Komunistický režim tajil tragédiu polstoročie

Pred rokom 1989 sa o havárii lietadla nedalo oficiálne zistiť nič. Informácie nemali ani funkcionári. Katastrofu má pripomínať pomník.

ZVOLEN. Viac ako polstoročie komunistický režim tajil informácie o jednej z najväčších povojnových leteckých katastrof v Československu.

Po viac ako 50 rokoch sa obyvatelia Lomu nad Rimavicou dozvedeli o okolnostiach havárie lietadla pri obci v roku 1956. Zahynulo pri nej 21 dôstojníkov československej armády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miestni si chcú obete uctiť

Miestni sa k informáciám dostali až po odtajnení vojenskej vyšetrovacej správy. Na 55. výročie tragickej udalosti chcú v mieste havárie odhaliť žulový pomník, ktorý pripomenie pamiatku obetí nešťastia, informoval starosta obce a jeden z organizátorov pietne akcie Vladimír Vetrák.

SkryťVypnúť reklamu

Odhalenie pamätníka obetiam nehody by sa malo konať 29. júla. Organizátori sa teraz snažia prostredníctvom médií osloviť pozostalých po obetiach tragickej nehody. Väčšina z nich boli zrejme Česi.

Zrejme sa dostali do búrky

Z vyšetrovacej správy o katastrofe vyplýva, že vojenské lietadlo americkej výroby D-47 havarovalo pri obci blízko Banskej Bystrice 3. júla 1956. „Očití svedkovia videli blížiacu sa búrku a počuli hukot lietadla. O 15.13 videli vyletieť z oblakov lietadlo, za ním videli padať nejaké predmety,“ píše sa v záveroch z vyšetrovania nehody.

Lietadlo odštartovalo z pražských Kbelov s náčelníkom kádrovej služby 22. výsadkovej brigády. V Pardubiciach vyzdvihlo štrnásť ďalších dôstojníkov, väčšina z intendančnej služby, ktorá mala na starosti hospodárenie a zásobovanie armády. Smerovalo do Prešova. V hornatej oblasti za Banskou Bystricou sa zrejme dostalo do búrky a zrútilo sa. Nikto zo šesťčlennej posádky a 15 cestujúcich neprežil.

SkryťVypnúť reklamu

Očití svedkovia

Havária mala množstvo svedkov, ktorí videli lietadlo padať kolmo dole. V okolí nehody našli kusy stroja a časti ľudských tiel. Krátko po nehode však podľa pamätníkov miesto havárie uzavrela polícia a zakázala prístup k vraku lietadla. Odvtedy už miestni žiadne informácie o nehode nedostali a komunistický režim o nej mlčal. Nehoda pritom patrí medzi desiatku najväčších leteckých katastrof v histórii Československa.

„Pred rokom 1989 sa o havárii lietadla nedalo oficiálne zistiť nič, informácie vôbec nemali ani funkcionári,“ povedal miestny kronikár Ľudovít Kubiš, ktorý je zároveň jedným z organizátorov postavenia pomníka obetiam. Na mieste havárie sa podľa neho pritom dodnes dajú nájsť trosky. Kubiš sám patrí medzi pamätníkov, výbuch lietadla ale počul len z neďalekej dediny. „Videli sme lietadlo klesať za horu a potom sme počuli silný hluk. Bežali sme so starším bratom tým smerom, ale už sme sa tam nedostali.“

SkryťVypnúť reklamu

Správu odtajnili

Medzi miestnymi sa podľa Kubiša neskôr šírili konšpiračné teórie o tom, prečo režim akékoľvek informácie o nehode tají. Špekulovalo sa o tom, že účastníci letu smerovali na školenie alebo výcvik do Moskvy.

Starosta Lomu nad Rimavicou sa začal o históriu nehody zaujímať pri jej päťdesiatom výročí, keď zároveň uplynul čas pre odtajnenie vojenských informácií o udalosti. Obec si od českého Vojenského historického archívu vyžiadala vyšetrovaciu správu o nehode, ktorá obsahuje aj menný zoznam obetí nešťastia. Tieto dokumenty prvýkrát oficiálne potvrdili katastrofu, ktorá sa miestnym vryla do pamäti.

Koncom júla chce spolok, ktorý sa histórii nehody venuje, odhaliť v blízkosti jedného z kráterov, ktorý po páde lietadla zostal, pamätné tabule s menami obetí.

graf.jpg

Graf ČTK.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 964
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 702
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 357
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 677
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 327
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 601
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu