ZVOLEN. Vodiči za parkovanie v centre Zvolena a priľahlých uliciach mali začať platiť už od júla, bratislavská firma EEI, ktorá bude parkovacie miesta spravovať, však termín o mesiac posunula.
Mesto podpísalo zmluvu so spoločnosťou na desať rokov. Za prenájom parkovacích miest bude samospráve platiť ročný prenájom 156-tisíc eur. Hoci júlový termín nestihla, nájomné 13-tisíc eur musí podľa zmluvy zaplatiť mestu aj za tento mesiac.
Parkovací lístok z automatu alebo „esemeska“
Firma podľa viceprimátora Juraja Družbackého stratila čas hľadaním vhodných priestorov na zriadenie informačnej kancelárie. Tie, ktoré jej ponúklo mesto, nevyhovovali firme z dôvodu, že chcela mať v jednom objekte administratívne priestory spolu so servisnými a skladovacími.
„Je už však ukončený projekt dopravného značenia. V júli spoločnosť osadí informačné dopravné značky a tiež automaty, tých bude tridsaťosem,“ dodal Družbacký. Za parkovanie budú môcť vodiči zaplatiť aj SMS správou.
Tri cenové pásma
Výška parkovného bude diferencovaná podľa cenových zón. Prvá, vyznačená načerveno, bude najdrahšia, v nej vodiči za hodinu státia zaplatia euro. Spadá do nej Námestie SNP vrátane parkoviska pred Poľanou, parkovisko za Priorom a Kozačekova ulica.
Hodina parkovania v druhej zóne vyjde vodiča na 50 centov. Ide napríklad o Námestie slobody, Štúrovu ulicu, Študentskú (po križovatku so Štefánikovou), Hviezdoslavovu, severnú časť námestia od Štúrovho parku po Finkovu kúriu, Ul. 29. augusta aj Kubányho ulicu.
„V tretej zóne, takzvanom zelenom pásme, bude sadzba jedno euro na celý deň,“ ozrejmil Dušan Gdovin z odboru dopravy na mestskom úrade. „Bude to napríklad Štefánikova ulica, Medveckého, záchytné parkovisko na Nádvornej, parkovisko pod zámkom či parkovisko pod nemocnicou,“ dodal.
Za parkovací box platia v krajskom meste menej
Takzvané vyhradzovacie karty budú nahrádzať terajšie parkovacie boxy, ktoré si rezervujú rôzne inštitúcie pôsobiace v centre mesta. Jej cena bude 1600 eur ročne. V Banskej Bystrici, kde tiež parkovacie plochy spravuje spoločnosť EEI, je pritom vyhradzovacia karta lacnejšia o 355 eur.
Okrem toho budú predplatné parkovacie karty. Za 1000-eurovú kartu môže vodič parkovať po celý rok v ktorejkoľvek zóne, za 500-eurovú v druhej a tretej zóne, za 300-eurovú už len v tretej zóne.
Vodičom bývajúcim v zóne plateného parkovania ponúka spoločnosť rezidentské parkovacie karty. „Ak má niekto v tejto zóne trvalý pobyt, je pochopiteľné, že nebude platiť ako návštevník,“ povedal Gdovin. „Zaplatí len poplatok za kartu vo výške päť eur na rok. Ak má rodina viac áut, karta na ďalšie auto už bude stáť 20 eur, tretia 50 eur.“ Karta je neprenosná, vydáva sa na evidenčné číslo vozidla, a bude musieť byť na viditeľnom mieste v aute. Určená je na parkovanie na ulici v mieste trvalého bydliska.
Pre ľudí bývajúcich v obytných blokoch, ktorí parkujú vo vnútrobloku patriacom mestu, sú tri druhy zľavnených parkovacích kariet cenovo odstupňovaných na parkovanie v jednotlivých zónach. Celoročná bude 40 eur v prvej zóne, 30 eur v druhej zóne, 20 eur v tretej zóne. Takéto vnútrobloky sú napríklad na Námestí slobody pri mestskom úrade.
Kontrolovať vozidlá a platnosť parkovacích lístkov a kariet v nich bude mestská polícia, len ona má, povedal Gdovin, sankčné oprávnenie na statickú dopravu. Prevádzkovateľ parkovacích miest vodičov pokutovať nemôže.