ZVOLEN. Streda, prvý deň odstávky mosta ponad železničnú trať vo Zvolene, zaskočila vodičov aj stavebníkov. Hoci v smere od Lučenca a Krupiny na uzavretý most upozorňovalo niekoľko dopravných značiek, viacerí vodiči ich nepostrehli a pokračovali ďalej. Zachránila ich odbočka na Štepnicu, kde sa mohli otočiť.
Zaskočená zostala aj stavebná firma, ktorá most rekonštruuje. Pršalo totiž takmer celý deň a na moste preto nerobili.
Stav mosta je zlý
Most pod Zvolenským zámkom patrí k najfrekventovanejším, jeho stav je „veľmi zlý“. Je to stupeň pred havarijným stavom. „Máme sedem stupňov poškodenia, most ponad železnicu je na stupni šesť,“ ozrejmil Marián Paulenka, technický riaditeľ regionálnej správy ciest v Banskej Bystrici.
V šestke je aj Hronský most, v havarijnom stave je podľa Paulenku len chodník na okraji cesty, po ktorom sa nechodí. Tento most by mali opraviť v budúcom roku.
Stavbárov v prvý deň odstávky zaskočilo počasie, vodičov dopravné značky so zákazom vjazdu. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ
Most ponad železnicu už ohrozuje vlaky, z rímsy mostu opadáva betón. Zničené sú aj zábrany pre chodcov, teda zábradlie so sieťou nad ním, kompletne odkryjú a nanovo položia vrchnú vrstvu vozovky. „Asfalt podľa všetkého položíme až na jar. Nemá zmysel dávať ho pred zimou, ale všetko bude závisieť od momentálnych klimatických podmienok.“ Oprava mosta potrvá do konca novembra, päť dní v septembri sa nebude dať mostom jazdiť ani v jednom jazdnom pruhu.
O štyri kilometre viac
Obchádzková trasa od sídliska Sekier je cez križovatku na Barinách proti pôvodnej trase dlhšia o štyri kilometre. SAD Zvolen rokuje so stavebnou spoločnosťou OHL ŽS Brno, ktorá most rekonštruuje, o preplatení kilometrov navyše.
„Je to naša požiadavka, rokovanie o tejto otázke sme ešte neuzavreli. Nechceme zvyšovať rozpočet mesta, chceme, aby zvýšené náklady preplatil stavebník z peňazí určených na opravu mosta,“ povedal dopravný riaditeľ SAD Zvolen Milan Chabada. Na rekonštrukciu mosta získal kraj takmer milión 40-tisíc eur z eurofondov. Zvýšené náklady sa týkajú aj prímestskej dopravy, ak by ich stavebník neuhradil, zafinancovať ich bude musieť Banskobystrický samosprávny kraj.
„Navrhli sme, aby prístup na most mala MHD, záchranka aj hasiči, no neschválili nám to,“ dodal Chabada. Cestujúci preto musia počítať aj s meškaním autobusov zhruba do piatich minút.
Opravia aj cestu
Na jeseň začne regionálna správa ciest, ktorá v Banskobystrickom kraji spravuje cesty druhej a tretej triedy, s opravou cesty medzi Detvou a Zvolenom. Vo Zvolene začnú na Jesenského ulici, pokračovať budú cez Lieskovec, Zolnú, Očovú, Hradnú a celou Detvou až po hlavnú štátnu cestu I/50.
„Zrejme začneme v Detve, pretože na Jesenského ulici vo Zvolene stále robí rekonštrukčné práce vodárenská spoločnosť,“ povedal Paulenka. Na cestu položia nový asfalt a v niektorých úsekoch opravia krajnice. S prácami by mali skončiť v budúcom roku.