Väčšinové podiely štátu na letiskách v Poprade, Žiline a na Sliači by mali prejsť na samosprávy do konca roka 2013.
SLIAČ. Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a na Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi. Ministerstvo dopravy ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Počíta s tým návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá na najbližšie rokovanie. Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov.
"Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011," tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.
Regióny nemajú do roku 2016 podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) šancu financovať malé letiská. Exminister dopravy kritizoval návrh zámerov fungovania malých letísk s tým, že návrh riešenia zjednodušuje celú problematiku do ich odovzdania samosprávnym krajom.
"Materiál nedáva jasnú polohu budúcnosti malých letísk. Keď bude v jeho jednotlivých častiach takto nekompetentne realizovaný v praxi, môže viesť až k zániku malých letísk, čo by znamenalo ďalšiu nenahraditeľnú stratu v doprave Slovenska," uviedol Vážny. Varianty budúceho fungovania malých letísk v návrhu zámerov sú podľa neho teoretické a bez reálneho výstupu.
Rezort dopravy dostal k zámeru fungovania malých letísk desať pripomienok, z toho sedem zásadných. Akceptoval sedem, vrátane piatich zásadných pripomienok. Žilinský samosprávny kraj žiadal vypracovať analýzu prevádzkových a investičných nákladov letísk, ich zmlúv a výkonov s perspektívou do konca roku 2013. Jej súčasťou by mal byť tiež výhľad na ďalších minimálne 10 rokov a plán investícií do konca roku 2013.
Ministerstvo pôvodne pripomienku odmietlo, kraj na nej trval aj po rozporovom konaní a napokon si vypracovanie analýzy vymohol.
Rezort financií mal päť zásadných pripomienok, z toho štyri sa týkali doložky vybraných vplyvov a tie predkladateľ akceptoval. Neprešla však zásadná výhrada k počtu letísk. Ministerstvo financií uviedlo, že treba jasne určiť, ktoré letiská sú potrebné, lebo z rozpočtu nebude možné financovať ich prevádzku ani obrovské investície. Nepotrebné a stratové letiská preto navrhuje predať a z výnosov financovať rekonštrukciu prioritných letísk. O konečnom riešení budú oba rezorty ešte rokovať v rámci návrhu štátneho rozpočtu na príslušné roky.
Letisko Sliač, a. s., je v 100-percentnom vlastníctve ministerstva dopravy, hodnota jeho majetku dosahuje 1,81 mil. eur. Hodnota majetku letiskových spoločností ku koncu minulého roka bude aktualizovaná po predložení nových údajov z ich účtovných závierok za rok 2010.