ZVOLEN. Zavedenie plateného parkovania v centre Zvolena vyvolalo vlnu rozhorčenia najmä nad výškou poplatkov, ale aj množstvo otázok.
Motoristi nie sú spokojní nielen s eurom za hodinu parkovania na námestí a Kozáčekovej ulici, ale aj s tým, že nemajú možnosť kúpiť si lístok na menej, ako na celú hodinu a že automaty nevydávajú z väčších súm peňazí.
Zástupca spoločnosti EEI, ktorá získala vo verejnej súťaži do prenájmu mestské parkoviská pripúšťa, že by úprava parkovacích hodín bola možná, no bola by zložitá.
„Automaty sú štandardné. Zakúpili sme ich od distribučnej spoločnosti a do ich mechanizmu nechceme zasahovať,“ hovorí. Na druhej strane argumentuje, že ak motorista vhodí do automatu napríklad 7 eur, na jeden lístok môže parkovať celý deň a ešte aj hodinu na nasledujúci. „Automat mu sumu zapíše na lístok na presný počet hodín, počas ktorých môže parkovať,“ vysvetľuje.
Úľavy z výšky parkovného podľa spoločnosti nedostanú ani darcovia krvi, ani zdravotne ťažko postihnutí. „Nemôžeme ísť nad rámec zákona. Aj pre túto skupinu platia všade rovnaké ceny,“ upresňuje. Jediné čo spoločnosť pre držiteľov preukazu ZŤP plánuje urobiť je, že zmapuje počet miest pre nich vyhradených a a rozšíri parkovacie boxy tak, aby sa do zaparkovaných áut dostali aj vozičkári.
Na otázku, prečo na niektorých parkoviskách, ktoré sú v prevádzkovom poriadku spoločnosti označené ako platené, sú parkovacie hodiny zakryté a parkovanie zostáva bezplatné odpovedá, že je to len dočasný stav. „Parkoviská sme prebrali len pred niečo viac ako mesiacom a do prevádzky ich dávame postupne,“ konštatuje.
Argumenty, že všetky mestá majú záchytné parkoviská len Zvolen nie, odmieta. Jedným má byť parkovisko pre takmer 300 vozidiel v bývalých Jegorovových kasárňach a druhé pri Zvolenskom zámku, kde za celý deň parkovania zaplatia motoristi jedno euro.
Nájomnú zmluvu považuje spoločnosť EEI za výhodnú aj pre zvolenskú radnicu. Do mestskej pokladne pribudne každý rok 156-tisíc eur z prenájmu, ďalšie peniaze do nej pritečú z výberu pokút a mesto získa aj nemalý majetok v podobe parkovacích automatov, dopravných značiek, nových parkovísk, ktoré spoločnosť vybuduje a zaplatí z vlastných zdrojov a po ukončení nájomnej zmluvy odovzdá mestu.
Skúsenosti EEI z iných miest, kde spravuje parkoviská vraj ukazujú, že počiatočné vyprázdnenie centier napríklad Košíc či Prešova bolo len dočasné.