby na prvých hodinách neboli ospalé. „Zachovanie súčasného stavu je vhodné aj pre rodičov menších detí, ktoré nemôžu nechať ráno doma samé ani ich samé poslať do školy,“ dodáva.