ZVOLEN. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania zverejnil výsledky Testovania 9, ktoré v marci preverilo vedomosti všetkých deviatakov. Podľa nich tohtoroční absolventi základných škôl na celom Slovensku dosiahli horšie výsledky ako rok predtým.
Slovenský jazyk a literatúru zvládli na 58,2 percenta, pričom vlani to bolo na 67,6 percenta a matematiku na 52,9 percenta, hoci rok predtým dosiahli 60,1 percenta.
Najlepšie a najhoršie výsledky
Celoslovenský priemer dosiahli v rámci porovnávania okresov iba žiaci základných škôl okresu Zvolen, a to len v slovenskom jazyku. Uspeli na 58,8 percent. V matematike sa k celoštátnemu priemeru najviac priblížili deviataci v okrese Detva, ktorí dosiahli 51,9 percenta.
Najúspešnejšími slovenčinármi sa stali deviataci zo ZŠ Budča. Podarilo sa im dosiahnuť 73,2 percenta a najlepšími matematikmi sú budúci stredoškoláci z 3. ZŠ vo Zvolene so 64,3 percentami.
Naopak, najhoršie výsledky z jazyka mali deviataci v Hontianskych Nemciach, len 39,7 percenta a z matematiky žiaci v Senohrade, ktorí vyriešili úlohy len na 34,2 percenta.
Žiaci stratili motiváciu
Najväčší prepad zaznamenali žiaci v ZŠ v Senohrade. Kým v roku 2009 dosiahli percentil* v slovenskom jazyku 90,4 a v matematike až 92,2, v tomto roku ich výsledky klesli z jazyka na 5,7 a z matematiky len na 2,2 percentil.
Riaditeľ školy Vladimír Labuda výsledky okomentoval slovami: „Tohto roku máme veľmi slabú triedu deviatakov. V štvrtom ročníku odišli do osemročného gymnázia deti, ktoré sa chceli učiť a v ročníku zostalo 12 žiakov, z nich je jeden dvojkár a samí štvorkári. Robili sme aj opatrenia, ale spolupráca s rodičmi je slabá. Jednoducho deti sa neučia. Stratili motiváciu, pretože na stredné školy sa dostanú aj so zlými známkami. Učiteľ je potom často štatista, ako aj v tomto prípade. Učitelia sú rovnakí, takže je to len o deťoch. Určite by sme mohli urobiť viac, ale musela by fungovať spolupráca s rodičmi. Okrem toho testy sú postavené na vedomosti najlepších žiakov a obsahujú otázky aj z takého učiva, ktoré sa často ani nepreberá.“
Dve zvolenské školy sa v čele striedajú
Stabilne sa na popredných miestach najúspešnejších zvolenských škôl striedajú 3. a 5. základná škola.
Deviataci z „trojky“ v minulom roku skončili zo slovenčiny na 86,7 percentile a v tomto roku na 69,3 percentile. Vlani z matematiky boli na 96,3 percentile a v tomto roku na 87,2.
Päťka sa v minulom roku v slovenskom jazyku umiestnila na 90,1. percentile a z matematiky na 92,6. percentile. V tomto roku výsledky žiakov tejto školy trochu klesli, z jazyka sú na 86. percentile a z matematiky na 67,1. percentile.
Horšie výsledky z matematiky, ktoré žiaci päťky v tomto roku dosiahli, riaditeľka školy Eva Balážová odôvodnila tým, že testy boli jedny z najťažších v celej histórii testovania deviatakov. Podľa pedagógov boli úlohy neprimerane ťažké a žiaci na ich vypracovanie mali málo času.
„My sme žiakov pripravili rovnako kvalitne ako po iné roky, no najkvalitnejší žiaci nám odchádzajú na bilingválne gymnázia z ôsmeho ročníka,“ poznamenáva Balážová a dodáva, že úspešnosť pri testovaní v jednotlivých rokoch neporovnávajú, pretože vždy je iná skladba testov. Niekedy je ťažšia slovenčina, inokedy matematika. „Príprave žiakov venujeme maximálne úsilie, už sa viac asi ani nedá, máme v tomto smere čisté svedomie,“ konštatuje.
*Percentil vyjadruje umiestnenie školy v rámci všetkých škôl. Vyjadruje, aké percento škôl dosiahlo horší výsledok. Napríklad, ak sa škola umiestnila na 90. percentile, jej výsledok interpretujeme tak, že 90 percent škôl získalo horší výsledok v danom teste.